EPN-V2

Masterstudium i journalistikk, deltid Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Journalism
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
8 semestre
Programhistorikk

Innledning

The Master's programme in Universal Design of ICT (MAUU) aims to meet the growing need of society for knowledge and expertise in universal design of ICT solutions such as web and mobile applications, e-services, e-commerce and self-service machines. With an emerging e-society, it is becoming essential that all electronic information and services are accessible for all, regardless of the device, the situation, or the abilities of the user.

In Norway and many other countries, it is becoming a legal requirement that ICT solutions can be used by as many people as possible, including people with disabilities, so that all citizens can take an active part in social activities, education and employment. This poses great challenges for competent ICT professionals and society's ICT infrastructure and services. This Master's Programme provides a specialisation in Universal Design of ICT, which goes beyond the current Bachelor programmes in engineering, including electronics, computer science, information science and applied computer technology.

The full time Master's programme is intensive. Combining the full time Master's programme with other courses or employment is not recommended.

Målgruppe

The Master's programme targets individuals who wish to qualify as specialists in universal design of ICT solutions. It is relevant for those with competences in human-computer interaction, as well as interaction designers, software engineers, related professionals in public sectors, non-profit organizations and private sectors, and those who are interested in further studies at doctoral level.

Opptakskrav

In order to be qualified for this Master's programme, applicants must have a Bachelor's degree in computer science, information technology or other equivalent qualifications, which include at least 80 ECTS within the field of computer science.

Please note that proof of English proficiency is also required. You are required to upload your own copy of your test results. Please refer to specific information below. (http://www.hioa.no/eng/Studies/International-Master-s-Degree-Programmes/Admission-to-international-Master-s-Degree-programmes).

When applying, applicants will be ranked in accordance with the regulations relating to admission to Master's Degree Programmes at OsloMet (http://www.hioa.no/Studier/Lov-og-regelverk/Regulations-Relating-to-Admission-to-Master-s-Degree-Programmes-at-HiOA). Applicants with 1-9 ECTS in the field of Human-Computer Interaction (HCI) will get 1 additional point in the application process, ref. § 6 (3) in the admission regulations. Applicants with at least 10 ECTS in the field of Human-Computer Interaction (HCI) will get an additional 2 points in the application process, ref. § 6 (3) in the admission regulations.

Students who get at least one additional point will also be exempt from one of the coursework requirements in MAUU4200 / MAUUD4200, due to their pre-required knowledge.

Admission to single courses from the program has the same academic requirement as general acceptance to the program, ref. § 3 in the admission regulations.

Læringsutbytte

Ved å fullføre masterstudium i journalistikk ved OsloMet - storbyuniversitetet forventes det at kandidaten tilegner seg teoretiske og forskningsbaserte kunnskaper om journalistikkens metoder knyttet til utøvelsen og utviklingen av journalistyrket. Videre skal kandidatene opparbeide seg et teoretisk grunnlag for å reflektere kritisk over journalistikken som institusjon og kunnskapsområde. De skal styrke sin skriftlige kompetanse i presentasjon av både akademisk og journalistisk materiale, og de skal være i stand til å gi og motta konstruktiv kritikk. Endelig forventes det at kandidaten vil være i stand til å utvikle et selvstendig forskningsarbeid.

Kandidaten skal etter fullført program ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har dybdekunnskap om ulike teorier knyttet til utvikling av journalistikken, for eksempel teorier om ulike mediesystemer og eierskap, beslutningsprosesser og lederroller, globaliseringsteorier, profesjonsteorier, fortolkningsteorier eller teknologisk utvikling
  • har inngående teoretisk innsikt i prosesser som former journalistikken i hvordan journalistikken påvirker samfunnet
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom kjønn og journalistikk med spesielt vekt på redaksjonelle forhold, profesjonsrolle og journalistisk representasjon
  • har utdypende forståelse for ulike retninger innen journalistikkforskningen -derunder etiske normer i journalistikk og journalistikkforskning
  • har avansert kunnskap om ulike journalistiske metoder, sjangrer og fagfelt
  • har avanserte kunnskaper om ulike kvantitative og kvalitative metoder innen journalistikkforskningen
  • har avansert kunnskap om faglige problemstillinger og journalistiske tekster med utgangspunkt i journalistikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende relevante forskningsmetoder på et journalistisk materiale med stor grad av selvstendighet
  • kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor journalistisk og mediefaglig faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
  • kan trekke egne slutninger og drøfte disse kritisk på grunnlag av et stort materiale
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt av praktisk og/eller teoretisk art under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale
  • kan utøve journalistikk både på praktisk og/eller akademisk avansert nivå og dermed veilede andre kolleger i feltet
  • er i stand til å gjennomføre komparative studier av journalistikk i ulike medier, av journalistikk før og nå

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har kompetanse i presentasjon både av akademisk og journalistisk materiale, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
  • har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • har utviklet sine journalistiske ferdigheter gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen praksis
  • kan se nye problemstillinger slik at de kan stille originale og fruktbare spørsmål
  • kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til selvstendig tenkning og refleksjon - også rundt egen forskerrolle og profesjon
  • er i stand til å analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Innhold og oppbygging

The two-year programme consists of 120 ECTS credits.

