EPN-V2

Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Valid from
2021 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Planen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter forskrift om rammeplan for ingeniørutdanningen, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mai 2018.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009, gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene i planen er utarbeidet i henhold til rammeplan og kvalifikasjonsrammeverket.

Studiet i Bioteknologi og kjemi har som hensikt å gi en bred teoretisk og praktisk bakgrunn. Den bioteknologiske kunnskapen skal bygges på en generell kjemisk plattform og grundig opplæring innen kjemiske analyseteknikker. Dette vil gjøre studentene fleksible i valg av arbeidsoppgaver og eventuelt videre studier.

Videre utdanning

Det finnes en rekke videreutdanningsmuligheter for kandidater med bachelor i ingeniørfag. En del fortsetter fram til en mastergrad i teknologi ved OsloMet (fakultet for helsefag), NTNU, UMB, UiO eller andre norske og utenlandske universiteter.

Bachelorstudiet i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi har en studieretning:

  • bioteknologi

Studiet er et 3-årig studium, og ferdige kandidater vil bli tildelt graden Bachelor i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi.

Target group

Studiets målgruppe er søkere med realfaglig bakgrunn som ønsker høyere utdanning innen et ingeniørfaglig område. Søkere som ikke har realfaglig bakgrunn kan søke på universitetets forkurs eller tre-semesterordning for å kvalifisere seg videre til ingeniørutdanning. Se universitetets nettsider: www.oslomet.no

Bioteknologi er kalt verdens nye vekstnæring. Store fremskritt er gjort innen bioteknologi, særlig i forbindelse med medisinsk diagnostikk, rettsmedisinske analyser, sykdomsbehandling, fremstilling (øl, vin, yoghurt og ost), dyrefôr, biologisk vannrensing, utnyttelse av enzymer i tekniske prosesser, som for eksempel ved produksjon av biodiesel og bensin, og avfallsbehandling.

Med utdannelse innen bioteknologi og kjemi kan en være med på en spennende utvikling innen næringsmiddelindustri, farmasøytisk industri, kjemisk industri, havbruks- og fiskeriindustri. Utdannelsen kan også gi muligheter for jobber knyttet til FoU-aktiviteter ved flere forskningsinstitusjoner og forskningsmiljøer.

Drift av renseanlegg, analyser av forurensende utslipp og kartlegging av skadevirkningene fra disse forurensningene på mennesker, dyr og natur er også aktuelle arbeidsområder. Med den brede kjemiske bakgrunnen fra dette studiet vil også arbeidsoppgaver innen industriell produksjon av lim, maling og lakk, vaskemidler og petroleumsprodukter være aktuelle.

Admission requirements

Generell studiekompetanse/realkompetanse og i tillegg matematikk R1+R2 og fysikk 1. Forkurs eller teknisk fagskole fra tidligere strukturer oppfyller kvalifikasjonskravene. Søkere med teknisk fagskole etter lov om fagskoler av 2003 må ta matematikk R1+R2 og fysikk 1.

Viser til forskrift om opptak til høyere utdanning: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-01-31-173

Learning outcomes

The Master’s Programme in International Development, Education, and Sustainabilities is a study programme that provides qualifications needed for work in the broad field of international development, including work on development programs and projects focused on economic and social development and/or on education and/or on ecological sustainability, at multiple levels of scale (local, national, regional, international). Such work extends to educators, to policy analysts / policy makers and practitioners, working within the INGO sector or other agencies, with a particular focus on the Global South and / or on Global North-South dynamics. The programme also qualifies students for admission to relevant PhD programmes, for example the PhD Programme in Educational Sciences at OsloMet.

Students who complete the programme will be awarded the degree Master in International Development, Education, and Sustainabilities.

Content and structure

Generell studiekompetanse/realkompetanse og i tillegg matematikk R1+R2 og fysikk 1. Forkurs eller teknisk fagskole fra tidligere strukturer oppfyller kvalifikasjonskravene. Søkere med teknisk fagskole etter lov om fagskoler av 2003 må ta matematikk R1+R2 og fysikk 1.

Viser til forskrift om opptak til høyere utdanning: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-01-31-173 

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

3rd year of study

5. semester

6. semester

Teaching and learning methods

Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.

