Programplaner og emneplaner - Student
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Energieffektivisering av bygninger er et av de mest kostnadseffektive tiltak for å begrense menneskeskapt klimaendring. Passivhus-nivå har blitt standard, og det bygges flere nær-nullenergi- og pluss-hus ettersom løsninger for lokal energiforsyning (bl.a. solenergi) blir mer lønnsomme. Samtidig skjer en rivende utvikling innen digital teknologi (bl.a. simuleringsverktøy og byggautomasjon), nye byggematerialer, og nye løsninger for tekniske installasjoner, som åpner for nye muligheter. Parallelt med dette lærer vi mer fra forskning innen betydningen av inneklima for helse. Alle disse forhold gjør at byggenæringen er i rask endring, og at det stilles stadig høyere krav til de som utformer og forvalter det bygde miljø.
For å møte dagens og fremtidens utfordringer, gir masterstudiet i Energi og miljø i bygg dyptgående ingeniørfaglig kompetanse innen klimatisering (behovsstyrt varme, kjøling, ventilasjon, belysning, m.m.), energiforvaltning, og menneskelige behov (innemiljø, sanitærforhold), kombinert med kunnskap innen et bredt spektrum av temaer inkludert bygningsfysikk, numerikk, økonomi, miljøvurdering av bærekraftige løsninger, og klimatilpasning.
Masterstudiet energi og miljø i bygg kan tas som et heltidsstudium over to år eller et deltidsstudium over fire år, evt. tre år. Det søkes enten til heltids- eller deltidsstudiet. Studiet er på 120 studiepoeng og gir en fordypning og videreføring i forhold til relevante bachelorstudier.
Masterstudiet er tilrettelagt internasjonalisering i og med at deler kan gjennomføres internasjonalt ved samarbeid med utenlandsk utdanningssted.
Studiet bidrar til å løse næringens kompetansebehov og dette gjenspeiles i undervisningen. Næringslivssamarbeid vektlegges ved planlegging, gjennomføring og evaluering av studieaktiviteter.
Target group
Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. In addition, the following applies to this programme:
- Completed and passed teacher education
and
- Documented knowledge of German at minimum A2 level or level II (or equivalent) from upper secondary school with pass grade. A2 level can be documented from the test Goethe-Zertifikat A2 or equivalent tests.
Admission requirements
Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. In addition, the following applies to this programme:
- Completed and passed teacher education
and
- Completed and passed Spanish 1 (30 ECTS credits) or equivalent. Equivalent can be knowledge of Spanish at B1+ level (preferred B2) and language didactics in the teacher education
Learning outcomes
Se emneplanen.
Teaching and learning methods
Se emneplan.
Internationalisation
Se emneplanen.
Work requirements
German 1 is a blended learning course with digital learning combined with three periods of campus training at OsloMet and two at Pädagogische Hochschule Freiburg, Germany. Each of the two semesters is structured in an initial face-to-face session in Oslo, later followed by a week of training in Germany. In the spring semester there is in addition a final session in Oslo. Between the face-to-face sessions, there will be online training, with self-paced modules accompanied by regular virtual meetings with teachers and other group members.
There will be tandems in language learning but also in teacher training. Language learning will be accompanied by tandem partners either in Norway or in Germany with a minimum of 1 hour of tandem meetings weekly, through Skype or in person. We will work from a communicative approach giving priority to the acquisition of skills which also can be applied in the own teaching of German as a second/third language. We will employ a mixed methodology (classroom and online) through the creation of a virtual space in a networked platform.
The preparation of microteachings, short teaching sequences of a chosen topic, will be discussed and evaluated by peers, coaches and the learners – this will take place online. There will be the possibility to prepare and practice in Skype sessions with other participants of the program as well as a self-observation of recorded teachings or microteachings from the practical training in Freiburg.
Tasks and assessments will be carried out from different methodological approaches that students can subsequently apply in their daily teaching.
The use of digital and interactive resources will be provided by Dhoch3, an online platform designed for German Teacher Training at universities worldwide, sponsored by the Auswärtiges Amt (Ministry of Foreign Affairs) and the DAAD. The access to the learning resources will be given and guaranteed by OsloMet and Pädagogische Hochschule Freiburg.
Assessment
Spanish 2 is a Blended Learning course with digital learning combined with three periods of campus training at OsloMet and two at the University of Valencia (Spain). The first semester is structured in an initial face-to-face week in Spain, and online training, with regular online classes, and an intermediate face-to-face period (1-3 days) in Oslo. The second semester starts with a 1-3 days face-to-face training in Oslo, followed by online training, one week face-to face training in Valencia, and a final 1‒3 days’ face-to-face training in Oslo.
The course takes on a communicative approach, giving priority to the acquisition of skills in the teaching of Spanish as a Second Language, and will employ a mixed methodology (classroom and online) through the creation of a virtual space in a networked platform. In this way, tasks and assessments will be carried out from different methodological approaches that students can subsequently apply in their daily teaching.
Other information
Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav.
Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/ utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Studietilbudet er et samlingsbassert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.
Ettersom studiet legger vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene i hvert emne for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis, og etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. I løpet av studiet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.