EPN-V2

Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Formålet med dette studiet er å heve kompetansen hos helsepersonell ved den medisinske nødmeldetjenesten. Den medisinske nødmeldetjenesten består av legevaktsentraler (LVS, telefon 116 117) og akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK, telefon 113). Den medisinske nødmeldetjenesten tar imot telefon fra pasienter, publikum og helsepersonell når det er mistanke om akutt sykdom og skade. De gir råd om førstehjelp, vurderer alvorlighetsgrad (triagering) og fordeler ressurser (blant annet sende ambulanse, legeundersøkelse eller rådgivning). Nødmeldetjenestene spiller med dette en nøkkelrolle for å sikre gode pasientforløp utenfor sykehus i Norge. Endret demografi, begrensede ressurser, flere spesialiserte helsetjenester samtidig med at flere og sykere pasienter følges opp utenfor sykehus, vil føre til at nødmeldetjenestens rolle blir enda viktigere i fremtiden. I Norges offentlige utredning (NOU) 2015: 17: Først og fremst, beskriver akuttutvalget den medisinske nødmeldetjenesten som «navet» i den akuttmedisinske kjeden. Utvalget fant at det var varierende grad av kunnskap og kompetanse i tjenesten og så behovet for et høyere utdanningstilbud innen medisinsk nødmeldetjeneste.

Etter fullført videreutdanning kan studenten bidra til å sikre kunnskapsbasert praksis ved egen arbeidsplass, samt bidra til videreutvikling av fagområdet medisinsk nødmeldetjeneste.

Studentene får en dypere forståelse av den medisinske nødmeldetjenestens rolle i den akuttmedisinske kjeden generelt, og økt innsikt i likheter og forskjeller mellom legevaktsentraler (LVS) og akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK). Dette vil bidra til god samhandling som igjen er en forutsetning for gode pasientforløp. Studentene vil også få en innføring i kommunikasjon og beslutningsprosesser, og hvordan bruke dette for å gjennomføre et strukturert mottak av en nødmelding.

Studiet har hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Relevans for arbeidsliv

Utdanningen skal heve kompetansen hos helsepersonell ved den medisinske nødmeldetjenesten. Studiet er spesielt relevant for ansatte som jobber med veiledning, fagutvikling eller ledelse.

Relevans for videre utdanning

Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste ligger på masternivå og kan være et utgangspunkt for videre masterstudier ved OsloMet – storbyuniversitetet eller andre utdanningsinstitusjoner. Dette innebærer at studenten, ved et eventuelt senere opptak til et masterprogram, kan søke den aktuelle institusjonen/programmet om innpassing av videreutdanningen som del av mastergraden.

Target group

Målgruppen for studiet er autorisert helsepersonell som ønsker økt kompetanse innen medisinsk nødmeldetjeneste.

Admission requirements

Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanene.

Learning outcomes

Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert deltidsstudium over to semestre. En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter og gruppearbeid mellom samlingene og har nettilgang og datamaskin. Studiet kan ta i bruk nettbaserte forelesninger, instruksjonsvideoer og diskusjoner. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning og vurdering. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole i studietiden.

Å bli en kompetent veileder, forutsetter inngående kunnskap om pedagogisk veiledning som tilegnes blant annet gjennom praktiske erfaringer med veiledning på egen arbeidsplass, deltakelse i øvelser, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer.

Studiet legger vekt på å skape sammenhenger mellom forskningsbasert kunnskap, teoretiske begreper og praktiske metoder. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser vil danne utgangspunkt for analyse og refleksjon, og lyd- eller videopptak av veiledningssamtaler kan inngår som materiale i arbeidskrav.

Content and structure

Arbeidskrav

Emnene omfatter arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om obligatorisk deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Fravær utover 20% kan unntaksvis kompenseres etter avtale med emneansvarlig. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Optional course Spans multiple semesters

2nd year of study

4. semester

Teaching and learning methods

Emne 1 VESK6100: Veiledning i skolen (15 stp), høst

Eksamensform: Individuell skriftlig semesteroppgave

Vurderingsuttrykk: A - F

Emne 2a: VESK6200 Profesjonskvalifisering: Veiledning av studenter og nyutdannede (15 stp), vår

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.

Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

Emne 2b: VESK6300 Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 stp), vår

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.

Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

Internationalisation

Programplan for veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn

Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13

Videreutdanning, deltid. 30 studiepoeng

Studieprogramkode: VESKO

Emnekoder: Emne 1: VESK6100; emne 2a: VESK6200; emne 2b: VESK6300

Godkjent i utdanningsutvalget 16.03.2020

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for yrkesfaglærerutdanning

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Work requirements

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet. Hvert emne avsluttes med eksamen. I emnene benyttes bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått, dvs. at læringsutbyttene ikke er oppnådd. Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 11-10 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver å delta i en klage.

Progresjonskrav

For å kunne påbegynne emnet VMNT6200 må arbeidskravene i emnet VMNT6000 være godkjent.

Assessment

Different forms of assessment are used on the programme that are adapted to the learning outcomes of the various courses. The forms of assessment used are intended to support learning and document the students’ level of competence in relation to the expected learning outcomes. In general, the following forms of assessment are used in the programme:

Supervised individual examination

Taken at the university’s examination premises over a set number of hours.

Home examination

Taken over a set period of time at the end of the course, normally with a set question/assignment text unless otherwise stated in the course description.

Project examination

Taken over the whole or large parts of the course, normally with a topic decided by the students themselves unless otherwise stated in the course description.

Oral examination

Can take place individually or in groups. It can either be an independent form of assessment or used to adjust the grade awarded for another examination.

Practical examination

The assessment of specific practical skills either at the university or in the field of practice.

Assessment of practical training

Supervised practical training, assessed in accordance with the Regulations relating to Studies and Examinationinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University Chapter 8.

The assessment of examinations and practical training is carried out in accordance with the applicable rules set out in the Act relating to Universities and University Colleges, the Regulations relating to Studies and Examinationinations at OsloMet and the Guidelines for Appointment and Use of examiners at OsloMet.

The forms of assessment and criteria are described in each course description. All examinations taken and the title of the master’s thesis will be stated on the diploma.

Examinations

All courses conclude with an examination. The assessment is based on the learning outcomes for the course, and the degree to which the student has achieved the stipulated learning outcomes is assessed. In theoretical courses, the grades used are pass/fail or letter grades from A to F, with A being the highest grade and E the poorest pass grade. The grade F means that the student has failed the examination. The grades pass/fail are used for the assessment of practical training.

Resit and rescheduled examinations are carried out in the same manner as the ordinary examination unless otherwise specified in the course description. In special cases, resit and rescheduled examinations in courses with group examinations may be held as individual examinations.

For examinations where a percentage of the examination papers are selected for assessment by an external examiner, the external examiner's assessment should benefit all the students.

The grade awarded for a written examination can be appealed, cf. Section 11-10 of the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet. It is not possible to appeal the grades awarded for oral and practical examinations. In connection with group examinations, the result of an appeal will only have consequences for the candidate(s) who submitted the appeal. The other students will keep their original grade.

External programme supervisor

An external programme supervisor scheme is in place for the programme as required by the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet. The external supervisor will write an annual report on their work that will be included in the faculty’s area of the university’s quality assurance system.

Suitability assessment

The suitability assessment is a continuous overall assessment that takes place throughout the study programme. A student must be suitable for professional practice in order to receive diploma/certificate for the study programme.

If it appears that a student may pose a potential danger to the lives, physical and mental health, rights or safety of patients, clients and users during practical training or in future professional practice, it should be asked whether the student is suitable for the profession. University staff, personnel in practical training establishment, as well as students can submit a notification of doubt. The students concerned should be informed as soon as possible if such a notification of doubt has been sent. They should receive guidance and advice on how they can improve or be advised to withdraw from the programme.

https://student.oslomet.no/en/suitability-assessment

Suitability assessment is used in specialisation in Public Health Nursing, specialisation in Cancer Nursing and in Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction.

Other information

Programme description considered by the Academic Affairs Committee at the Faculty of Health Sciences on 12 February 2020 and last amended by the vice-dean on 13 March 2025.

Adopted by the University Board 9 september 2020

Faculty of Health Sciences

The programme description applies to students starting the programme in 2025.