Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
- Gjelder fra
- 2020 VÅR
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 8 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Regler for studieprogresjon
Alle arbeidskravene må være levert, og all obligatorisk tilstedeværelse i hvert emne må være gjennomført, for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Hovedregelen for studiet er at alle eksamener for den enkelte studieår må i sin helhet være bestått for at studenten skal kunne fortsette i påfølgende studieår.
Tverrprofesjonelt prosjekt - INTERACT
Studentene deltar i prosjektet INTERACT, (som utgjør 1,5;stp) der en del av undervisningsopplegget gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. Undervisningen (INTER1100, INTER1200 og INTER1300) gjennomføres i henholdsvis 1., 2. og 3. studieår, med økende kompleksitet. For nærmere informasjon om INTERACT se https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Målgruppe
En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
-
har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:
- har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvordan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
- har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
- har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
- kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
- evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
- kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
- kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
- kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
- har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
- kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
- har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
- skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked
Opptakskrav
De to første studieårene består av obligatoriske emner innen markedsføring, regnskap, økonomistyring, finansiering, organisasjons- og ledelsesteori, samfunnsøkonomi, etikk og metodefag. Disse emnene dekker kravene som stilles av UHR-ØA for en bachelorutdanning i økonomi og administrasjon, og utgjør en solid basis innenfor det økonomisk-administrative fagområdet.
I tredje studieår velger studenten en profil som utgjør en fordypning innenfor et fagområde. Hver profil består av et antall obligatoriske fordypningsemner, inkludert bacheloroppgave, og eventuelt valgfrie emner dersom de obligatoriske emnene utgjør mindre enn 60 studiepoeng. Studenter med profil Internasjonal utveksling drar på utveksling i 5. semester.
Heisemner
Noen emner inngår både i Handelshøyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon og i Handelshøyskolens masterstudium i økonomi og administrasjon, med likt eller tilnærmet samme pensum. Emner med samme antall studiepoeng (10 sp, like emner) samkjøres helt. Dette gjelder:
ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp)
For emner med ulikt antall studiepoeng (7,5 sp på bachelor og 10 sp på master, med tilnærmet samme pensum) samkjøres undervisningen. Dette gjelder:
ØAMET2000 Matematikk II (7,5 sp)
ØABED3700 Valuation – Equity Research (7,5 sp)
Første studieår
Studenten skal i 1. semester ta de obligatoriske emnene:
ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel
ØAMET1000 Matematikk I
ØASØK1000 Mikroøkonomi I
ØAADM1001 Markedsføring
Studenten skal i 2. semester ta de obligatoriske emnene:
ØABED1100 Bedriftsøkonomi
ØAMET1100 Statistikk
ØASØK1100 Makroøkonomi I
ØAADM1100 Organisasjonspsykologi
Andre studieår
3. semester:
Studenter som planlegger å ta profil Finans eller profil Samfunnsøkonomi, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABED2000 Investering og finansiering
ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
ØASPR2000 Professional English
ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data
Studenter som planlegger å ta profil Strategi og ledelse eller profil Internasjonal utveksling, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABED2000 Investering og finansiering
ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
ØASPR2000 Professional English
Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data
Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABED2000 Investering og finansiering
ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori
Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data
4. semester:
Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse, profil Samfunnsøkonomi eller profil Internasjonal utveksling, må i 4. semester velge de obligatoriske emnene:
ØAADM2000 Foretaksstrategi
ØABED2100 Økonomistyring
ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
Samt et valgemne:
Enten ØAJUR2100 Foretaksrett, PROG1000 Introduction to Programming, ØAMET2000 Matematikk II (heisemne) eller ØABED2200 Business Analytics
Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 4. semester velge de obligatoriske emnene:
ØAADM2000 Foretaksstrategi
ØABED2100 Økonomistyring
REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori
ØAJUR2100 Foretaksrett
Tredje studieår
Valgfrie emner
Flere av profilene tilbyr studenten mulighet til å velge valgemner på 5. og/eller 6. semester. Studenten kan velge valgemner fra samtlige profiler, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Det vil likevel kunne oppstå kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer dersom studenten velger valgemner utenfor sin profil, eller melder seg til undervisning og eksamen i emner på et annet årstrinn. I hver profil er det derfor satt opp et antall anbefalte valgemner som vil kollisjonssikres i det aktuelle semesteret (*OBS: med unntak av valgemnet ØABED2200 Business Analytics på profil Finans da dette også tilbys på 2. studieår; studenter som ønsker dette valgemnet, må derfor selv påse at emnet ikke kolliderer med timeplan- og eksamensdatoer i andre emner de skal ta). Utover dette er det studentens eget ansvar å unngå timeplan- og eksamensdatokollisjoner.
Eventuelle forkunnskapskrav fremgår av den enkelte emneplan.
Profil Regnskap
Studenter som går profil Regnskap, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:
REREG3002 Årsregnskap 3
REREG3200 Regnskapsføreryrket med etikk
REREV3100 Valuation for Accountants
REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett
Studenter som går profil Regnskap, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:
ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
ØABAC3900 Bacheloroppgave
REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett
Profil Finans
Studenter som går profil Finans, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABED3002 Corporate Finance
Enten ØABED3100 Cases in Finance eller ØABED3200 Strategiøkonomi.