  • 50 ECTS compulsory courses
  • 10 ECTS advanced and elective courses
  • 60 ECTS Master's Thesis

The following table shows the overall structure of the full-time programme:

Semester 1

MAUU4100 Academic Writing, 10 ECTS

MAUU4200 User Diversity and ICT Barriers, 10 ECTS

MAUU4300 Universal Design of Interactive Systems, 10 ECTS

Semester 2

MAUU4400 Research Methods and Research Ethics, 10 ECTS

MAUU4500 Interaction Styles and Technologies for Accessibility, 10 ECTS

MAUU5910 Master's Thesis Project phase I

Semester 3

Elective course, see course descriptions (1) MAUU5010 / MAUU5020 / MAUU5030, 10 ECTS

MAUU5920 Master's Thesis Project phase II

Semester 4

Master's Thesis Project phase III Final exam MAUU5900 Master's Thesis (60 ECTS)

The Master project counts 60 ECTS credits, starts in the 2nd semester, and is distributed over three semesters. The 4th semester is dedicated solely to the Master project

(1) Please note that the elective courses will only be offered if enough student are registered for the course.

The following table shows the overall structure of the part-time programme:

Semester 1

MAUUD4100 Academic Writing, 10 ECTS

MAUUD4200 User Diversity and ICT Barriers, 10 ECTS

Semester 2

MAUUD4400 Research Methods and Research Ethics, 10 ECTS (only one course in 2nd semester)

Semester 3

MAUUD4300 Universal Design of Interactive Systems, 10 ECTS

MAUUD5910 Master's Thesis Project phase I

Semester 4

MAUUD4500 Interaction Styles and Technologies for Accessibility, 10 ECTS

MAUUD5910 Master's Thesis Project phase I

Semester 5

MAUUD5920 Master's Thesis Project phase II

Semester 6

MAUUD5920 Master's Thesis Project phase II

Semester 7

Elective course, see course descriptions (2) MAUUD5010 / MAUUD5020 / MAUUD5030, 10 ECTS MAUUD5900 Master's Thesis Project phase III

Semester 8

Master's Thesis Project phase III Final exam MAUUD5900 Master's Thesis (60 ECTS)

The Master project counts 60 ECTS credits, starts in the 3rd semester, and is distributed over six semesters. The 5th, 6th and 8th semesters are dedicated solely to the Master project.

(2) Please note that the elective courses will only be offered if enough student are registered for the course.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Studieretning fagforfatter, obligatoriske emner

1. semester

2. semester

3. studieår

Obligatoriske emner

5. semester

6. semester

Studieretning fagforfatter, obligatoriske emner

5. semester

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

På masterstudiet i journalistikk legges det vekt på variasjon i arbeids- og undervisningsformer.

Studiets arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, seminarer, gruppearbeid med veiledning samt oppgaveløsning. Under arbeidet med masteroppgaven inngår fellesseminarer og individuell veiledning. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Arbeids- og undervisningsformer for hvert emne er valgt ut fra hva som best kan føre fram til forventet læringsutbytte.

Oppnådd læringsutbytte av forelesninger vil være å bli introdusert til viktige kunnskapsområder og få en forståelse av kjerneområdene i journalistikken.

Tradisjonelle forelesninger suppleres av arbeids- og undervisningsformer der det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på drøfting, samarbeid og medstudentrespons. Oppnådd læringsutbytte av seminarer og gruppearbeid med veiledning og oppgaveløsning vil være evnen til å orientere seg selvstendig innenfor et journalistfaglig materiale, vise evne til nytenkning og refleksjon over egen journalistisk praksis, kunne presentere egen journalistikkforskning på en forståelig måte samt vise evne til kritisk og konstruktiv analyse av andres journalistikk og -forskning.

