EPN-V2

MBIB4810 Information behaviour and information literacy Course description

Course name in Norwegian
Informasjonsbruk og informasjonskompetanse
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Individuell muntlig eksamen, omfang om lag 30 minutter.

Eksamen består av følgende komponenter:

  • Kandidaten lager en digital fremføring av egen ledelse av faglige utviklings- og refleksjonsprosesser som har vært gjennomført i en barnehage (omfang om lag 15 minutter). Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema, samt litteraturliste.
  • Fremføring vil være utgangspunkt for en faglig samtale med oppfølgende spørsmål til studentens presentasjon (omfang om lag 5 minutter).
  • Kandidaten vil så trekke ett av seks temaer som vil være utgangspunkt for en faglig samtale mellom kandidaten og sensorer (omfang om lag 10 minutter). De alternative temaene oppgis fjorten dager før eksamen, og kandidaten trekker ett tema på eksamensdagen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Required preliminary courses

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen.

Opptakskrav

Opptakskrav er gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse eller tilsvarende.

Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.

Learning outcomes

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.

Innholdet i emnet er:

  • Utviklingsarbeid
  • Vurdering for læring
  • Veiledning
  • Nettpedagogikk
  • Fagskolens samfunnsmandat

Yrkespedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret

Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.

Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.

Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Teaching and learning methods

  • Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid, planlegging, gjennomføring og evaluering
  • Ledelse av individuell og kollektiv veiledning i personalgrupper i barnehagen
  • Ledelse av faglige møter i profesjonelle læringsfellesskap
  • Ulike former for kommunikasjon og dialog i pedagog-, leder- og veilederrollen
  • Profesjonsetiske tema knyttet til pedagog-, leder- og veileder rollen

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Analyse av 2-3 sentrale begreper innenfor informasjonsadferd. Skriftlig oppgave på ca. 3 sider basert på kun bruk av pensum.

Arbeidskrav 2: Analyse av 2-3 sentrale begreper innenfor informasjonskompetanse. Skriftlig oppgave på ca. 3 sider basert på kun bruk av pensum. Tilbakemelding gis via hverandrevurdering.

Arbeidskrav 3: Muntlig og skriftlig presentasjon av en plan for undervisning i informasjonskompetanse. Lengden på presentasjonen 10-15 minutter, skriftlig grunnlag i form av presentasjonsstøtte (f.eks. powerpoint).

Formålet med arbeidskrav 1 og 2 er at studenten kan forklare sentrale begreper i begge delområdene i emnet. I arbeidskrav 3 er hensikten å demonstrere ferdigheter i planlegging av opplæring i informasjonskompetanse.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon 1 gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Studenten velger selv problemstilling/tema som må godkjennes i forkant. Oppgavens omfang er på 10 sider. Forside, innholdsfortegnelse, tabeller, diagrammer og screenshots samt litteraturliste og vedlegg teller ikke med i antall sider.

Oppgaven kan skrives på norsk, engelsk eller et annet skandinavisk språk. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved ikke bestått kan studenten levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.