EPN-V2

DAVE3700 Mathematics 3000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 3000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Elective modules TKD, Bachelor, Engineering Disciplines
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.

Recommended preliminary courses

Bestått-Ikke bestått..

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familie
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i kommuneheltjenesten
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
  • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk (faglig, etisk og juridisk) over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*

Teaching and learning methods

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (8 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
  • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
  • kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid*
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
  • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
  • kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
  • kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning

Permitted exam materials and equipment

Vurdering i praksis 

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis. 

 

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt (gjelder ikke ved godkjent INTER1300).

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 1000 ord
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Examiners

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav