Programplaner og emneplaner - Student
SP9230 Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intersectionality: Interaction of Social Categories
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
-
Innledning
Kjønn, etnisitet, sosial klasse, alder/generasjon, funksjonsevne og seksuell orientering danner grunnlag for sosiale kategorier som inngår i vår tids samfunnsmessige maktrelasjoner og dominans-former. Dermed får de også betydning for grupper og enkeltpersoners handlingsrom og forståelse av seg selv og andre. I empiriske analyser er det en utfordring å ta hensyn til at mennesker har tilhørighet i mange kategorier samtidig.
Interseksjonalitetstilnærminger åpner for å analysere fram de mangeartede samspillsdynamikkene som sosiale som kan konstituere sosiale kategorier og som sosiale kategorier kan produsere. I dette emnet inngår teoretiske perspektiver og empirisk forskning som primært tar utgangspunkt i tilhørighet til en av de aktuelle kategoriene, så vel som faglige arbeider som gjør dynamiske relasjoner mellom kategori-tilhørigheter til sitt analytiske fokus.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- kunnskap om teoretiske perspektiver som utfordrer forestillinger om substansielt entydige sosiale kategorier
- kunnskap om sosiale og kulturelle prosesser som har bidratt/bidrar til ulike former for kategorikonstruksjoner
Ferdigheter
- faglig grunnlag for å kunne gjennomføre komplekse og dynamiske analyser av menneskers samtidige tilhørighet til sentrale kategorier
- faglig grunnlag for å analysere og reflektere over maktrelasjoner i forskning og sosialfaglig virksomhet i et interseksjonalitetsperspektiv
Generell kompetanse
- vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
- delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis som forelesninger og plenumsdiskusjoner. Kandidatene vil bli organisert i grupper som samarbeider om framlegg
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
-
Vurdering og eksamen
I tilknytning til emnet skal det skrives et essay på ca. ti sider. Essayet skal leveres innen to måneder etter at undervisningen i emnet er avsluttet og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
-
Sensorordning
Emneansvarlig/e vurderer essay.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
- Emnene tilbys primært til ph.d.-kandidater.
- Søkere må sende inn bekreftelse på opptak i et ph.d.-program eller tilsvarende og et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget forskningsprosjekt, metode, teoretisk innfallsvinkel, og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
- Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 stp.) innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven og /eller graden. Attest på mastergrad må vedlegges, samt en side sammendrag med informasjon om egen forskningsinteresse.
- Eksterne søker opptak via Søknadsweb hvor også de nødvendige attestene lastes inn.
Maksimalt antall deltakere er 15.
-
Emneansvarlig
Liv Mette Gulbrandsen