Programplaner og emneplaner - Student
SP9260 Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children in the Welfare State: Understandings and Research Approaches
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og barndomssosiologi. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kursets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om utvalgte, sentrale barneforskningstradisjoner; deres teoretiske og metodologiske aspekter
- reflektert kunnskap om barn/unges rettigheter og deltakelsesprosesser i noen av velferdsstatens profesjonsfelt
Ferdigheter
Kandidaten har
- analytisk kunnskap om ulikheter mellom barn, knyttet til kjønn, sosial klasse, etnisk tilhørighet, alder og fysisk funksjon/nedsettelse, herunder hvordan ulikheter skapes og samspiller, og hvordan de gis allmennkulturelle så vel som faglige betydninger i forståelser av barn og i profesjonelt arbeid med barn
- faglig og systematisk grunnlag for å designe og gjennomføre studier om og med barn (0 til 18 år), som direkte eller indirekte berøres av velferdsstatens ordninger
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
- delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og presentasjon av deltakernes egne prosjekter.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Vurderingsform i emnet vil være essay. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
-
Vurdering og eksamen
Det skal det skrives et essay på ca. 8-10 sider med utgangspunkt i eget prosjekt, relatert til kursets innhold. Essayet skal leveres innen to måneder etter at emnet er avsluttet og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå fem studiepoeng. Dersom essayet vurderes til Ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
-
Sensorordning
Emneansvarlig/e vurderer essay.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Målgruppen for emnet er deltakere med bakgrunn fra sosialt arbeid, psykologi, andre samfunnsfag eller helsefag, som har interesse for barne- og barndomsrelaterte temaer
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
- Emnene tilbys primært til ph.d.-kandidater.
- Søkere må sende inn bekreftelse på opptak i et ph.d.-program eller tilsvarende og et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget forskningsprosjekt, metode, teoretisk innfallsvinkel, og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
- Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 stp.) innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven og /eller graden. Attest på mastergrad må vedlegges, samt en side sammendrag med informasjon om egen forskningsinteresse.
- Alle eksterne må søke via Søknadsweb, hvor også de nødvendige attestene må lastes inn.
Maksimalt antall deltakere er 15.
-
Emneansvarlig
Oddbjørg Skjær Ulvik