Individuell veiledning vil være den sentrale arbeidsformen for utvikling av masteroppgaven. Oppnådd læringsutbytte av individuell veiledning vil være å kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen journalistikk i tråd med gjeldende forskningsetiske normer samt være i stand til å analysere journalistiske og forskningsetiske problemstillinger. Studentene oppfordres under arbeidet med masteroppgaven til å etablere kollokviegrupper. Læringsutbytte av slike kollokviegrupper vil være å kunne drøfte kritisk med medstudenter egne slutninger på grunnlag av et stort materiale og gjennom konstruktiv tilbakemelding stimulere hverandre til videre utvikling av oppgaven.

Internasjonalisering

Studentene kan søke om utveksling ett semester. Institutt for journalistikk og mediefag har avtaler innenfor Erasmus-programmet og Nordplusprogrammet, og studentene kan også søke via OsloMet - storbyuniversitetets avtaler utenfor Europa.

Når det gjelder studenter fra andre utdanningsinstitusjoner, inneholder emneporteføljen tilbud om fordypning i journalistikk og transnasjonale perspektiver, det vil si ulike innfallsvinkler til transnasjonale mediebegivenheter (for eksempel krig og konflikt) og til utfordringer og endringer i journalistenes rolle ved økt globalisering i et samfunn som blir stadig mer kulturelt komplekst.

Vurdering og sensur

This programme is suitable for incoming exchange students in the first semester taking these courses; MAUU4100, MAUU4200 and MAUU4300, totalling 30 ECTS.

Students affiliated with the programme have two opportunities to apply for doing parts of the programme abroad.

1. In the 3rd semester, students who choose to take the elective course MAUU5030 / MAUUD5030 Globalisation of Technology 10 ECTS, may apply to carry out a course project abroad for four to six weeks.

2. In the 3rd or 4th semester, students may apply to carry out parts of their master projects and proceed to write their Master's Thesis abroad. This must be based on a "professor-to-professor" arrangement, with an agreement between the student's appointed supervisor and a professor at a higher educational institution abroad, who collaborate with the Universal Design of ICT research group. The agreement is required to ensure that the master project is of mutual interest for all parties, and for establishing necessary supervision abroad. The student's supervisor will be able to continue giving remote supervision from Norway via email and video/conference-calling.

Requirements:

  • An average grade C in previously completed courses.
  • Normal study progression.
  • Acceptance from a receiving professor or institution to an exchange-stay with the necessary academic relevance. Per 30.09.2017 we have no agreements with receiving institutions or professors, but are working towards establishing this.

How to apply:

  • Applications for going abroad as part of the elective course MAUU5030 / MAUUD5030 Globalisation of Technology (alternative 1 above) must be sent using the OsloMet online form (https://student.hioa.no/en/slik-soker-du). Deadline: 15. February.
  • Applications for going abroad to carry out parts of the master project and proceed to write the Master's Thesis abroad (alternative 2 above) must be sent by e-mail to studie-tkd@hioa.no. Deadline: One semester prior to going abroad.

Students submit the Master's Thesis for assessment to, and get their ECTS from Oslo Metropolitan University.

Please note that it is not currently possible to combine this programme with the ordinary OsloMet programmes for exchange and study abroad.

In addition to opportunities to apply for doing parts of the programme abroad, students are introduced to international research through compulsory and supplementary course literature, and through having teachers and supervisors that take part in international research. Most of the teachers and supervisors involved in this programme are affiliated with the research group Universal Design of ICT at the computer science department.

Øvrig informasjon

A coursework requirement is a compulsory piece of work/activity that must be approved before the student may take an examination. Coursework requirements are assessed "approved" or "not approved".

Not approved coursework requirements

Legitimate absence based on, for example, a medical certificate, does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who due to illness or any other documented legitimate absence, do not meet the coursework requirements within the appointed deadline, should as far as possible, be given a new attempt to meet the requirements before the relevant examination. An agreement with the relevant lecturer must be made in each individual case.

If, due to the nature of the subject/course, it is not possible to implement a new attempt to meet the requirements before the course exam, the student must expect to submit the coursework requirements at the next possible submission deadline. This may lead to a delay in progression through the Master's programme.

If a work requirement is assessed "not approved", students have two chances to retake the work requirement. A work requirement that three times is assessed "not approved", will result in loss of the right to take the course exam.

Attendance requirement

In courses that have required participation through stated attendance requirement, students must have participated in class minimum the required percentage to pass the course. In cases where students do not meet the attendance requirement due to illness or any other documented legitimate absence, the teacher responsible for the course may give other requirements, e.g., an additional assignment, adapted to each individual case. Failure to meet this requirement may mean that the student has to retake the course the next time it is scheduled. In cases of students retaking a course that has attendance requirements, regulations for coursework requirements apply.