EPN-V2

Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie Programplan

Engelsk programnavn
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
5 semestre
Programhistorikk

Innledning

The target group for the programme consists of those who wish to achieve research competence in Social Sciences within the fourspecialisations, in order to be qualified for research and teaching positions and other positions that place high demands on professional competence.

Målgruppe

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681

Det finnes tre ulike måter å bli kvalifisert for opptak til forkurs til ingeniørutdanning:

Opptaksgruppe I: Bestått VG1 og VG2 yrkesfag i norsk/nordisk videregående skole.

Opptaksgruppe II: Realkompetanse. For å få godkjent realkompetanse til fullt forkurs må søkeren oppfylle følgende vilkår:

  • Søkere må fylle 18 år eller mer det året de søker om opptak.
  • Søkere må dokumentere minst 5 års relevant fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning på nivå over grunnskole.
  • Søkere må ha bestått matematikk fra norsk videregående skole 84 årstimer / 3 uketimer.

Søkere fra land utenfor Norden må i tillegg normalt dokumentere kunnskaper i norsk og engelsk tilsvarende kravene for generell studiekompetanse, jf. nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2.

Opptaksgruppe III: Generell studiekompetanse

Søkere som har avlagt og bestått godkjent fag- eller svenneprøve er kvalifisert, og vil bli plassert i en av de tre ovennevnte grupper. Alle fagbrev/svennebrev er likestilt uansett hvordan det er oppnådd og lengden på opplæringen i skolen.

Søkere til forkurs konkurrerer i 2 ulike kvoter. Det er en egen kvote for søkere med generell studiekompetanse og en kvote for øvrige søkere.

Studieplassene fordeles 50/50 mellom søkere med og uten generell studiekompetanse.

Søkere rangeres etter konkurransepoeng.

Søkere med generell studiekompetanse rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til høyere utdanning. Det er ikke kvote for førstegangsvitnemål.

For øvrige søkere vil gjennomsnittskarakter av samtlige karakterer som ligger til grunn for opptak ganges med 10 for å regne ut karakterpoeng, og det legges så til tilleggspoeng. Karakterpoeng og tilleggspoeng summeres for å komme fram til konkurransepoeng.

For disse søkerne gis det: 3 tilleggspoeng for fagbrev.

Tilleggspoeng for praksis. Hvis praksis også inngår i opptakskravet gis tilleggspoeng for praksis ut over minstekravet. For praksis gis 1,8 tilleggspoeng for hvert halve år med heltids praksis, i inntil 3 år. Deltid vil regnes om til heltid, og kortere perioder summeres. Det rundes så av til nærmeste halve år.

Kvinnelige søkere får 2 tilleggspoeng. Dersom flere søkere har lik poengsum, går det underrepresenterte kjønn foran, og eldre søkere går foran yngre av samme kjønn.

Alle søkere med utenlandsk bakgrunn må i tillegg dokumentere ferdigheter i både norsk og engelsk språk på nivå med kravet til generell studiekompetanse, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning.

Opptakskrav

For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om behandling av akutt og kritisk syke i alle aldre
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
  • har inngående kunnskap om kvalitetsarbeid, herunder metoder for kvalitetsforbedring og kvalitetskontroll
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om hvordan pasientens kognitive tilstand og utviklingsnivå påvirker pasientens mestringsevne og helsekompetanse ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har spesialisert innsikt i de valgte metodiske tilnærmingene i det aktuelle forsknings- eller kvalitetsarbeidet som kandidaten har gjennomført*
  • har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i et avgrenset område relevant for utøvelse av operasjonssykepleie*

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert behandling og operasjonssykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade og avansert helsehjelp
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert behandling og sykepleie
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til operasjonssykepleiens funksjons- og ansvarsområder
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer*
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og gjeldende lovverk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har handlingskompetanse i operasjonssykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan anvende prinsipper om pasient- og familiesentrert omsorg
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver innen operasjonssykepleie
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter innen operasjonssykepleie *
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis
  • kan sikre sensitive personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformene innenfor operasjonssykepleie *
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor operasjonssykepleie både med spesialister og til allmenheten
  • kan samhandle flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis *
  • kan bearbeide egne reaksjoner i forbindelse med arbeidet, og bistå medarbeidere/kolleger med deres opplevelse og reaksjoner
  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger

*Studenter som velger å avslutte etter 90 studiepoeng oppnår ikke disse læringsutbyttene

Innhold og oppbygging

The PhD programme consists of an educational (training) component (30 ECTS credits) and a research component (150 ECTS credits).

The training component

The training component is intended to underpin the PhD candidate's research. The training component comprises a mixture of mandatory and common courses/ requirements (required for all candidates to the programme); mandatory but not common components (specialization-specific requirements; methods requirements); and an elective component. The training component must be completed and approved before the doctoral thesis is submitted, cf. Regulations Relating to the Degree of Philosophiae Doctor (PhD) at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

1. Mandatory common subjects, 20 ECTS

  • Research ethics, 5 ECTSResearch ethics considers ethical issues that arise in all stages of research and introduces tools and guidelines to conduct research responsibly. The course is offered by the Centre for the Study of Professions (SPS) at OsloMet – Oslo Metropolitan University, https://www.oslomet.no/en/study/sps/research-ethics
  • Philosophy of science, 5 ECTS Philosophy of science is understood as the systematic study of scientific knowledge and scientific activity. This course focuses on those aspects of philosophy of science that concern the social sciences.The course is offered by the Centre for the Study of Professions (SPS) at OsloMet – Oslo Metropolitan University, https://www.oslomet.no/studier/sps/vitenskapsteori-phd

  • Methods training, 10 ECTSMethods training amounting to 10 ECTS credits is also mandatory. Doctoral candidates are free to choose which courses are relevant to their project. Methods courses can be taken at OsloMet or at other universities in Norway and abroad, subject to approval from SAM’s Research Education Board.In the case of candidates in the PBIB specialization, 5 of the methods credits may be waived if deemed appropriate due to the topic of the doctoral thesis. This is to accommodate for projects having its centre of gravity in the humanities, where often the boundary between methods and theory are indistinct. In these cases, an exemption will be granted by SAM’s Research Education Board, upon application and with support and approval from the candidate’s supervisor.

2. Specialization-specific requirements, 5 ECTS

The educational component also comprises a specialization-specific requirement amounting to 5 ECTS credits. The goal of the mandatory course at the specialization level is to provide candidates with an understanding of the foundational theories, concepts, and approaches within the field(s) of study, including how these relate to methodological choices. The course will also socialize the candidates into the research environment at SAM and facilitate connections with doctoral students at OsloMet and other institutions.

The following are brief descriptions of the specialization-specific requirements. Candidates must take these courses at OsloMet, unless an exemption is granted from SAM’s Research Education Board. Unless otherwise noted, the examination for each of the courses will consist of a paper that will be evaluated pass/fail. Below is an overview of the mandatory subjects connected to each specialisation:

  • BIG: Fundamental Concepts and Discourses in Business Administration, Innovation and Governance, PS9100. The course takes a conceptual and history of ideas approach to business administration, innovation and governance as fields of research and teaching. It introduces the foundations of the theories of social science and economics underpinning current research on business administration, innovation and governance, with emphasis on providing students with insight and overview of the diversity as well as the common ground. The course consists of three main thematic components: important methodological challenges to the study of business and governance; key theoretical approaches spanning several fields of research; and exemplary classical and cutting-edge contributions to each field.
  • JMF: Media Development and Media Production, PS9200. The subject introduces central theories and research traditions in media production, and examines political, economic, social, technological and cultural developments in the media field in the Norwegian and international contexts. “The Media field” encompasses journalism, non-fiction writing, and other forms of media production and use, including in communication work.
  • IBA: Theories in Library and Information Science, PS9300 (5 ECTS) or PS9350 (7,5 ECTS)The interdisciplinary theory course facilitates an understanding of the theoretical approaches and conceptual framings in library and information science in general, and in relation to the candidate’s own dissertation topic in particular. It creates synergy and communication between the field at large and the candidate’s own work.
  • SASP: Ideas and concepts in Social Work and Social Policy, PS9400. The course will provide an overview and common fundament for understanding the diverse and mutually enriching fields of social work and social policy, and the links between them.

3. Elective subjects, up to 5 ECTS

The final 5 ECTS credits will be used on an elective course of the candidate’s choosing, in consultation with her/his supervisor(s). Elective courses can be taken at OsloMet or at other universities in Norway and abroad, subject to approval from SAM’s Research Education Board.

The Faculty of Social Sciences has a portfolio of elective and methods courses and new subjects will be developed. Available subjects will be announced at the programme’s web page. Here follows an overview of the courses currently available at the faculty:

  • Action research and practice research, SP9250 (5 ECTS)
  • Children in the welfare state: Understandng and research approaches, SP9260 (5 ECTS)
  • Critical Engagements: Social Sciences in a Changing Society, SP9001 (5 ECTS)
  • Current Research in Library and Information Science PBIB9300 (3 ECTS)
  • Dialogues of knowledges in research, PS9700 (5 ECTS) Language of tuition: Spanish
  • Intersectionality: Interaction of Social Categories, SP9230 (5 ECTS)
  • Journalists at risk, PS9500 (5 ECTS)
  • Qualitative methods, SP9100 (10 ECTS)
  • Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings, SP9300 (5 ECTS)

  • Dissemination (maximum 2 ECTS)Dissemination may be done by one of the following methods:- Paper presentation at international conferences- Dissemination by own original lecture. Four teaching hours (exclusive of factor) gives 1 ECTS credit (this is not applicable for mandatory work/pliktarbeid)- Research stay at a foreign university or research institution. Two weeks stay gives 1 ECTS credit- Other uses of innovative research methods.

Credit for dissemination activities are subject to confirmation by SAM’s Research Education Board.

The research component (doctoral thesis)

The doctoral thesis is the main component of the PhD degree, comprising 150 ECTS credits. The doctoral thesis consists of independent research work carried out in active cooperation with a supervisor (or supervisors) and other researchers.

The doctoral thesis can be submitted in the form of a monograph or a collection of several shorter scientific works (articles). A monograph is a comprehensive text that describes a topic in detail. A thesis written as a monograph is structured in chapters and with an introduction and conclusion, and the candidate is the sole author of the whole work.

A doctoral thesis based on articles must consist of a minimum of three articles. The articles included in thesis, must be submitted and taken into consideration in peer reviewed journals. At least one of the articles must be accepted for publication. In an article-based thesis, the PhD candidate's independent contribution must be identified and documented, there must be a thematic connection between the works, and the connection must be accounted for in an introduction (“kappe”) preceding the articles (as stipulated in the Guidelines for the dissertation at SAM) If the supervisor is of the opinion that more than three articles are needed to ensure the quality of an article-based dissertation, more than three may be required. Chapters in peer-reviewed books are considered as an article, but chapters should not constitute more than half of the total number of articles. The candidate may be the sole author or co-author of the articles included in the dissertation. For co-authorship, the fellow must be the first author of at least three articles. The efforts of the individual authors must be documented.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Candidates are expected to keep up to date about international research in the subject area and to network with foreign colleagues in the field. Periods of study abroad will be facilitated, and the department will invite researchers from foreign institutions to give lectures.

Students are expected to present at least one paper at an international conference. Candidates are also encouraged to communicate about their projects via relevant forums and channels.

Praksisstudier

Bachelorstudiet baserer seg på studentaktive undervisningsformer, og studentene får individuell oppfølging gjennom veiledning og arbeid med større oppgaver. Varierte arbeidsmåter benyttes, så som forelesninger, diskusjoner, gruppeaktiviteter, skriftlige oppgaver (individuelle oppgaver og gruppeoppgaver), seminarer og veiledning. Det forutsettes at studentene danner kollokviegrupper på eget initiativ og benytter Internett til faglige diskusjoner seg imellom og med faglærerne.