To apply for the Master’s Programme in International Development, Education, and Sustainabilities program, you need either:

  • a bachelor’s degree in education: either in early childhood education, preschool, primary / elementary school, secondary school, higher education, pedagogy, or equivalent; or

  • a bachelor’s degree in development studies or other relevant social science disciplines (other relevant social science disciplines include human geography, sociology, social anthropology, political science, social economics, history and area studies that cover developing regions or other development-related areas).

In addition, you need:

  • an average grade of at least C (according to the ECTS grading scale) on your bachelor's degree; and
  • proof of your English proficiency

Applicants pre-selected through the NORHED funded CENSU programme (or equivalent) may also qualify with a bachelor’s degree in disciplines other than the above, subject to special review by OsloMet and partnering universities (for example a bachelor’s degree in the sciences more broadly, relevant to program themes of environmentally sustainable development). These candidates will compete in an additional quota and be selected as a result of a spesific selection process at partnering universities.

Internationalisation

After completing the programme, the candidate is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The candidate

  • has broad knowledge of and insight into various educational, social, economic, political, and ecological dynamics, in relation to questions of international development in the Global South.
  • has in-depth knowledge of and is capable of applying social science research methodology.
  • has knowledge of how issues in the broad field of international education and development can be analysed, and is capable of critically assessing the history, traditions, and practices of disciplinary perspectives within the interdisciplinary field.

Skills

The candidate

  • is capable of applying and analysing multidisciplinary and interdisciplinary approaches to studies of international development, education, and sustainabilities.
  • is capable of critically analysing and assessing various issues linked to the relationship between education, development, and sustainabilities, and of conducting research studies of relevant connections across these fields.
  • is capable of contributing to the research knowledge base within these fields.
  • is capable of developing and articulating informed, and critically reflective, statements about relevant issues and topics addressed in the program.

General competence

The candidate

  • is capable of analysing relevant academic issues and undertaking advanced work tasks and projects related to the interdisciplinary field of study.
  • is capable of disseminating their own research in written and oral form, in accordance with relevant academic forms and standards.
  • is capable of contributing to innovation and development in their particular area of study.

Work requirements

The master's degree programme consists of five common courses that address the need for a coherent foundation in international development, education, and sustainabilities.

Courses 1 – 5 are common to all students. All classes are taught in English, and all coursework requirements and assessment tasks, including the written master’s thesis and oral examination, are to be completed in English.

  • Course 1, first semester: FLKM4110 Introduction to International Development, Education, and Sustainabilities 15 ECTS Credits.
  • Course 2, first semester: FLKM4210 Knowledge production and the Global South, 15 ECTS Credits.
  • Course 3, second semester: FLKM4310 Struggles for justice and equality in international development, education, and sustainabilities, 15 ECTS Credits;
  • Course 4, second semester: FLKM4410 Research Methodology, 15 ECTS Credits.
  • Course 5, third and fourth semester: FLKM5000 Master's Thesis, 60 ECTS Credits.

Progress requirements

Students must have passed all of the courses in the first year of their study programme (FLKM4110, FLKM4210, FLKM4310, and FLKM4410) before they can commence the course FLKM5000.

In very special cases and by application, partial deviation from these requirements may be considered.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og forskrift om rammeplan for ingeniørutdanning. Se universitetets nettsider: www.oslomet.no

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensresultatene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Det er kun mulig å påklage eksamensresultatet på mappevurderingen som helhet. Hvis deler av mappen inneholder elementer som for eksempel en muntlig presentasjon, praktiske arbeider og lignende, kan eksamensresultatet ikke påklages. Klageadgang framkommer i hver emneplan.

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Forkunnskapskrav og studieprogresjon

Forkunnskap ut over opptakskravet er beskrevet i den enkelte emneplan.

Selv om det ikke skulle foreligge spesifikke forkunnskapskrav bør studentene ha en progresjon på minst 50 studiepoeng hvert år for å kunne gjennomføre studiet på normert tid.

  • Fra 1. studieår opp til 2. studieår - 50 studiepoeng bør være bestått
  • Fra 1. og 2. studieår opp til 3. studieår - 100 studiepoeng bør være bestått

Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles.

Tilsynssensorordning

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet - storbyuniversitetet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, ser her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer 

Utsatt/ny eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres via StudWeb. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Vitnemål

På vitnemålet for bachelor i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på bacheloroppgaven framkommer også på vitnemålet.

Other information

Kvalitetssikring

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd.

OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

  • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
  • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
  • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling

Studentevalueringer som gjennomføres:

  • emneevalueringerårlige studentundersøkelser felles for OsloMet

 

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem