Programplaner og emneplaner - Student
Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap Programplan
- Engelsk programnavn
- One-year Programme in Library and Information Science
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav skal være godkjent før eksamen kan avlegges:
Høst:
- En skriftlig individuell oppgave i form av en fagtekst. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling skal knyttes til temaer, litteratur og undervisning innenfor emnet.
- Et muntlig fremlegg med utgangspunkt i den skriftlige individuelle oppgaven. Fremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere. Omfang: 7-8 minutter.
Vår:
- En skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal ta utgangspunkt i planleggingen av studentenes utviklingsarbeid (kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen), knyttet til et selvvalgt tema i emnet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Målgruppe
Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester.
Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig semesteroppgave som omhandler gjennomføringen av utviklingsarbeidet i barnehagen. Studenten må formulere en egen problemstilling knyttet til emnets temaer og drøfte erfaringer knyttet til eget prosjekt i barnehagen.
Semesteroppgaven skal være en fagtekst med omfang på 4000 ord (+/- 10%).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Opptakskrav
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Praksisstudier
- Digitale verktøy i pedagogisk arbeid
- Forebyggende barnevern i barnehagen
- Forebyggende perspektiver på språk, læring, kommunikasjon og samspill
- Høyfrekvente vansker i barnehagealder, som ADHD, autismespekterforstyrrelser og språkforstyrrelser
- Lekens sentrale rolle for utvikling og læring
- Bruk av sang som språkstimulering
- Individ- og systemrettet arbeid
- Individuelle utviklingsplaner (IUP)
- Mangfold og inkluderende leke- og læringsbetingelser, avvik og normalisering
- Observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
- Perspektiver på læring og utvikling
- Plan, forvaltning og lovverk
- Samarbeid med hjemmet, personalet og tverrprofesjonelt samarbeid
- Tilpassing, tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp
- Veiledning og rådgivning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter. De skal også sikre at studentene har en jevn progresjon.
Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Hvis arbeidskrav underkjennes vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil studenten bli trukket fra eksamen.
Vurdering og sensur
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former.
Eksamensform vil variere i de ulike emnene. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer fremgår av den enkelte emneplan, i tillegg til beskrivelse av emnets sensorordning. Det benyttes både interne og eksterne sensorer på hver eksamen.
Til eksamen vil studentene kunne bli prøvet i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.
Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt eksamen, oppfordres til å følge undervisningen i emnet på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.