Internasjonalisering

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se OsloMets nettsider: www.oslomet.no

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ekstern sensur

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen har samme utforming som ordinær.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er alle former for arbeider/aktiviteter som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen eller inngår som kriterier for totalvurderingen i emnet. Det vises til emneplanene for nærmere informasjon om hvilke arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter som gjelder i det enkelte emnet.

Hensikten er å fremme studentens progresjon og faglige utvikling i studiet, stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap og legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er obligatorisk tilstedeværelse innenfor områder som er vesentlige for å ha kompetanse som spesialsykepleier. Dette medfører at det er krav om tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.

Tilbakemelding

Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding fra faglærer og/eller medstudent på de skriftlige besvarelsene ut fra kriteriene faglig relevans, teoretisk kunnskap, fordypning, etisk refleksjon, selvstendighet og besvarelsens form (se vurdering av skriftlige arbeider under kapittel om Vurdering og sensur).

Godkjenning

Arbeidskrav vurderes til godkjent - ikke godkjent. Dersom et arbeidskrav blir vurdert til ikke godkjent, vil det normalt bli tilrettelagt for ett nytt forsøk før ordinær eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan gi forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Dersom studenten overskrider angitt fraværsgrense eller er fraværende ved gjennomføring av obligatoriske aktiviteter, skal faglærer vurdere hvorvidt og på hvilken måte fraværet kan kompenseres, f.eks. gjennom individuelt fremlegg/presentasjon eller annet skriftlig arbeid. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, kan dette gi forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Vurdering og sensur

Studenten vil møte ulike vurderingsformer gjennom studiet. Vurderingsformene skal ivareta en kontinuerlig prosess med et tosidig formål: fremme læring og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Ved å gi studenten kvalifiserte og hyppige tilbakemeldinger både på prosesser og produkter, vil informasjon om oppnådd kompetanse kunne skape motivasjon til videre innsats og avdekke eventuelle behov for justering av læringsformene.

Det gjennomføres én summativ vurdering avslutningsvis i hvert emne. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer om studenten har oppnådd det angitte læringsutbyttet.

Vurderingene gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved universitetet.

I dette studiet brukes i hovedsak følgende vurderingsformer:

Skriftlig eksamen under tilsynGjennomføres ved universitets eksamenslokaler over et gitt antall timer.

HjemmeeksamenGår over en tidsbegrenset periode avslutningsvis i emnet, normalt med oppgitt problemstilling/oppgavesett dersom ikke annet er angitt i emneplanen. Kan gjennomføres individuelt eller i grupper.

ProsjekteksamenGår over hele eller store deler av emnet, normalt med egendefinert problemstilling dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Vurdering i praksisstudierVeiledede praksisstudier, som vurderes i tråd med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

VurderingsuttrykkVurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er Ikke bestått. Ved gruppeeksamen får gruppen samme karakter.

Ny og utsatt eksamenNy og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppe-eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Klage på karakterSensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.

Vurdering av skriftlige arbeiderSkriftlige arbeider som arbeidskrav og eksamensbesvarelsen vurderes ut fra kriteriene faglig relevans, teoretisk kunnskap, fordypning, etisk refleksjon, selvstendighet og besvarelsens form.

Faglig relevans:

Besvarelsen skal ha en relevant faglig referanseramme og vise anvendelse av teoretisk og praktisk kunnskap knyttet til problemstillingen. Den skal være knyttet til spesialsykepleierens funksjons- og ansvarsområder.

Teoretisk kunnskap:

Besvarelsen skal vise kunnskap både innenfor spesialsykepleierens selvstendige funksjon og delegerte funksjon (medisin). Den skal inneholde relevant faglig dokumentasjon fra pensum og annen relevant litteratur og forskning.

Fordypning:

Studenten skal utdype og drøfte ulike forhold som virker inn på problemstillingen, samt drøfte hvordan kunnskapen som er kommet frem, kan anvendes i klinikken. Kliniske erfaringer og litteratur skal brukes som grunnlag for drøfting av oppgaven. Besvarelsen må svare på problemstillingen.

Etisk refleksjon:

Etiske momenter knyttet til problemstillingen skal drøftes.

Selvstendighet:

Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger, og innholdet skal være saklig, kritisk og analytisk, med drøfting av standpunkter og påstander.

