EPN

Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk Programplan

Engelsk programnavn
PhD Programme in Social Work and Social Policy
Gjelder fra
2019 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Formålet med ph.d.-programmet i sosialt arbeid og sosialpolitikk er at kandidatene skal kvalifisere seg for forskning, undervisning, utviklingsarbeid og annen virksomhet innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk hvor det stilles store krav til vitenskapelig innsikt. Det er stigende etterspørsel etter personer med førstestillingskompetanse, og fagfeltet etterspør også ny kunnskap og forståelse.

Ph.d.-programmet er disiplinoverskridende i den forstand at det baserer seg på bidrag fra flere samfunnsvitenskapelige og humanistiske disipliner. Programmet kjennetegnes av metodologisk og teoretisk pluralisme. Samtidig er det lagt vekt på å gi den enkelte ph.d.-kandidat stor mulighet til fordypning.

Ph.d.-programmet skal bidra til at de fenomenene som utforskes analyseres i historisk, sosial og kulturell kontekst, og i tillegg legge vekt på et internasjonalt og komparativt perspektiv. Det gjelder både i forskning om og for sosialt arbeid, og om utforming og implementering av sosialpolitiske programmer.  Koplingen mellom sosialt arbeid og sosialpolitikk gjør det mulig å undersøke hvordan tiltak og beslutninger påvirker menneskers hverdagsliv, levekår, livskvalitet og helse i ulike livsfaser og livsformer og hvordan den enkeltes livssituasjon må forstås i lys av sosialpolitiske forhold.  I et slikt perspektiv fungerer sosialt arbeid og sosialpolitikk gjensidig berikende.

Ph.d.-programmet består av en opplæringsdel/emnedel (30 studiepoeng) og en forskningsdel (150 studiepoeng).

Normert tid

Ph.d.-programmet i sosialt arbeid og sosialpolitikk er lagt til rette for at det skal kunne fullføres innenfor en tre års effektiv forskerutdanningsperiode, eventuelt fire år inkludert pliktarbeid.

Målgruppe

Målgruppen for ph.d.-programmet er personer med sosialfaglig, helsefaglig, samfunnsvitenskapelig eller humanistisk bakgrunn som ønsker å skaffe seg forskningskompetanse innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.

Opptakskrav

Det vises til § 2 i forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet - storbyuniversitetet (heretter ph.d.-forskriften ved OsloMet).

For å bli tatt opp til ph.d.-programmet må søkeren ha fullført hovedfag, mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora.

Søknad om opptak skal inneholde en plan for studiet. Planen skal inneholde prosjektbeskrivelse, plan for opplæringsdelen, tidsplan, finansieringsplan og forslag til veileder(e). Den endelige fastsettelse av veiledere foretas av det lokale doktorgradsutvalget ved fakultetet. Prosjektbeskrivelsen skal gjøre rede for tema, problemstilling, teorigrunnlag og valg av metode. Beskrivelsen skal angi framdriftsplan for de ulike delene av forskningsarbeidet. Ved omfattende datainnsamling må finansieringen klargjøres for.

Det vises til søknadsskjema som ligger ut på fakultetets nettsider.

Grunnlaget for opptak er prosjektbeskrivelsens relevans og kvalitet, og finansiering.  Kvaliteten på master-/hovedfags-oppgaver og andre skriftlige arbeider kan og bli vurdert. Avgjørelse om opptak foretas av doktorgradsutvalget ved Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet - storbyuniversitetet.  Opptak formaliseres i en kontrakt mellom ph.d.-kandidat, veileder og universitetet, ev. også mellom universitetet og ekstern institusjon. Kontrakten angir partenes gjensidige rettigheter og plikter. Kontrakten skal videre bl.a. angi tema for avhandlingen, avtaleperiode, finansieringsplan, veiledningsforhold, arbeidssted og opplæringsdel. Opptak gis under forutsetning av godkjent finansiering.

Ph.d.-programmet er en organisert forskerutdanning, og tilsatte stipendiater skal ha kontorplass i fagmiljøet (residensplikt) og delta i forskningsgrupper. Eksternt finansierte kandidater deltar i forskningsgrupper på eget arbeidssted eller i en av fakultetets forskningsgrupper.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

  • Emnene tilbys primært ph.d.-kandidater.
  • Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
  • Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven og /eller graden.

Maksimalt antall deltakere er 15.

Praktisk informasjon for enkeltemner er tilgjengelig på fakultetets nettsider.

