EPN-V2

MED4000 Media Development and Media Research Course description

Course name in Norwegian
Medieutvikling og medieforskning
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Det obligatoriske emnet Medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediesektoren. Emnet gir en breddeoversikt over forskning om medienes strukturelle rammevilkår og innsikt i sentrale utviklingstrekk innenfor ulike deler av mediesektoren. Undervisningen legger vekt på å trene studentenes ferdigheter i å finne og anvende sentrale teorier og forskning. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teorier og forskning knyttet til medienes strukturelle rammevilkår med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser, samt mediebruk
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk på mediefeltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, inkludert endrede profesjonspraksiser i mediesektoren
  • har kunnskap om innovasjon og verdiskaping i et medieperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap om medieutvikling
  • kan utforme en problemstilling og en prosjektskisse for et teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt innenfor medieutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til å vurdere andres forskningsarbeid kritisk
  • har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger, skrivekurs og studentledede seminarer. Dette foregår fysisk på OsloMet og er ikke tilgjengelig digitalt. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet.

Course requirements

None.

Assessment

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has:

  • basic understanding of the operation and capabilities of software
  • an understanding of what an algorithm is and the ability to use algorithmic problem-solving to address real-life problems in business and administration
  • basic knowledge of the methods used to debug software
  • basic knowledge of how processes within the realm of journalism can be automated using software
  • insight in how software is written, and an understanding of various types of programming languages and their function in various areas of business and administration.

Skills

The student has acquired an ability to:

  • format and write basic code
  • explain how problem-solving principles are used in programming
  • understand how to frame and elicit unstructured business and/or administration problems to solve them through programming,
  • understand the steps required to make software more efficient

General competence

The student is:

  • proficient in planning and implementing a project plan for software development for journalism
  • able to identify and remediate bugs

Permitted exam materials and equipment

The course will take a hands-on learning approach in addition to learning the theoretical concepts behind programming. Course participants will work in groups on a project relevant to journalism.

Grading scale

No coursework requirements or compulsory activities.

Examiners

The exam in the course will be carried out in groups consisting of 2-5 candidates.

The exam consists of two parts:

  1. A portfolio consisting of a project report and a code repository. The exam report must have a scope of 2000 to 3000 words. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
  2. An oral presentation with a scope of 10-15 minutes. Each group will be required to give an oral presentation of their project, including a question-and-answer session with the examiners.

The project report and the code repository counts for 60 % of the final mark and the oral presentation counts for 40 % of the final mark. Each part must be passed to be given a final grade. The oral presentation cannot be appealed.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.

Course contact person

Only personal notes written in non-digital media will be allowed during the oral exam. All support materials are allowed in the other exams.