Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4800 Archives, records and the digital transformation Course description
- Course name in Norwegian
- Arkiv, dokumentasjon og den digitale transformasjonen
- Study programme
-
Library and Information Science, CoursesMaster Programme in archival, library and information sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar seg for samfunnsmessige endringsprosesser som påvirker arkivfaglig praksis og teoriutvikling. Det settes søkelys på hvordan dokumentasjonspraksis og behovet av dokumentasjon påvirkes, og hvordan etablerte teoretiske begreper utfordres av institusjonelle og teknologiske forandringer. For eksempel vil bruk av plattformteknologi og fellesløsninger som muliggjør prosesser på tvers av organisasjons- og sektorgrenser påvirke ansvars- og arbeidsfordelingen innen fagfeltet og avgrensingen av arkiv og dokumentasjon. Såkalte disruptive teknologier, automatisering av virksomhets- og beslutningsprosesser og KI-genererte informasjonsobjekter forventes endre forutsetningene for dokumentasjonsprosessene, formene for dokumentasjon og dens tilgjengelighet.
Emnet vil gi ulike perspektiver på og en kritisk forholdningsmåte til begrep som digitalisering og digital transformasjon, behovet for dokumentasjon, dens rolle og funksjon i samfunnet, og dens materielle og konseptuelle manifestasjoner.
Undervisningsspråk er norsk/skandinaviske språk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om den arkivfaglige teoriutviklingen de seneste 10-årene.
- avansert kunnskap om de institusjonelle og teknologiske forhold som påvirker arkivfaglig praksis og teoriutvikling.
- spesialisert innsikt i endret dokumentasjonspraksis og endrede dokumentasjonsplikter ifølge digitaliseringen i en norsk kontekst.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til digitaliseringen, dens rolle i samfunnet og påvirkning på dokumentasjonspraksis.
- tolke og forstå sentrale arkivfaglige teoretiske begreper i lys av institusjonelle og teknologiske forandringer.
- bruke teoretiske tilnærminger i analyse av samfunnsmessige dokumentasjonsbehov.
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå og formidle samfunnsmessige behov av dokumentasjon.
- vurdere praktiske konsekvenser av forskjellige arkivfaglige teoretiske og begrepslige tilnærminger.
- kritisk reflektere over emnets tematikker og drøfte disse muntlig og skriftlig.
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner, samt selvstudier. Studentene forutsettes møte opp forberedte til undervisning og aktivt delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Oppfølging og veiledning gis underveis i forbindelse med seminarer.
Course requirements
Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et stort mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.
Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.
I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.
I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag.
Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal
- ha inngående kunnskap om digital transformasjon, sentrale begreper og teknologier innen digitalisering, inkludert kunstig intelligens (AI),
- kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid,
- kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen, og
- ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi.
Ferdigheter
Studenten skal evne å
- gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon,
- gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon,
- gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver, og
- gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger.
Generell kompetanse
Studenten skal evne å
- forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning,
- bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner, og
- anvende innsikt knyttet til digital transformasjon for å utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Beskrivelse for et selvvalgt endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 3-4 slides.
- Arbeidskrav 2: 4 innleveringer knyttet til emnets tematikk og analyser av eget endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1 side (+- 10 %) per innlevering.
- Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.
Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Examiners
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 22000 tegn inkludert mellomrom (tilsvarer ca. 10 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Oppgaven innbefatter arbeid med et selvvalgt digitalt endrings- og eller omstillingsprosjekt som består av problemstilling, målbilde, analyser og handlingsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. Oppgaven skal inneholde formulering av et problem eller en utfordring (en problemstilling) innen emnets område for digital transformasjon. Studenten skal undersøke/analysere problemstillingen ved å presentere relevant dokumentasjon. Teori fra pensum skal brukes som grunnlag for å belyse, reflektere og argumentere for de valg som er tatt. Handlingsplanen skal være konkret og mulig å implementere. Hensikten er å få til digital endring i egen virksomhet. Oppgaven skal inneholde en liste over de referanser som er benyttet i oppgaven.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny og utsatt eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.