Programplaner og emneplaner - Student
MEK1400 Physics Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 2 bygger på emne 1. Emne 2 undervises i vårsemesteret og har avsluttende individuell muntlig eksamen. Emneområdene er tall og algebra, funksjoner, geometri og statistikk og sannsynlighet. Opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte; definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan forklare grunnleggende begreper knyttet til kraftbalanse, momentbalanse, massebalanse og energibalanse i fysiske systemer.
- kan gjøre rede for begreper knyttet til translasjon og rotasjonsbevegelser.
- kan forklare sentrale begreper innen strømningsteknikk, termofysikk, elektrisitet og elektromagnetisme.
Ferdigheter
Studenten skal kunne anvende matematiske kunnskaper til:
- å analysere og beregne relevante størrelser knyttet til translasjon og rotasjonsbevegelser.
- å analysere og beregne enkle termiske systemer.
- å analysere og beregne enkle elektromagnetiske systemer.
- å analysere og beregne hydrostatiske og hydrodynamiske størrelser.
Generell kompetanse
Studenten:
- skal kunne modellering og beregning av fysiske systemer.
- skal kunne arbeide systematisk, strukturert og målrettet for å løse fysiske problemer.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- To oppgaver gitt i løpet av semesteret. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole, inkludere refleksjon rundt undervisningskunnskap, forutsette pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen, og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Besvarelsene skal leveres i gruppe.
Oppgavene er med på å danne grunnlag for eksamineringen på muntlig eksamen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Avsluttende vurdering
Eksamen gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering er en individuell, muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Assessment
Det gis gradert karakter (A-F).
Permitted exam materials and equipment
Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Tall og algebra
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
- Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
Geometri, statistikk og sannsynlighet
- Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
- Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras’ setning
- Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
- Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
- Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
- Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk
Emneoversikt, faglig innhold
Algebra, funksjoner, geometri og statistikk/sannsynlighet.
- Samling 1: Algebra/ funksjoner
- Samling 2: Geometri
- Samling 3: Statistikk/ sannsynlighet
Overlapping courses
Ingen overlapp.