EPN-V2

MAERN4070 Research Design and Project Description Course description

Course name in Norwegian
Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir grunnleggende opplæring i norsk som andrespråk og språk i bruk med vekt på funksjonell og formell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming i et bredere språktypologisk perspektiv.

    Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i emnet/studiet.

    Emnet innledes med en kort presentasjon av kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til Det europeisk rammeverk for språk (CEFR) og til styringsdokumenter for opplæring av voksne andrespråksinnlærere i norsk kontekst.

  • Recommended preliminary courses

    MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent. MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methodology, 10 ECTS credits.

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
    • har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
    • har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
    • har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
    • kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
    • kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
    • har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.
  • Learning outcomes

    Samlingene er en kombinasjon av digitale samlinger og asynkron læringsform. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

    • Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
    • Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
    • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.

    Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.

    Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

  • Course requirements

    Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.

    På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Assessment

    Ingen

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A - F

  • Grading scale

    Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

  • Examiners

    Sentrale temaer vil være:

    • Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
    • Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
    • Setninger og setningsoppbygging
    • Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
    • Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster
  • Overlapping courses

    -