EPN-V2

MASOPPRA20 Praksisstudier operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Operating Theatre Nursing, Level 2
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter, en praksisdag gjennomføres ved sterilsentral.

Gjennom praksisstudiene skal studenten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen ortopedi og bløtdelskirurgi. I tillegg kan praksisstudiene organiseres slik at studenten også får erfaring fra andre kirurgisk spesialiteter. Det bør legges til rette for at studenten får erfaring med både dag- og vaktarbeid i pasientens behandlingskjede i spesialisthelsetjenesten. Studenten skal med noe veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.

Forkunnskapskrav

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, med noe veiledning, drøfte kirurgiske operasjonsmetoder, operasjonssykepleie, infeksjonsforebyggende arbeid og forebygging av komplikasjoner ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse
  • kan, med noe veiledning, drøfte kirurgiske instrumenter, deres bruksområder, sterilforsyningskjeden og forebygging av skade ved bruk av relevant medisinsk utstyr
  • kan, med noe veiledning, vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

Ferdigheter

Studenten kan, med noe veiledning

  • kan, med noe veiledning, planlegge og igangsette operasjonssykepleie i prioritert rekkefølge
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ivareta operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre systematiske kliniske observasjoner og vurderinger av den elektive, akutt og kritiske syke operasjonspasientens psykososiale behov, analysere risikofaktorer, ta beslutninger og iverksette relevante tiltak for å forebygge komplikasjoner
  • kan, med noe veiledning, innhente pasientopplysninger med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i alle aldre
  • kan, med noe veiledning, redusere stress, lindre smerte og ivareta akutt og/ eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • kan, med noe veiledning, observere, vurdere og iverksette relevante aseptiske og antiseptiske smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
  • kan, med noe veiledning, bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring og forebygging av leiringsskader
  • kan, med noe veiledning, forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • kan, med noe veiledning, administrere og bruke relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell, samt sikre riktig plassering av utstyr på operasjonsstuen
  • kan, med noe veiledning, identifisere og handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • kan, med noe veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon, sikre pasientopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter, og dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har, med noe veiledning, handlingsberedskap og handlingskompetanse til å ivareta pasientsikkerheten ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse, innenfor etiske prinsipper og helselovgivning
  • kan, med noe veiledning, ivareta pasientsikkerhet og et fysisk og psykososialt godt arbeidsmiljø gjennom kommunikasjon og samhandling med det tverrprofesjonelle team i oversiktlige og komplekse situasjoner
  • kan, med noe veiledning, analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt. Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere studenter skriver masteroppgaven sammen. Dersom flere skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

Studentene deltar på et prosess-seminar der felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen blir tematisert og diskutert, og der studentene presenterer og gir hverandre innspill på arbeidet med masteroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse og framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.
  • Deltakelse på prosess-seminar med muntlig presentasjon av arbeidet underveis og deltakelser i diskusjon om felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen. Prosess-seminaret består av tre samlinger med obligatorisk oppmøte.

Vurdering og eksamen

Masteroppgaven skal ha et omfang på 18.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Vurdering

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
  • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
  • tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
  • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
  • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
  • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
  2. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder organiserer eksamen og er til stede under den muntlige høringen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  3. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende i vurderingen av karakter på masteroppgaven.
  4. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.

Emneoverlapp

Studenter som har bestått emnene MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena (15 stp.) og MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.) før masteroppgaveemnet påbegynnes, har bedre forutsetninger for å gjennomføre masteroppgaven.