EPN-V2

MBIB4860 Research data management Course description

Course name in Norwegian
Forskningsdatahåndtering
Study programme
Master Programme in archival, library and information sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet tar for seg teoretiske og praktiske sider ved forskningsdatahåndtering. Utgangspunktet er forskningsdatalivssyklusen og hvordan forskningsdata håndteres fra starten på et prosjekt til ferdigstillelse og bevaring av data for potensiell gjenbruk. Temaer som gjennomgås er blant annet datahåndteringsplaner, FAIR-prinsippene, metadatastandarder, lisensiering og opphavsrett, datakuratering med data-rensing, standardisering, metadatabeskrivelse og formatering, og analyse og håndtering av filformater og versjonskontroll.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap i forsker- og forskerstøtterollen i de forskjellige fasene av forskningsdatahåndteringsprosessen.
  • avansert kunnskap om utforming av datahåndteringsplaner.
  • avansert teoretisk og teknologisk kompetanse for forskningsdatakuratering.
  • inngående kunnskaper om standarder for beskrivelse, bevaring og gjenfinning av forskningsdata.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kritisk vurdere og veilede i utformingen av datahåndteringsplaner.
  • selvstendig gjennomføre en datakvalitetsanalyse.
  • dokumentere relevante metoder for håndtering og bevaring av forskningsdata.

Generell kompetanse

Studenten

  • Har avansert kunnskap i forskningsdatakretsløpet.
  • Kan formidle kunnskap rundt forskningsdatakretsløpet og bidra til nytenking rundt forskningsstøttefunksjoner.
  • Kan arbeide som forskerstøtte i alle faser av forskningsdatahåndteringsprosessen fra planlegging til databevaring.

Teaching and learning methods

Undervisningen skjer i form av tre todagers samlinger, med en teoretisk og en praktisk dag per samling. I hver samling inngår forelesninger og praktiske arbeidsoppgaver knyttet til forskningsdatakretsløpet og tre komponenter som inngår i en mappe:

  1. En del organisert rundt utviklingen av en datahåndteringsplan knyttet opp mot et realistisk forskningsdatasett
  2. En del som er rettet mot kurateringen av forskningsdatasettet
  3. En del der formålet er å lage en plan for langsiktig bevaring og formidling av forskningsdata

Undervisningen vil foregå fysisk på campus og ta for seg de tre innholdskomponentene i mappa i kronologisk rekkefølge. Studenter får tilbud om tilbakemelding på delene i undervisningen. Studenter som ikke møter til undervisning mister muligheten til å få tilbakemelding.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Assessment

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan man ved hjelp av digitale medier anvender bilder, tekst og illustrasjoner for å formidle et budskap. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer bilder samt illustrasjoner til bruk i digitale presentasjoner. Studiet vil innsikt i opphavsrett og personvern.

Innhold:

  • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
  • Metode for ideutvikling.
  • Utstyr og programvare.
  • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
  • Lov om opphavsrett og personvern.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptak til studiet.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler i digital bildeproduksjon
  • har innsikt i hvordan bilde og illustrasjoner brukes i digitale medier

Ferdigheter

Studenten

  • kan redigere og manipulere bilder og illustrasjoner i ulike digitale medier
  • kan fremstille tekst, bilde og illustrasjoner i ulike digitale presentasjoner
  • kan benytte visuelle virkemidler i digitale bilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
  • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av hvordan bilder, tekst og illustrasjoner brukes innen digital formidling
  • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt slik at designet understøtter innholdet

Examiners

Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.