Emnet som ikke velges som obligatorisk, kan inngå som valgemne dersom studenten ønsker å ta begge emnene.
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Finans:
ØASØK3000 International Economics
ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk
ØAADM3100 Strategic Analysis
Enten ØABED3100 Cases in Finance eller ØABED3200 Strategiøkonomi
Studenter som går profil Finans, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABAC3900 Bacheloroppgave
ØABED3700 Valuation – Equity Research (heisemne)
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Finans:
ØABED2300 The Economics of Banking
ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)
ØAADM3500 Praktisk personalledelse
ØABED3600 Sustainable Finance
Profil Samfunnsøkonomi
Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:
ØASØK2000 Mikroøkonomi II
ØASØK3000 International Economics
ØASØK3300 Offentlig økonomi
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:
ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)
ØABED3200 Strategiøkonomi
ØAADM3600 Sustainable Business
Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABAC3900 Bacheloroppgave
ØABED2300 The Economics of Banking
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:
ØAADM3400 Ledelse
ØAADM3300 Cross-Cultural Communication
Profil Strategi og ledelse
Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:
ØAADM3600 Sustainable Business
ØAADM3100 Strategic Analysis
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:
ØASØK3000 International Economics
ØABED3200 Strategiøkonomi
ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)
ØABED3100 Cases in Finance
ØAADM3700 Decision-Making Processes in Organizations
Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:
ØABAC3900 Bacheloroppgave
ØAADM3500 Praktisk personalledelse
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:
ØAADM3300 Cross-Cultural Communication
ØAADM3400 Ledelse
ØABED2300 The Economics of Banking
ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)
Profil Internasjonal utveksling
Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 5. semester velge:
Studenten er på utveksling hos vertsuniversitet.
Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 6. semester velge:
ØABAC3900 Bacheloroppgave
Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Internasjonal utveksling:
Studenten kan velge fritt blant alle obligatoriske og valgfrie emner som undervises i 6. semester på profil Finans, profil Strategi og ledelse, og profil Samfunnsøkonomi, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Studenten anbefales imidlertid å velge emner fra én profil da disse vil være sikret mot kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer.
Bacheloroppgave og progresjonskrav
En bacheloroppgave på 15 studiepoeng inngår i alle profiler som et avsluttende arbeid i siste semester. Bacheloroppgaven må bygge på teori og tematikk fra valgt profil.
For å få tildelt veileder kreves det at studenten minimum har bestått 100 av studiepoengene som inngår i graden, inkludert ØAMET1100 Statistikk og enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data.
Bacheloroppgaven er i tabellen over studiets oppbygging plassert både på 5. og 6. semester. Dette grunnet at arbeidet med oppgaven begynner i 5. semester, men selve studiepoengene regnes kun til vårsemesteret. Studenten skal ta totalt 4 emner (obligatoriske + ev. valgemner) i 5. semester (i tillegg til start på bacheloroppgaven), jf. informasjon for hver profil med semester ovenfor.
Studenter med studierett på 5-årig studieløp (bachelor + master) må ha fullført og bestått bachelorstudiet, samt følge progresjonen til kullet sitt, før studenten kan begynne på masterprogrammet.
Tabellen nedenfor viser studiets oppbygging.
Læringsutbytte
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.
Innhold og oppbygging
Tolkens verdigrunnlag er nedfelt i tolkeetiske retningslinjer: https://www.imdi.no/tolk/tolkens-yrkesetikk/
I sitt arbeid utøver tolken skjønn basert på forskningsbasert kunnskap, praktiske ferdigheter og fortrolighet med situasjonen. Både språkene, samfunnet og tolkeyrket er i stadig utvikling, og læring må derfor sees i et livslangt perspektiv. Studiet skal gjøre utøveren i stand til å stadig søke, tilegne seg og bruke ny kunnskap i sin framtidige profesjonsutøvelse.
Tolken har en viktig funksjon i offentlig sektor. Tverrprofesjonelt samarbeid er en forutsetning for kvalitet i tolking, i tillegg til god samhandling mellom ulike aktører. Tolken forventes å ha en åpen holdning til den teoretiske og metodiske kompleksiteten i faget. Dette inkluderer bruk av moderne utstyr, digital kommunikasjon i offentlig sektor, i tillegg til det å ha en kritisk og reflekterende bevissthet til maktforhold, samfunn og politikk.
Praksis i studiet ivaretas gjennom øvelser, rollespill og praksisrelaterte læringsaktiviteter.
Innhold
Bachelorprogrammet har fire hovedtemaer:
- Tolkefaget og yrkesgrunnlaget
Hovedtemaet skal bidra til studentens forståelse for tolkeprofesjonens historikk, idégrunnlag og yrkesetikk.
- Tolkingens faglige og vitenskapelige grunnlag
Hovedtemaet har til hensikt å gi studenten et verktøy for å integrere kunnskap fra de andre hovedtemaene, oppnå forståelse for hvordan tolking finner sted og oppøve kompetanse til å tilpasse tolkingen i forhold til hva ulike situasjoner krever.
