EPN-V2

MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleie
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
  • kan analysere strålebiologiske langtidseffekter på molekyl-, celle- og organnivå ved bruk av lave og høye doser
  • kan analysere genetiske variasjoner og andre faktorer som har innvirkning på cellers strålefølsomhet
  • kan kritisk vurdere og drøfte hovedteorier og modeller som brukes for estimering av strålingseffekter og langtidsbivirkninger
  • kan kritisk vurdere prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern og langtidseffekter
  • kan identifisere og evaluere strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt retningslinjer for strålevern

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere hvordan medisinsk strålebruk påvirkes av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
  • kan drøfte og kritisk vurdere eksisterende teorier og modeller innenfor bruk av stråling med hensyn til fortolkning av eventuelle langtidseffekter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tolke og kritisk vurdere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi som anvender ioniserende stråling
  • kan delta i diskusjoner med andre eksperter på fagområdet om valg av behandlingsteknikker og diagnostiske metoder
  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og formidling
  • kan arbeide for å sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder
  • kan ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester og mindre ulikhet ved å ha fokus på berettigelse, optimalisering og stråledose ved bruk av medisinsk stråling

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • digital tilstedeværelse på 2 seminarer som gjennomføres til fastsatt tid
  • muntlig, digital presentasjon av 2 seminaroppgaver, i gruppe på minimum 2 og maksimum 4 studenter. Gruppestørrelse vil avhenge av antall deltakere. Dersom undervisningen går på engelsk, må presentasjonene holdes på engelsk.

Læringsutbytte

Individuell muntlig eksamen (gjennomføres digitalt), inntil 30 min.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak til enkeltemne kreves bachelorgrad eller tilsvarende innen helsefag.

Hjelpemidler ved eksamen

10 stp overlapp med MABIO4300 Medisinsk bruk av stråling.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050. Alle med navn Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.