EPN-V2

KJM1100 Health, Environment and Safety Course description

Course name in Norwegian
Helse, miljø og sikkerhet
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course provides an introduction to fundamental concepts and aspects of health, safety and the environment (HSE) that are relevant for laboratory work in the Biotechnology and Applied Chemistry programme.

In this course, the students will gain knowledge of risks associated with laboratory work, and the measures that must be taken to reduce the risk of accidents and ensure own and others' safety in the laboratories. Through the course, the students will learn how to use the substance index and safety data sheets.

The course is mandatory for all students on the Biotechnology and Applied Chemistry programme. The students must have passed the course in order to take part in the laboratory courses on the programme.

Required preliminary courses

Dette er det innledende samfunnsvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelor i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i at døve og tegnspråklige er en språklig minoritet, og skal gi studentene verktøy og begreper til å beskrive og forstå tegnspråklige som en språklig minoritet i norsk og internasjonalt perspektiv.  

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of his or her own responsibility and duties, and is familiar with the general division of responsibility when conducting work in the laboratories
  • is familiar with laws and regulations that are relevant for work in laboratories and with chemicals
  • is familiar with the substance index and safety data sheets
  • is familiar with security and personal protective equipment available in the laboratories
  • is familiar with the system and procedures for reporting HSE non-conformities, accidents and near-accidents
  • is familiar with the laboratories’ contingency plans
  • is familiar with rules for order and conduct in the laboratories

Skills

The student

  • is capable of obtaining information about chemicals from safety data sheets
  • is capable of applying relevant parts of the CLP Regulation in order to classify dilutions of chemicals and chemical solutions
  • can assess security measures and use of protective equipment to ensure that work conducted in the laboratory is safe

General competence

The student

  • is capable of conducting HSE evaluations in order to handle chemicals in accordance with regulations
  • is capable of acting in accordance with rules and procedures for safe work in the laboratories
  • is aware of HSE to safeguard own and other people’s safety in the laboratories

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten  

  • Har innsikt i begreper som brukes innenfor det tverrfaglige forskningsfeltet Deaf studies for å forstå og beskrive døves og hørselshemmedes liv 
  • Kan beskrive studier av døve i et mangfoldsperspektiv 
  • Kan sammenlikne hovedtrekkene ved sentrale begreper innen fagfeltet deaf studies 

Ferdigheter  

Studenten  

  • Kan redegjøre for utviklingen i studier av døves og tegnspråkliges liv 
  • Kan diskutere døve og tegnspråklige som språklig minoritet med et interseksjonselt perspektiv 
  • Kan forklare sammenhengen mellom endringer i samfunnets syn på døve og tegnspråk og forskning på døve og tegnspråk 
  • Kan presentere teoretiske begreper fra deaf studies på tegnspråk, 
  • Kan redigere en kort video med egenutviklet presentasjon 
  • Kan  diskutere ulikhet og mangfold blant døve 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • Kan bruke sentrale begreper fra deaf studies til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve 
  • Kan delta i, og bidra til kunnskapsbaserte dialoger om døve og tegnspråk på fysiske og virtuelle møteplasser 
  • Kjenner igjen og kan identifisere ulike perspektiver på døve og tegnspråklige mennesker. 

Course requirements

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, arbeid i grupper og prosjektbaserte oppgaver. Det forventes også at studentene tar i bruk digitale videoløsninger for egen produksjon av tegnspråklige tekster og innleveringer.  

Assessment

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. 

  1. Studentene skal oppsøke og delta på en organisert samling med tegnspråklige. Denne hendelsen skal både beskrives og analyseres med bruk av sentrale begreper fra pensum. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise at man kan bruke sentrale begreper fra emnets pensum til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve. 
  2. Studenten skal diskutere hvordan døve både kan forstås som en språklig minoritet og som funksjonshemmede i lys av relevante teorier. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise innsikt i døves status i samfunnet.   
  3. Studentene skal i grupper på 2-3 personer lage et opptak av en gruppesamtale (10 minutter +/- 10%). De velger ut hvert sitt begrep fra Deaf studies, og presenterer samt diskuterer disse begrepene opp mot hverandre i en samtale som skal tas opp. Begrepene skal være godkjent av faglærer på forhånd innen fastsatt dato. Arbeidskravet leveres inn som gruppeoppgave. Formålet med arbeidskravet er å vise at studenten kjenner til sentrale begreper i pensum, vise at studenten både kan presentere og diskutere disse i samhandling med andre, samt demonstrere praktiske ferdigheter i bruk av visuelle presentasjonsverktøy. Detaljert informasjon om arbeidskrav blir gitt ved semesterstart.  

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav. 

Krav om deltakelse 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være en redigert video på norsk tegnspråk, på 5-8 minutter.  

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen. 

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Examiners

Gradert skala A-F