Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4810 Information behaviour and information literacy Course description
- Course name in Norwegian
- Informasjonsbruk og informasjonskompetanse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Emnet gir en introduksjon til menneskers bruk av informasjon i ulike sammenhenger; i studier, på jobb, og i hverdagen. Faget har to hovedtema: Det ene inkluderer sentrale teorier om informasjonsadferd med fokus på ulike fenomen som f.eks. informasjonsbehov, informasjonskilde, informasjonsdeling, informasjonssøking og informasjonspraksis. I den andre delen studeres undervisningspraksis og veiledning i kildekritisk bruk av informasjon. Her står ulike teorier om informasjonskompetanse som ferdighet og som praksis sentralt. Individuelle og sosiale betingelser for informasjonsbruk og institusjonelle rammer for informasjonskompetanse vektlegges.Til sammen gir emnets to deler en forståelseav hvorfor og hvordan mennesker bruker informasjon til læring, beslutningstaking og problemløsning i ulike sammenhenger.
Undervisningsspråk er hovedsakelig på norsk eller annet skandinavisk språk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk.
-
Required preliminary courses
Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.
Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.
-
Learning outcomes
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Designe og lage en naturfaglig modell. Framlegg i gruppe med tre til fire studenter (5-10 minutter per presentasjon)
- Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
- Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.
Aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktiviteter som er nevnt nedenfor.
- Presentasjonsdag for naturfaglig modell.
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i bestemte faglige aktivteter, se programplan.
-
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en individuell skriftlig 4-timers eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
-
Course requirements
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen
Kalkulator - ikke programmerbar.
-
Assessment
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vuderes av to interne sensorer.
-
Grading scale
Se programplanen.
-
Examiners
Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:
- Naturfag og naturfagdidaktikk
- Kroppen som system
- Fysikk
- Økologi
- Grunnleggende kjemi