EPN-V2

SP9250 Action Research and Practice Research Course description

Course name in Norwegian
Aksjonsforskning og praksisforskning
Study programme
PhD Programme in Social Sciences
PhD Programme in Social Work and Social Policy
PhD Modules in Social Work and Social Policy
Elective modules from PhD Programme in Social Sciences
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

The course deals with different research traditions, theories and methodological approaches to empirical studies relating to practice in social work: action research, evaluation, participant-oriented research, collaborative research and practitioner-based research.

The course covers the philosophy of science and the theoretical basis for practice-based research and action research. Important questions include the following:

What is the relationship between experience-based and research-based knowledge? What possibilities for developing knowledge and understanding exist within different research traditions in practice-based research and action research? What are the roles of researchers and other actors (service users and employees) within the different approaches in practice-based research and action research? What is the relationship between proximity and distance when social workers function as researchers within their own culture/subject area?

Required preliminary courses

No prior knowledge requirements

Learning outcomes

Relasjonelle ferdigheter, tverrfaglig samarbeid og veiledningsfunksjoner står sentralt i vernepleierens yrkesutøvelse. I emnet vektlegges betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid.

Emnet vil også gi studentene kunnskap om psykisk helsearbeid, ulike diagnoser og konsekvenser for brukernes dagligliv. Videre vektlegges ulike evidensbaserte behandlingstiltak.

Teaching and learning methods

Bestått alle emner fra følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VERNL1500, VERN2110/VERND2110/VERNL, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20

Godkjente arbeidskrav i: VERN2320/VERND2320/VERNL2320

Course requirements

Etter gjennomført emne i Relasjonelle ferdigheter og tverrfaglig samarbeid (1) og psykisk helse (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred innsikt i veiledningsbegrepet, samt sentrale faser i veiledningen (1)
  • har kunnskap om etiske utfordringer i veiledningsarbeid (1)
  • kan redegjøre for forhold som er viktige ved etablering og opprettholdelse av relasjoner (1)
  • kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende (1)
  • kan redegjøre for betydningen av tverrfaglig samarbeid (1)
  • har kunnskap om hensiktsmessig tilrettelegging for veiledning, møter og gruppearbeid (1)
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende faktorer som kan bedre brukeres psykiske helse og livskvalitet (2)
  • har kunnskap om psykiatriske diagnoser, diagnostiske kriterier og symptomer (2)
  • har kunnskap hvordan psykiske lidelser påvirker dagliglivet til pasient/bruker (2)
  • har kjennskap til ulike behandlingstilbud og tjenester for mennesker med ulike psykiske lidelser (2)
  • kan redegjøre for enkelte kunnskapsbaserte behandlingstilbud i forhold til spesifikke grupper (2)
  • har kunnskap om lovgrunnlaget for tjenester, med spesiell vekt på lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (Psykisk helsevernloven) (2)

Ferdigheter

Studenten

  • har ferdigheter i å skape gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere (1)
  • kan planlegge og gjennomføre en veiledningssamtale (1)
  • kan benytte ulike metoder og verktøy i tilrettelagte øvelser (1)
  • kan bidra til faglig refleksjon gjennom aktiv lytting, hensiktsmessige spørsmål og konstruktiv feedback (1)
  • kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd (1)
  • kan vise motiverende ferdigheter i gruppe (1)
  • kan vise hensiktsmessige ferdigheter i hvordan ta imot konstruktiv feedback eller motstand i gruppe (1)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme tverrfaglig samarbeid (1)
  • kan anvende ferdigheter som er relevante for en veileder, møte- og gruppeleder (1)
  • kan redegjøre for krav til for- og etterarbeid, samt videre oppfølging av en veiledningsprosess (1)
  • har kunnskap om psykiske plager/ lidelser, diagnostiske kriterier og konsekvenser i hverdagen for mennesker som har disse lidelsene (2)
  • har kjennskap til ulike tjenester, kunnskapsbaserte behandlingstilbud og metoder som kan hjelpe mennesker i deres hverdagslivsmestring (2)
  • kjenner til lovgrunnlag for tjenester som gis til målgruppen, og drøfter aktuelle etiske utfordringer ved utforming av tjenestetilbud (2)
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til diagnostisering og utforming av tilbud til mennesker med psykiske lidelser (2)

Assessment

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I gruppearbeidet skal studentene lage et videoopptak, som dokumenterer grunnleggende ferdigheter i veiledning. Alle grupper skal presentere sin video for faglærer.

I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Seminarene utgjør ca.8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere vurderinger gjort rundt gitte case, eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til drøftinger. Gruppene må selv be om veiledning fra faglærer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser (1)
  • Ett individuelt fag-/refleksjonsnotat leveres i Fronter, omfang 2 sider (1)
  • deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video (1)
  • deltakelse i gruppearbeid (2)

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer, eksamensoppgave er knyttet til psykisk helsearbeid

Examiners

Ingen

Admission requirements

En sensor

Course contact person

Gradert skala A-F