Avslag på søknad om opptak til enkeltemner kan påklages i henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Stobyuniversitetet.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført ph.d.- programmet har kandidaten følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • er i kunnskapsfronten innen sitt fagområde og kan relatere dette til vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • kan hensiktsmessig vurdere og anvende ulike metodologiske tilnærminger i utvikling av forskbare problemstillinger innen fagfeltet
  • har forskerkompetanse innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk
  • kan bidra til utvikling og produksjon av ny kunnskap og teori innen faget 

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • fungere som selvstendige forskere innen sitt fagområde
  • formulere problemstillinger innen sosialt arbeid og sosialpolitikk
  • presentere forskning nasjonalt og internasjonalt i forskningskonferanser og andre fora
  • presentere forskning populærvitenskapelig
  • veilede kandidater på flere nivåer

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • vurdere forskningslitteratur kritisk i forhold til teori og metode
  • formidle forskning nasjonalt og internasjonalt på sitt felt
  • plassere sin forskning i det generelle kunnskapsfeltet
  • med basis i det analytiske arbeidet bidra til kunnskapsproduksjon innen sitt felt
  • identifisere og reflektere over forskningsetiske problemstillinger i egen og andres forskning                                                     

Kjønnsperspektivet

I tillegg til et eget fordypningsemne, Interseksjonalitet , vil kjønn bli analysert ikke bare som en variabel, men som en analytisk kategori. Dette gjelder for vurdering av annen forskning, undervisning og i utarbeidelsen av eget prosjekt.

Etikk

Etiske vurderinger vil være sentrale i alle faser i prosjektet og innen opplæringsdelen.  

Kildehenvisning

Korrekt bruk av kildehenvisninger og etterprøvbarhet er et krav i all forskning. Kandidater skal i opplæringsdel og forskningsdel følge retningslinjer for riktig henvisning og sitatbruk. Mangelfulle henvisinger kan bli vurdert som plagiering og fusk, og være brudd på forskningsetiske retningslinjer jf. Universitet- og høyskoleloven § 4-13.

Innhold og oppbygging

Opplæringsdelen i sosialt arbeid og sosialpolitikk skal være gjennomført og godkjent før avhandlingen innleveres, jf. forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet - Storbyuniversitetet.

Opplæringsdelen skal støtte opp under ph.d.-kandidatens forskning. Den består av en obligatorisk del som gir teoretisk, metodologisk og forskningsetisk skolering som skal bidra til gjennomføringen av avhandlingsarbeidet. I tillegg skal kandidaten gjennomføre et valgfritt emne på 5 studiepoeng.  Kandidaten skal gjennomføre opplæring innenfor følgende emner

  • Teoriemne, 10 studiepoeng.

  • Metode, 10 studiepoeng.

  • Vitenskapsteori, 5 studiepoeng.

  • Valgfritt fordypningsemne, 5 studiepoeng.

Det obligatoriske teoriemnet er Ideer og begreper i sosialt arbeid og sosialpolitikk. Dette emnet må avlegges i programmet, mens de andre emnene kan avlegges i eller utenfor programmet. Valgfritt fordypningsemner - 5 studiepoeng

Innenfor programmets rammer er det utviklet følgende emner som kan inngå i fordypningsdelen:

  • Barn og unge i velferdsstaten.

  • Forskningsetikk.

  • Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk.

  • Praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid.

  • Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings.

Det faglige fordypningstilbudet på doktorgradsprogrammet varierer fra semester til semester og vil være avhengig av kandidatenes interesser og faglige fordypning samt aktiv forskning på instituttet. Vi viser til fakultetets nettsider for fortløpende oppdatert emnetilbud for inneværende og nærmeste semestre. Kandidaten bør også orientere seg om aktuelle faglige tilbud utenfor instituttets/fakultetets doktorgradsprogram - ved andre institusjoner og i andre land.

Det vises her til en samfunnsvitenskapelige forskerkursportal ved Universitet i Oslo som oppgir relevante lenker til forskerkurs ved norske og utenlandske universiteter og forskningsmiljøer.

Inntil 5 studiepoeng av opplæringsdelen kan avlegges som undervisnings- eller forskningsaktivitet etter gjeldende regler:

  • Etter søknad kan framlegg med paper på internasjonale konferanser godkjennes som del av opplæringsdelen med inntil 3 stp. Inntil 2 studiepoeng gis for et framlegg.

  • Formidling med egen original forelesning, f.eks. til BA- eller MA- studentene: 1 stp. for fire undervisningstimer (eksklusiv faktor), inntil 2 stp. totalt. Dette gjelder for kandidater som ikke har undervisning som del av sitt pliktarbeid.

  • Studie eller forskningsopphold ved utenlandsk institusjon: 1 stp. for de to første ukene, deretter 1 stp. per uke. Oppholdet skal ha minst to ukers varighet. Plan for oppholdet skal godkjennes av hovedveileder og bekreftes utført av ekstern institusjon. Det skal leveres skriftlig rapport i etterkant. Uttellingen kan kun gis dersom det ikke avlegges ECTS givende kurspoeng under samme opphold.  

  • Andre aktiviteter etter søknad

Fakultetets doktorgradsutvalg vurderer søknad og omfang av studiepoeng.

Avhandlingsdelen

Det sentrale ledd i studiet er arbeidet med en vitenskapelig avhandling. Avhandlingen kan bestå av en sammenhengende tekst (monografi) eller av flere enkelte, men tematisk relaterte artikler. Sammenstillinger av flere, mindre arbeider godtas som avhandling i den grad doktorandens selvstendige innsats kan identifiseres og dokumenteres, og dersom det er en sammenheng mellom delene og det redegjøres for denne sammenhengen i en kappe (jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet). Ved artikkelskriving skal avhandlingen bestå av minst tre artikler. Hvis veileder er av den oppfatning at flere enn tre artikler må til for å sikre avhandlingens kvalitet, kan det kreves flere (jf. retningslinjer for artikkelskriving på fakultetets nettsider).

