EPN-V2

MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid Emneplan

  • Innledning

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
    • kan gjøre rede for og drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
    • kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
    • kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk, tabeller og figurer
    • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan bruke relevant forbedringsmetoder i klinisk praksis
    • kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
    • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
    • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
    • kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie
  • Arbeids- og undervisningsformer

    All answers are assessed by one examiner.

    An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Gruppeoppgave

    • Utføres i gruppe på normalt 3-4 studenter.
    • Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
    • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 3-4 studenter, 4 dager.

    Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050. Alle med navn Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.