EPN-V2

MAVIT5800 Introduction to Clinical Studies for Healthcare Personnel Course description

Course name in Norwegian
Innføring i kliniske studier for helsepersonell
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master´s Programme in Pharmacy
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nutrition
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography
Master's Programme in Health Sciences
Master's Programme in Health Sciences, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Det er stor etterspørsel etter intervensjonsforskning og effektevalueringer i helsetjenesten -heretter benevnt som kliniske studier.

Kliniske studier er en viktig kunnskapskilde i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten. Norge har som mål å øke antallet kliniske studier, men én av utfordringene for å få dette til er kompetanse blant helsepersonell.

Dette emnet retter seg mot helsepersonell som ønsker kompetanseheving for å kunne bidra i gjennomføring av kliniske studier. Gjennom emnet får studentene inngående innføring i forskningsmetodologien knyttet til kliniske studier, og bestått emne kvalifiserer for å gå inn i stilling som f.eks. forskningsmedarbeider, studiesykepleier, studiekoordinator, forskningskoordinator og prosjektmedarbeider innen kliniske studier.

Målgruppen er helsepersonell som ønsker formell kompetanse knyttet til gjennomføring av kliniske studier i helsesektoren. Emnet kan tas som et enkeltemne.

Målgruppen er også studenter på masterstudium i helsevitenskap, masterstudium i farmasi og masterstudium i helseteknologi som ønsker å ta dette som et valgbart emne.

Recommended preliminary courses

Kjenne til Nasjonal handlingsplan for kliniske studier (regjeringen.no), og nettressurser for kunnskapsbasert praksis Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket

Dersom det er lenge siden du har jobbet med litteratursøk og akademisk skriving anbefales det sterkt at du går gjennom dette før emnestart:

Startpakka OsloMet https://student.oslomet.no/startpakka

Required preliminary courses

  • Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap, farmasi eller helseteknologi.
  • Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan redegjøre for rammeverket Good Clinical Practice (GCP)
  • kan redegjøre for hovedtyper studiedesign og forskningsmetodologi for kliniske studier
  • kan redegjøre for regulatoriske krav knyttet til gjennomføring av kliniske studier, inkludert lovgivning som regulerer oppbevaring og anvendelse av humant biologisk materiale
  • kan redegjøre for grunnleggende statistiske begreper
  • har god kjennskap til systemer for datafangst i kliniske studier

Ferdigheter

Studenten:

  • kan redegjøre for sentrale begreper og roller knyttet til kliniske studier
  • kan beskrive de ulike utviklingstrinnene for godkjenning av nye legemidler og medisinsk teknisk utstyr
  • kan anvende protokoller og manualer for gjennomføring av kliniske studier
  • kan drøfte styrker og svakheter ved bruk av pasientrapporterte utfallsmål

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over styrker og svakheter ved ulike studiedesign
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til gjennomføring og deltakelse i kliniske studier
  • kan kritisk vurdere datasikkerhet og personvern relatert til kliniske studier
  • har kjennskap til brukermedvirkning i forskning

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres digitalt og vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to digitale samlingsuker. Mellom samlingene arbeider studentene med pensum/arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave, 3-6 studenter. Opponentgrupper gir skriftlig tilbakemelding på andres oppgave.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - Ikke bestått

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Admission requirements

Målgruppen er helsepersonell som ønsker formell kompetanse knyttet til gjennomføring av kliniske studier i helsesektoren. Emnet kan tas som et enkeltemne.

Målgruppen er også studenter på masterstudium i helsevitenskap, masterstudium i farmasi og masterstudium i helseteknologi som ønsker å ta dette som et valgbart emne.

Opptakskrav

  • Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap, farmasi eller helseteknologi.
  • Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.