Programplaner og emneplaner - Student
SP9250 Aksjonsforskning og praksisforskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Action Research and Practice Research
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskapPh.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikkDoktorgradsmoduler innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
- har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
- har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
- har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
- kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
- kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
- kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
- kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
- kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
- kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
- behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
- er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
- kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
- kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.
Forkunnskapskrav
I emnet;gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har fordypet kunnskap om
- teoretiske og metodologiske perspektiver til grunn for praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid
- kunnskapsteoretiske spørsmål ved praksisbasert forskning og aksjonsforskning som gjør det mulig å reflektere over relevans og begrensninger ved kunnskapsproduksjon i disse formene for forskning
- sentrale spørsmål knyttet til forskerrollen, dilemmaer og forskningsetiske spørsmål i praksisbasert forskning og aksjonsforskning
Ferdigheter
Kandidaten kan
- lage design for praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid basert på ulike teoretiske og metodiske tilnærminger
- analysere og reflektere over sentrale kunnskapsteoretiske, metodologiske og forskningsetiske spørsmål ved praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid, og eget forskningsprosjekt
- gjennomføre analyser av betingelser og utfordringer for utvikling av kunnskap om sosialt arbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
- delta i fagdebatten i nasjonale og internasjonale fora
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er basert på forelesninger, selvstudier og kollokvier/gruppevirksomhet. Presentasjon og drøftinger vil ta utgangspunkt i erfaringer fra praksisbasert forskning og aksjonsforskning i arbeidsliv, organisasjoner, fra sosialt arbeid og barnevern.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakerne blir bedt om å presentere forskningsspørsmål og å utforme forskningsdesign for studier basert på praksisbasert forskning og aksjonsforskning. Presentasjonene vil danne grunnlag for diskusjoner der det forutsettes aktiv deltakelse i form av å både presentere egne ideer og å gi tilbakemelding på andres. Presentasjonene skal formuleres skriftlig (1-2 sider) og distribueres til undervisere og øvrige kursdeltakere innen angitt tidsfrist. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær (inntil 20 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Vurdering og eksamen
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis;
Del 2: Ett A4 ark med notater
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. ;
Del 2:;Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.;;
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Emneansvarlige/e vurderer essay.
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.
Opptakskrav for eksterne søkere
- Emnene tilbys primært til ph.d.-kandidater.
- Søkere må sende inn bekreftelse på opptak i et ph.d.-program eller tilsvarende og et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget forskningsprosjekt, metode, teoretisk innfallsvinkel, og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
- Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 stp.) innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven og /eller graden. Attest på mastergrad må vedlegges, samt en side sammendrag med informasjon om egen forskningsinteresse.
- Alle eksterne må søke via Søknadsweb, hvor også de nødvendige attestene må lastes inn.
Maksimalt antall deltakere er 15.
Emneansvarlig
Se programplanen