EPN-V2

SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative Methods and Analytical Strategies
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.

    Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter også inspirasjon fra filosofi og humaniora, noe som avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. Kvalitativ analyse har en bred plass i emnet; dialogen mellom teori og empiri, utforming av analytiske redskaper og utvikling av empiribaserte og teoriinspirerte analysemodeller, og generering av teori på grunnlag av empiri. Videre vil emnet ta opp hva kontekstualiserte analyser kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. Ulike sett av kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter presenteres, og emnet gir en orientering om diskusjonen innenfor feltet.

    Innretning for våren 2020

    Kontekstsensitive kvalitative metoder egnet for å studere innovasjon og prosess

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har:

    • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
    • inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
    • ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
    • delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
    • identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.

    Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

    Kurset går over fire dager, først en tre dagers bolk, deretter en siste dag ca 10 uker senere. Den siste dagen får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra kursleder og medstipendiater. Hver deltaker må gi tilbakemelding på essay til to medstipendiater.

  • Vurdering og eksamen

    Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    Vurderes av emneansvarlig

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Målgruppe

    Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.

    Opptakskrav

    Emnet tilbys kun til stipendiater opptatt i ph.d.-programmer eller tilsvarende. Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt. Søkere bruker Søknadsweb hvor også nødvendige attester må lastes inn.

    Maks antall deltakere er ti.

  • Emneansvarlig

    Marit Haldar