EPN

SP9230 Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Intersectionality: Interaction of Social Categories
Studieprogram
Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kjønn, etnisitet, sosial klasse, alder/generasjon, funksjonsevne og seksuell orientering danner grunnlag for sosiale kategorier som inngår i vår tids samfunnsmessige maktrelasjoner og dominans-former. Dermed får de også betydning for grupper og enkeltpersoners handlingsrom og forståelse av seg selv og andre. I empiriske analyser er det en utfordring å ta hensyn til at mennesker har tilhørighet i mange kategorier samtidig.

Interseksjonalitetstilnærminger åpner for å analysere fram de mangeartede samspillsdynamikkene som sosiale som kan konstituere sosiale kategorier og som sosiale kategorier kan produsere. I dette emnet inngår teoretiske perspektiver og empirisk forskning som primært tar utgangspunkt i tilhørighet til en av de aktuelle kategoriene, så vel som faglige arbeider som gjør dynamiske relasjoner mellom kategori-tilhørigheter til sitt analytiske fokus.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kunnskap om teoretiske perspektiver som utfordrer forestillinger om substansielt entydige sosiale kategorier
  • kunnskap om sosiale og kulturelle prosesser som har bidratt/bidrar til ulike former for kategorikonstruksjoner

Ferdigheter

  • faglig grunnlag for å kunne gjennomføre komplekse og dynamiske analyser av menneskers samtidige tilhørighet til sentrale kategorier
  • faglig grunnlag for å analysere og reflektere over maktrelasjoner i forskning og sosialfaglig virksomhet i et interseksjonalitetsperspektiv

Generell kompetanse

  • vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
  • delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis som forelesninger og plenumsdiskusjoner. Kandidatene vil bli organisert i grupper som samarbeider om framlegg

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Vurdering og eksamen

I tilknytning til emnet skal det skrives et essay på ca. ti sider. Essayet skal leveres innen to måneder etter at undervisningen i emnet er avsluttet og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til  ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Emneansvarlig/e vurderer essay.

Opptakskrav

Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

  • Emnene tilbys primært til ph.d.-kandidater.
  • Søkere må sende inn bekreftelse på opptak i et ph.d.-program eller tilsvarende og et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget forskningsprosjekt, metode, teoretisk innfallsvinkel, og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
  • Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 stp.) innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven og /eller graden. Attest på mastergrad må vedlegges, samt en side sammendrag med informasjon om egen forskningsinteresse.
  • Eksterne søker opptak via Søknadsweb hvor også de nødvendige attestene lastes inn.

 

Maksimalt antall deltakere er 15.

Emneansvarlig

Liv Mette Gulbrandsen