Besvarelsens form:

Besvarelsen skal bære preg av orden, god skriftlig fremstilling, et klart og tydelig språk med bruk av fagterminologi samt forskriftsmessig oppbygning og form.

Studenten har kun krav på tilbakemelding hvis besvarelsen er utført innen den frist som er satt.

Vurdering i praksisstudier

Formativ vurdering (fortløpende vurdering) av studenten gjennomføres fortløpende i alle praksisstudiene. Vurderingen skal gi råd og veiledning ved å fastslå progresjon, beskrive studentens sterke sider og gjøre oppmerksom på områder studenten bør arbeide videre med. Den skal ta hensyn til studentens læreforutsetninger, rammefaktorer ved praksisstedet, emnets læringsutbytte, studentens konkretisering av læringsutbyttet, veiledningens innhold og kriterier for skikkethetsvurdering. Praksisveileder leverer skriftlig vurdering av studenten fra dager eller perioder veiledning har vært gjennomført.

Det forventes progresjon i studentens læring gjennom praksisstudiene. Studenten skal etter hvert vise klar faglig fremgang, ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige analyser og vurderinger i utøvelsen av spesialsykepleie. Kravet om gradvis økende selvstendighet vises i læringsutbyttet gjennom uttrykkene «under veiledning», «med noe veiledning» og «selvstendig». Progresjonen i studentens læring vises også gjennom forventninger om at studenten skal beherske stadig flere områder innenfor spesialsykepleien.

Studentene leverer selvvurdering slik det er beskrevet i emneplan. Dette danner en del av grunnlaget for midtveis- og sluttvurdering.

Summativ vurdering (produktvurdering) gjennomføres avslutningsvis i hvert praksisemne. Vurderingene tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. Hensikten med disse vurderingene er:

  • å kontrollere at studenten oppfyller læringsutbyttet for emnet
  • å drøfte hvilke muligheter og begrensninger studenten har møtt på praksisstedet
  • å klargjøre styrke og svakheter og hvilke endringer som må gjøres for at studenten skal oppfylle emnets læringsutbytte når emnet vurderes til ikke bestått
  • å vurdere om studenten er skikket for yrket

Praksislærer planlegger vurderingene sammen med praksisveileder. Studenten skriver sin egen vurdering ut ifra utdanningens vurderingsskjema. Denne vurderingen – sammen med vurderingene fra praksislærer og praksisveileder – danner grunnlaget for om studenten har bestått praksisemnet eller ikke. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Bestått praksis forutsetter også at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse i praksisemnet.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisperioden på vanlig måte
  • 10-20 % fravær, studenten kan, hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og praksislærer ved universitetet
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen og leverer dokumentasjon på sykdom eller annet gyldig fravær, kan praksisperioden annulleres og teller ikke som et forsøk. For studenten som ikke har dokumentert gyldig fravær, vil praksis registreres som ikke bestått og telle som et forsøk. I begge tilfeller må studenten ta hele praksisperioden på nytt.

Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet. Ellers henvises det til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som pågår gjennom hele utdanningen. En student må være skikket for yrkesutøvelse for å kunne motta sluttdokumentasjon for fullført utdanning.

Hvis en student ser ut til å kunne skade liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet for pasienter, brukere eller andre studenten møter under praksis eller kommer til å møte under senere yrkesutøvelse, bør det stilles spørsmål ved om studenten passer for yrkesutøvelsen. Ansatte på universitetet, i praksisfeltet og medstudenter kan melde fra om tvil. Studenter skal informeres så snart som mulig hvis en slik tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd om hvordan de kan forbedre seg, eller råd om å avslutte utdanningen.

https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Øvrig informasjon

Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie

Master`s Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing

120 studiepoeng(90 studiepoeng på heltid og 30 studiepoeng på deltid)

Studieprogramkode: MASOP

Programplan godkjent av Utdanningsutvalget HV: 21.04.2021

Etablert av styret ved OsloMet 15.09.2021

Sist endret av prodekan for utdanning HV: 17.12.2024

Fakultet for helsevitenskap (HV)

Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)