- Språkvitenskaplige og tolkemetodiske emner
Hovedtemaet skal bidra til studentens komparative kunnskap om språk, oversettelse og kommunikasjon. Videre skal temaet bidra til utvikling av studentens tospråklige og tolketekniske ferdigheter, og til utvikling av strategier for å mestre tolking mellom norsk og tolkespråket.
- Samfunnsvitenskapelige emner
Hovedtemaet skal bidra til studentens forståelse for hvordan mennesker forholder seg til hverandre i ulike samfunn og kulturer. Videre skal temaet bidra til forståelse av tolkens funksjon og samfunnsoppgave.
Under hvert emne i bachelorplanen er læringsutbytte, innhold, arbeids- og undervisningsformer, arbeidskrav, vurdering og pensumlitteratur nærmere beskrevet.
Studiets oppbygging
Studiet er på 180 studiepoeng og tilbys som deltidsstudium over fire år. Hvert studieår har til sammen 45 studiepoeng. Arbeidsbelastningen for studenten er noe ujevnt fordelt gjennom studieåret. Noen semester har arbeidsbelastning tilsvarende 30 studiepoeng (heltid) og noen har 15 studiepoeng (deltid). Noen emner er språkspesifikke, det vil si at emnet kun kan tas på tolkespråket som man er tatt opp til bachelorprogrammet i. Disse emnene gjør studentene i stand til å mestre ferdigheter og strategier som er knyttet til forholdet mellom norsk og det spesifikke tolkespråket. Alle emner i studieprogrammet er obligatoriske. Det kan søkes om innpassing av tilsvarende emner.
Første studieår, vår/høst:
TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap, 15 studiepoeng
Første studieår, høst:
TOLKDIAxx Konsekutiv tolking av dialog, 15 studiepoeng
TLK1200 Tolke- og oversetterfagets historie, 15 studiepoeng
Andre studieår, vår:
TLK2100 Tolkens kommunikative kompetanse, 15 studiepoeng
TLK3400 Tolking fra skrift til tale, 15 studiepoeng
Andre studieår, høst:
TLK2300 Kulturell og individuell variasjon i tolking, 15 studiepoeng
Tredje studieår, vår/høst:
TLK3100 Tolking av monologer - hukommelse og notatteknikk, 30 studiepoeng
Tredje studieår, høst:
TLK3200 Simultantolking, 15 studiepoeng
Fjerde studieår, vår:
TLK2200 Fjerntolking, 15 studiepoeng
TLK3500 Tolking i komplekse møter, 15 studiepoeng
Fjerde studieår, høst:
TLK3900 Bacheloroppgave, 15 studiepoeng
1. studieår
2. semester
2. studieår
4. semester
4. studieår
7. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Studenter kan dra på utveksling i 5. semester. Studenter som drar på utveksling, får profilen Internasjonal utveksling. Emnene som tas ved den utenlandske institusjonen, må forhåndsgodkjennes av instituttet.
Flere av studieprogrammets emner undervises på engelsk og benytter engelsk pensummateriell. I disse emnene er det lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. De norske og internasjonale studentene vil arbeide sammen om oppgaver basert på både norske og internasjonale cases, og vil gjennom dette arbeidet opparbeide kompetanse og ferdigheter i å forstå internasjonale forhold og perspektiver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø.
Internasjonalisering
Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.
Kalkulatorreglement
Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter
- Kalkulatoren tillates ikke koblet på strømnett
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.
Vurdering og sensur
Studenten vil møte ulike vurderingsformer gjennom studiet. Vurderingsformene skal ivareta en kontinuerlig prosess med et tosidig formål: fremme læring og dokumentere at studenten har oppnådd læringsutbyttet. Enkelte eksamener i praktisk tolking tas opp på video for å gi eksamenskommisjonen konkret grunnlag for vurdering og for å gi kandidaten klagerett. Opptak av studenten på video er en vanlig arbeidsform på studiet. Opptakene vil bli håndtert på en forsvarlig måte etter gjeldende retningslinjer.
Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer om studenten har oppnådd det planlagte læringsutbyttet. Vurderingsuttrykkene som anvendes er Bestått/Ikke bestått eller bokstavkarakterer (A-F).
Vurderingsformer og sensorordninger er nærmere beskrevet i hver enkelt emneplan.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell
Vurderingskriterier er beskrevet i de enkelte emneplanene.
Sammensetning av eksamenskommisjon
Sammensetning av eksamenskommisjon beskrives konkret for det enkelte emnet.
Øvrig informasjon
Programplanen ble godkjent av studieutvalget 5. mars 2015
Studieprogrammet ble etablert av høgskolestyret 15. desember 2015
Redaksjonelle endringer foretatt 11. mai 2016, 20. januar 2017 og 6. juli 2017
Revisjon godkjent på fullmakt av leder for utdanningsutvalget ved fakultetet 19. desember 2019
Gjeldende fra vårsemesteret 2020