EPN-V2

MASOPPRA10 Praksisstudier operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Operating Theatre Nursing, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Forkunnskapskrav

10 studiepoeng overlappende med OPERA6100.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, vurdere kirurgiske operasjonsmetoder, operasjonssykepleie, infeksjonsforebyggende arbeid og forebygging av komplikasjoner ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse
  • kan, under veiledning, vurdere grunnleggende kirurgiske instrumenter og deres bruksområder, sterilforsyningskjeden og relevant medisinsk utstyr
  • kan, under veiledning, vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ivareta operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle:
  • kan, under veiledning, gjennomføre systematiske kliniske observasjoner og vurderinger av den elektive, akutt og kritiske syke operasjonspasientens behov, analysere risikofaktorer, ta beslutninger og iverksette relevante tiltak for å forebygge komplikasjoner
  • kan, under veiledning, innhente pasientopplysninger med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i alle aldre
  • kan, under veiledning, ivareta akutt og/ eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • kan, under veiledning, bruke relevante aseptiske og antiseptiske smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
  • kan, under veiledning, bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring og forebygging av leiringsskader relatert til leiringen
  • kan, under veiledning, forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • kan, under veiledning, administrere og bruke relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell, samt sikre riktig utstyrsplassering på operasjonsstuen
  • kan, under veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved evaluering av informasjon om pasienten og muntlig dokumentasjon
  • kan, under veiledning, identifisere og handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • kan, under veiledning, sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter

Generell kompetanse

Studenten

  • har, under veiledning, handlingsberedskap og handlingskompetanse til å ivareta pasientsikkerheten ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse, innenfor etiske prinsipper og helselovgivning
  • kan, under veiledning, ivareta pasientsikkerhet og et fysisk og psykososialt godt arbeidsmiljø gjennom kommunikasjon og samhandling med det tverrprofesjonelle team i oversiktlige og komplekse situasjoner
  • kan, under veiledning, analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper
    • Undervisning og veiledning

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 21. november 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17. januar 2018 og 7. november 2019. Redaksjonell endring lagt inn 3. mars 2021. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 25. november 2023. Gjeldende fra vårsemesteret 2024.

I femte semester i bachelorstudiet kan studenter søke på hospitantplasser utlyst av vertsorganisasjoner som OsloMet har laget særskilt avtale med. Utlysningene publiseres på OsloMet sin digitale læringsplattform - sammen med nærmere spesifikasjoner om krav til søknaden.

Emnet er åpent for siste års studenter på bachelorstudiet i utviklingsstudier som har fått tildelt hospitantplass hos en av de tilknyttede vertsorganisasjonene. Vertsorganisasjonene rekrutterer et begrenset antall deltakere på bakgrunn av motivasjonsbrev, karakterer oppnådd tidligere i bachelorstudiet, samt intervju med søkere.

Sammensetning av vertsorganisasjoner, antall hospitantplasser og hospitantsteder vil variere fra år til år. Enkelte hospitantplasser er hos UNHCR i Genève, der hospiteringsperioden er på seks måneder (1. januar-1. juli), andre hos vertsorganisasjoner i Oslo, der hospiteringsperioden er på ti uker. Studentene i respektivt Genève og Oslo har derfor noe ulike ordninger hva gjelder undervisningsform, arbeidskrav og frist for innlevering av bacheloroppgaven.

Sensorordning

  1. Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
  2. Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
  3. Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
  4. Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har nærgående kjennskap til arbeidet i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, bærekraftig utvikling, globalisering og sosial endring
  • har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier

Ferdigheter

Studenten

  • har lært ferdigheter som er nødvendige for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, av avgrenset og faglig relevant karakter, i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • har fått verdifull arbeidslivserfaring
  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode