EPN-V2

MJ5200 Klimajournalistikk, teori og praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Climate journalism, theory and practice
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i journalistikk, heltid
Enkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Climate change and the environment are closing in on society in both space and time, becoming a relevant dimension of ever more areas of life. Significant transformations need to take place over the next decade and here journalism will have a key role to play. This course will help students pursue both the theoretical and practical development of climate journalism, including the understanding of its own role in society, in a time of declared and perceived crisis.

Language of instruction is English.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

  • has advanced interdisciplinary knowledge of climate change, and the societal/psychological/communicational challenges for climate journalism
  • has thorough knowledge of both the difficulties and the possibilities of climate change communication in the media and in journalism

Skills

The student

  • is able to critically analyze different perceptions and experiences of global climate change in the media
  • is able to relate these differences to the global and universal dimensions of climate change for the past, present and future of humanity and life on earth
  • can explain and communicate climate change journalistically, with insights from both environmental communication, climate psychologies and perspectives on social change
  • can convey climate change journalistically as a dimension to a host of different climate change stories
  • can find new and innovative ways to approach global climate change

General competence

The student

  • is able to understand the basics of global climate change, with the help of knowledge from both the natural, social and human sciences.
  • is well qualified to approach climate change as a justice issue, for example between the North and South, the developed and the developing world
  • is well qualified to discuss ethical questions in both science and journalism
  • has acquired journalistic skills of combining observations of different experiences of climate change with broader, theoretical perspectives

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på videreutvikling og avsluttende individuell vurdering av studentens tanntekniske ferdigheter og handlingskompetanse, innen valgt fordypning, fast- eller avtakbar protetikk. Integrasjon av teoretisk kunnskap og refleksjon over kliniske erfaringer fra ekstern praksis skal bidra til økt forståelse for kompleksiteten ved ulike kasus og mangfoldet av pasienter. Laboratorietekniske og materialteknologiske løsningsalternativer, utfordringer og begrensninger er sentralt. For å sikre at produktets kvalitet er i tråd med faglige krav og myndighetenes bestemmelser vektlegges kritisk egenvurdering.

Fordeling av studiepoeng: Teori 2 studiepoeng og ferdighetstrening 13 studiepoeng.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Første studieår må være bestått for å kunne påbegynne tredje studieår samt TAB2000, TAB2100 og TAB2300/TAB2400 fra andre studieår. TAB1050 er unntatt fra progresjonskravet.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig fremstille oral protetikk innen valgt fordypningsområde på et klinisk akseptabelt nivå
  • selvstendig planlegge og foreta forsvarlig valg av materialer og egnet produksjonsmetode for fremstilling av oral protetikk innen valgt fordypningsområde
  • utføre nødvendige laboratorietekniske, morfologiske og designmessige tilpasninger med særlig fokus på pasienttilvenning i et sosialt perspektiv
  • anvende presis fagterminologi innen profesjonen og veilede medstudenter, annet tannhelsepersonell og pasient innen tanntekniske problemstillinger
  • bedømme det tanntekniske produktets design og praktiske utførelse i forhold til faglige vurderingskriterier og teoretisk forskningsbasert kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet vedrørende behandlingsplanlegging og fremstilling av tanntekniske produkter, i tråd med gjeldende retningslinjer og faglige og etiske krav
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til valg av tannteknisk løsning i relasjon til pasientens medbestemmelsesrett, sosioøkonomiske forhold og HMS
  • vurdere og vise til forskningsresultater for å begrunne og oppdatere sine handlinger i egen profesjonsutøvelse
  • kritisk vurdere risiko for uønskede hendelser relatert til bruk av dentale materialer, fremstillingsutstyr og -prosesser.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstrening på skolens laboratorier. Ferdighetstreningen er eksamensforberedende og gir studenten mulighet til å videreutvikle sine ferdigheter knyttet til fremstilling av relevante tanntekniske produkter innen valgt fordypning, fast- eller avtakbar protetikk.

Deler av ferdighetstreningen på laboratoriet er veiledet. Studenten får i tillegg individuell veiledning og tilbakemelding i forhold til egen studieprogresjon. Emnets to siste uker er viet individuell praktisk eksamen på skolens laboratorier. Under eksamen skal studenten vise kvalitet og selvstendig utførelse i sitt arbeid med de tildelte praktiske arbeidsoppgavene innen sin studieretning.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning

Sensorordning

Individuell praktisk eksamen med skriftlig egenvurdering, innen valgt fordypning, 8 arbeidsdager. Omfang:

Fordypning A -Fast protetikk, 6-8 praktiske enheter fremstilt ved utdanningens laboratorier.

Fordypning B - Avtakbar protetikk, 4-5 praktiske enheter fremstilt ved utdanningens laboratorier.

Det gis en samlet karakter på eksamen, basert på en faglig helhetsvurdering. Alle de innleverte praktiske enhetene må være vurdert til A-E for at eksamen skal være bestått.

Ny og utsatt eksamen: Dersom en eller flere av de praktiske enhetene vurderes til karakteren F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Opptakskrav

Gradert skala A-F.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge utdanningens retningslinjer for selvstendig utførelse av individuelle arbeidsprosesser følges.