Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4860 Research data management Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsdatahåndtering
- Study programme
-
Master Programme in archival, library and information sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg teoretiske og praktiske sider ved forskningsdatahåndtering. Utgangspunktet er forskningsdatalivssyklusen og hvordan forskningsdata håndteres fra starten på et prosjekt til ferdigstillelse og bevaring av data for potensiell gjenbruk. Temaer som gjennomgås er blant annet datahåndteringsplaner, FAIR-prinsippene, metadatastandarder, lisensiering og opphavsrett, datakuratering med data-rensing, standardisering, metadatabeskrivelse og formatering, og analyse og håndtering av filformater og versjonskontroll.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap i forsker- og forskerstøtterollen i de forskjellige fasene av forskningsdatahåndteringsprosessen.
- avansert kunnskap om utforming av datahåndteringsplaner.
- avansert teoretisk og teknologisk kompetanse for forskningsdatakuratering.
- inngående kunnskaper om standarder for beskrivelse, bevaring og gjenfinning av forskningsdata.
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk vurdere og veilede i utformingen av datahåndteringsplaner.
- selvstendig gjennomføre en datakvalitetsanalyse.
- dokumentere relevante metoder for håndtering og bevaring av forskningsdata.
Generell kompetanse
Studenten
- Har avansert kunnskap i forskningsdatakretsløpet.
- Kan formidle kunnskap rundt forskningsdatakretsløpet og bidra til nytenking rundt forskningsstøttefunksjoner.
- Kan arbeide som forskerstøtte i alle faser av forskningsdatahåndteringsprosessen fra planlegging til databevaring.
Teaching and learning methods
Undervisningen skjer i form av tre todagers samlinger, med en teoretisk og en praktisk dag per samling. I hver samling inngår forelesninger og praktiske arbeidsoppgaver knyttet til forskningsdatakretsløpet og tre komponenter som inngår i en mappe:
- En del organisert rundt utviklingen av en datahåndteringsplan knyttet opp mot et realistisk forskningsdatasett
- En del som er rettet mot kurateringen av forskningsdatasettet
- En del der formålet er å lage en plan for langsiktig bevaring og formidling av forskningsdata
Undervisningen vil foregå fysisk på campus og ta for seg de tre innholdskomponentene i mappa i kronologisk rekkefølge. Studenter får tilbud om tilbakemelding på delene i undervisningen. Studenter som ikke møter til undervisning mister muligheten til å få tilbakemelding.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell mappe på 10-12 sider bestående av fire deler for en bestemt case.
- Datahåndteringsplan 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Dokumentasjon av kuratering 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Bevaringsplan 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Refleksjonsnotat 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Mappen vurderes som en helhet uten delkarakterer. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Language of instruction: Norwegian
Older adults with major physical and/or cognitive problems are the main group in the institutional health service. The main focus of this course is on assessment, treatment, and health maintenance and rehabilitation activities. The course is based on different theoretical perspectives, with an emphasis on critical analysis and assessment of the existing knowledge basis for examination, treatment, rehabilitation and preventive measures. The course also deals with principles for development and quality improvement work/research related to physiotherapy practice.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can analyse theories, principles and concepts related to evidence-based practice with respect to older adults with a disability
- can analyse their own professional role and function in treatment and rehabilitation of older adults with a disability
Skills
The student
- can assess the physical function, activity and participation of older adults living in healthcare institutions
- can prioritise, plan, execute and evaluate different interventions for older adults with a disability
- can analyse scholarly and professional problems related to evidence-based practice
- can integrate knowledge from research with clinical experience and the older adult´s experience and preferences
- can critically analyse challenges and barriers related to the implementation of evidence-based interventions in clinical practice
General competence
The student
- can contribute to professional development in physiotherapy for the older adults
- can analyse scholarly, professional and ethical problems related to evidence-based practice in physiotherapy for the older adults
- can communicate with colleagues, patients and next of kin about specific problems related to physiotherapy for the older adults