EPN-V2

KJM2300 Analytical Chemistry I Course description

Course name in Norwegian
Analytisk kjemi I
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

The students shall acquire basic knowledge of the use of quantitative methods in analytical chemistry. The course includes training in relevant analytical techniques and instrumentation methods for the recording and processing of measurement data. Handling of errors, uncertainty estimates and quality assurance in quantitative analytical chemistry will also be addressed.;

Recommended preliminary courses

Studentene må ha bestått alle de obligatoriske emnene i masterprogrammet i offentlig administrasjon og styring før opptak til forskningspraksis. Emnet har begrenset antall plasser, disse utlyses før slutten av andre semester. Ved konkurranse om plass, velges de med høyest gjennomsnittskarakter fra tidligere emner i studiet. Konkrete kompetansebehov;knyttet til enkelte praksisplasser kan forekomme. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studenten kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som praksisperioden varer.

Required preliminary courses

Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne i 6. semester.

I en bacheloroppgave viser studentene at de behersker kunnskaper og ferdigheter tilegnet gjennom studiet. Bacheloroppgaven er studentens svennestykke. Det er tre mulige typer bacheloroppgave:

  • Skriftlig oppgave
  • Produksjonsoppgave
  • Kombinasjonsoppgave

Den enkelte type bacheloroppgave er nærmere beskrevet under 'Organisering og arbeidsmåter'.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student knows the principles that form the basis for:

  • statistical processing of analytical measurement data
  • quantitative methods with the use of internal and external standards and standard addition
  • acid and base equilibria, preparation of buffer solutions
  • molecular spectroscopy techniques such as UV-VIS and fluorescence spectroscopy
  • atom spectroscopy techniques such as flame spectroscopy and ICP
  • detection limit determination, sources of noise in spectroscopy and chromatography
  • chromatographic separation, descriptions of column efficiency and separation ability
  • chromatographic techniques such as gas chromatography and liquid chromatography
  • quality control and quality assurance in a chemical laboratory

Skills

The student is capable of:

  • performing quantitative analyses in accordance with specific procedures
  • calibrating and adjusting common measurement instruments
  • assessing sources of error and calculating the uncertainty;in analytical measurements
  • choosing the appropriate laboratory equipment and using it correctly
  • using different chromatographic and spectroscopic techniques and using the instrumentation correctly to produce reliable measurement data
  • using software to;aquire and process;data from;chemical instrumentation
  • using Excel in data processing and interpretation

General competence

The student:

  • has basic knowledge of quality requirements in a chemical laboratory
  • is capable of performing quantitative analyses using different quantification techniques and separation and measurement methods
  • has insight into statistical methods for the processing of chemical measurement data
  • has knowledge of how accuracy and precision in measurement results are affected by sources of error and uncertainty in instrumentation, procedures and work techniques
  • has insight into the application, limitations and functioning of spectroscopic and chromatographic methods

Teaching and learning methods

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser:

  • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
  • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
  • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 1-day laboratory workshop, no written assignments (4 h, groups of 10-15 students)
  • 3-day laboratory course with 3;written assignments (one;individual and two;in groups of 2-4 students, 10-20 pages per assignment)
  • Some exercise sessions related to the laboratory course will be compulsory. These sessions will be announced separately.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene

Examiners

Emily M. Weitzenböck

Course contact person

Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:

  1. Grunnlaget for opptak er bachelorgrad, cand.mag.- grad eller tilsvarende. Det faglige grunnlaget for opptak er enten bachelorgrad i administrasjon og ledelse, eller en bachelorgrad med minimum 80 studiepoeng i alt fra minst ett av fagområdene samfunnsvitenskap, organisasjonsvitenskap, juss og økonomi. Det kreves minimum 10 studiepoeng innen samfunnsvitenskapelig metode, som kan inngå i dette grunnlaget.
  2. Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).

Overlapping courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • Innsikt i planlegging og gjennomføring av forskningsprosjekter.
  • Spesialisert kunnskap om teorier og metoder i administrasjon og styring som benyttes i forskningsprosjektet.
  • Innsikt i utfordringer for praksisfeltet, og hvordan kunnskap fra fagområdet kan bidra til å øke forståelsen for, og bedre håndteringen av, disse utfordringene.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor faglitteratur i administrasjon og styring, og finne fram til og benytte relevant materiale i et forskningsprosjekt.
  • Kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og ha evnen til kritisk tenkning også rundt egen forskerrolle og profesjon.
  • Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder.
  • Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og allmennheten.