Programplaner og emneplaner - Student
MASOP5100 Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Operating Theatre Nursing
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter som studenten trenger for å utøve forsvarlig operasjonssykepleie til akutt og/eller kritisk syke operasjonspasienter. Operasjonspasienter er ofte i en sårbar og noen ganger i en livstruende fase. Operasjonssykepleiere må identifisere og forstå pasientenes reaksjoner og behov, og vurdere relevante forebyggende, lindrende, behandlende og rehabiliterende tiltak i elektive og akutte situasjoner. Dette krever avansert kunnskap innen infeksjonsforebygging, leiring og medisinsk utstyr. Studenten skal sikre profesjonsutøvelsen i den sterilt utøvende og den koordinerende funksjon, herunder yte personsentrert operasjonssykepleie. Emnet skal gi studentene forståelse for hvordan organisatoriske, økonomiske, etiske og juridiske rammer påvirker operasjonsavdelingen og arbeidsmiljøet, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, faglig ledelse og organisering av det tverrprofesjonelle teamet. Operasjonssykepleiere skal anvende kunnskapsbasert tilnærming i direkte pasientkontakt, undervisning og kvalitetsforbedringsarbeid.
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.
I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
MASOPPRA10 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte helsetjenestens organisering og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
- kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer
- kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
- kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentret omsorg
- kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
- kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
- kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
- kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
- kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
- kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
- kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
- kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
- kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme operasjonssykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen operasjonssykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Individuell oppgave: Smittevern og infeksjonsforebygging
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter.
Gjennom praksisstudiene skal studenten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen ortopedi og bløtdelskirurgi. I tillegg kan praksisstudiene organiseres slik at studenten også får erfaring fra andre kirurgisk spesialiteter. Det bør legges til rette for at studenten får erfaring med både dag- og vaktarbeid i pasientens behandlingskjede i spesialisthelsetjenesten. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Sensorordning
Opptak til studiet.
Emneoverlapp
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, under veiledning, vurdere kirurgiske operasjonsmetoder, operasjonssykepleie, infeksjonsforebyggende arbeid og forebygging av komplikasjoner ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse
- kan, under veiledning, vurdere grunnleggende kirurgiske instrumenter og deres bruksområder, sterilforsyningskjeden og relevant medisinsk utstyr
- kan, under veiledning, vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ivareta operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle:
- kan, under veiledning, gjennomføre systematiske kliniske observasjoner og vurderinger av den elektive, akutt og kritiske syke operasjonspasientens behov, analysere risikofaktorer, ta beslutninger og iverksette relevante tiltak for å forebygge komplikasjoner
- kan, under veiledning, innhente pasientopplysninger med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i alle aldre
- kan, under veiledning, ivareta akutt og/ eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- kan, under veiledning, bruke relevante aseptiske og antiseptiske smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
- kan, under veiledning, bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring og forebygging av leiringsskader relatert til leiringen
- kan, under veiledning, forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
- kan, under veiledning, administrere og bruke relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell, samt sikre riktig utstyrsplassering på operasjonsstuen
- kan, under veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved evaluering av informasjon om pasienten og muntlig dokumentasjon
- kan, under veiledning, identifisere og handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
- kan, under veiledning, sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
Generell kompetanse
Studenten
- har, under veiledning, handlingsberedskap og handlingskompetanse til å ivareta pasientsikkerheten ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse, innenfor etiske prinsipper og helselovgivning
- kan, under veiledning, ivareta pasientsikkerhet og et fysisk og psykososialt godt arbeidsmiljø gjennom kommunikasjon og samhandling med det tverrprofesjonelle team i oversiktlige og komplekse situasjoner
- kan, under veiledning, analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie