EPN-V2

SP9260 Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger Emneplan

Engelsk emnenavn
Children in the Welfare State: Understandings and Research Approaches
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og barndomssosiologi. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kursets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • inngående kunnskap om utvalgte, sentrale barneforskningstradisjoner; deres teoretiske og metodologiske aspekter
    • reflektert kunnskap om barn/unges rettigheter og deltakelsesprosesser i noen av velferdsstatens profesjonsfelt

    Ferdigheter

    Kandidaten har

    • analytisk kunnskap om ulikheter mellom barn, knyttet til kjønn, sosial klasse, etnisk tilhørighet, alder og fysisk funksjon/nedsettelse, herunder hvordan ulikheter skapes og samspiller, og hvordan de gis allmennkulturelle så vel som faglige betydninger i forståelser av barn og i profesjonelt arbeid med barn
    • faglig og systematisk grunnlag for å designe og gjennomføre studier om og med barn (0 til 18 år), som direkte eller indirekte berøres av velferdsstatens ordninger

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
    • delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og presentasjon av deltakernes egne prosjekter.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Vurderingsform i emnet vil være essay. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

  • Vurdering og eksamen

    Det skal det skrives et essay på ca. 8-10 sider med utgangspunkt i eget prosjekt, relatert til kursets innhold. Essayet skal leveres innen to måneder etter at emnet er avsluttet og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå fem studiepoeng. Dersom essayet vurderes til Ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    Emneansvarlig/e vurderer essay.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Målgruppen for emnet er deltakere med bakgrunn fra sosialt arbeid, psykologi, andre samfunnsfag eller helsefag, som har interesse for barne- og barndomsrelaterte temaer

    Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

    • Emnene tilbys primært til ph.d.-kandidater.
    • Søkere må sende inn bekreftelse på opptak i et ph.d.-program eller tilsvarende og et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget forskningsprosjekt, metode, teoretisk innfallsvinkel, og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
    • Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 stp.) innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven og /eller graden. Attest på mastergrad må vedlegges, samt en side sammendrag med informasjon om egen forskningsinteresse.
    • Alle eksterne må søke via Søknadsweb, hvor også de nødvendige attestene må lastes inn.

    Maksimalt antall deltakere er 15.

  • Emneansvarlig

    Oddbjørg Skjær Ulvik