Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full TimeSuplementary Education in Cardiological NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and AdolescentsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adultMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and HabilitationMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-timeMaster's Programme in Health SciencesMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational TherapyInterdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Landmåling omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring, distribusjon, presentasjon av romlig stedfestet informasjon. Emnet vil gi grunnleggende teoretisk og anvendelsesorientert kunnskap om utvalgte deler av landmåling.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler er tilatt, unntatt kommunikasjon med andre.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap eller masterstudiet i helse og teknologi - spesialisering i Assisterende teknologi i helse.
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
- kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
- kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
- kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
- kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
- kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
Generell kompetanse
Studenten
- kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
- kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
Course requirements
Emnet vil benytte varierte arbeidsformer med fokus på studentaktive læringsformer for å stimulere til livslang læring. Arbeids- og undervisningsformene omfatter fysiske og digitale forelesninger, gruppeoppgaver og øvelser på seminar, muntlig presentasjon, hverandrevurdering, øvelser og veiledning i bruk av statistikkprogram og gjennomføring av intervju/fokusgruppe, selvstendige gruppearbeider for løsning av utdelte oppgavesett og selvstudier.
De fysiske forelesningene blir gitt på norsk, for engelsktalende studenter legges det ut digitale forelesninger på engelsk. I gruppearbeid, hverandrevurdering osv. vil studentene bli delt i grupper etter språk. Mesteparten av pensum er på engelsk, men det finnes gode alternative pensumbøker på norsk.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
- Én hverandrevurdering av en skriftlig oppgave og /eller presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 feltøvelser i gruppe med rapport
- 4 individuelle innleveringsoppgaver,10-15 sider
Grading scale
Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.
Examiners
Gradert skala A-F.
Overlapping courses
Gradert skala A-F.