Bedømmelse reguleres av ph.d.-forskriften ved OsloMet §§ 6-7. Forskriften gir utfyllende bestemmelser og nærmere retningslinjer om prosedyre for bedømmelse av innlevert avhandling.

Arbeids- og undervisningsformer

Opplæringsdelen

I alle emner vil undervisningsformene være varierte og kunne veksle mellom forelesninger, diskusjoner, fremlegg av kandidater muntlig eller skriftlig og individuelle tilbakemeldinger. De fleste emner vil være seminarpreget og ha en varighet på tre eller fire dager. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Vurderingsform i emnene vil være essay. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Dersom færre enn seks melder seg på et annonsert emne kan undervisningen bli gitt som et veiledet leseemne.

Inntil 5 studiepoeng av opplæringsdelen kan avlegges som undervisnings- eller forskningsaktivitet etter gitte regler, se under Vurdering og bedømmelse.

Seminarer i programmet

Det vil bli organisert ulike work-shops og seminarer hvor aktuelle forsknings- og forskerutdanningsproblemer blir drøftet og stipendiatene vil være deltagere i instituttets månedlige forskningsseminarer.

Midtveisseminarer arrangeres for hver kandidat. Her legger kandidaten fram sitt avhandlingsprosjekt og får kommentarer fra en opponent. Opponenten bør ikke være ansatt i kandidatens eller hovedveileder sitt institutt/arbeidssted. Veiledere og forskere i studiets forskningsmiljøer inviteres til å delta. Midtveisseminaret er en sentral arena for presentasjon og fremstilling av kandidatens faglighet og progresjonsnivå, og utgjør en viktig milepæl for kandidaten.

Programmet vil arrangerer infoseminar rundt innlevering og disputas minst en gang i året. Selv om prosessen rundt innlevering er publisert på våre nettsider kan infoseminarer klargjøre og forberede kandidatene for avslutningen. 

Det kan avholdes seminarmøter om kappeskriving, som kan supplere tilsvarende seminarer i HiOA sin regi.

Programmet har årlige halvdags seminarer for sine veiledere, både interne og eksterne. Seminarene vil kunne styrke veiledningskompetanse for ph.d. veilederne, og vil så langt som mulig ledes av en ekstern ressursperson.

Avhandlingsdelen med veiledning

Arbeidet med doktorgradsavhandlingen er aktiv forskning under veiledning. Programmet har retningslinje for skriving av avhandling, jf. Retningslinjer for avhandlingen i ph.d.-programmene ved Fakultet for samfunnsvitenskap, som er oppgitt på programmets ressursside.

Veiledningsplikten reguleres av ph.d.-forskriften ved OsloMet, § 3. Hovedveileder skal normalt være tilknyttet programmets institutt/fakultetet. Dersom hovedveileder ikke er fra programmets institutt skal medveileder fra instituttet oppnevnes ved opptak. Veilederne totale tidsbruk til kandidaten er stipulert til 210 timer, dette inkluderer kontakttid med kandidat, forberedelse, gjennomlesing, etterarbeid osv. Den normerte fordelingen mellom hovedveileder og en medveileder er henholdsvis 140- og 70 timer. Kandidaten har rett til i alt 70 timer direkte veiledning i løpet av studietiden. Ved opptak til ph.d.-utdanning ved OsloMet formaliseres en skriftlig arbeidsavtale om deres plikter og rettigheter i opptaksperioden, jf. ph.d.-forskriften ved  OsloMet, § 2-6. Ved første veiledningsmøte lages en framdriftsplan. Kandidat og veileder skal årlig levere framdriftsrapport, jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet, § 3-3.

Internasjonalisering

Det er forventet at stipendiaten/kandidaten holder seg oppdatert om internasjonal forskning på området og arbeider for å knytte kontakter til utenlandske kollegaer på feltet. Det vil bli lagt til rette for utenlandsopphold, og avdelingen vil invitere forskere fra utenlandske institusjoner for å holde forelesninger.

Formidling

Det forventes at studenten presenterer minst et paper på en internasjonal konferanse. Videre oppfordres kandidaten til å formidle sitt prosjekt i relevante fora og kanaler.

Vurdering og sensur

Graden ph.d. i sosialt arbeid og sosialpolitikk tildeles (jf. forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet) på grunnlag av

  • godkjent gjennomføring av opplæringsprogrammet, eventuelt annen godkjent faglig skolering eller kompetanse
  • godkjent prøveforelesning over oppgitt emne
  • godkjent vitenskapelig avhandling og et tilfredsstillende forsvar i en offentlig disputas

Opplæringsdelen

Kandidatene skal skrive et essay til emnene. Veiledende norm for lengde på essay er åtte til ti sider for fem studiepoengsemner og 12-15 sider for emner på ti studiepoeng. Essayet leveres innen to måneder etter at undervisningen i emnet er avsluttet. Emneansvarlig vurderer essayet. Dersom essayet ikke kan godkjennes, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.