Programplaner og emneplaner - Student
Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap Programplan
- Engelsk programnavn
- One-year Programme in Library and Information Science
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
Norsk I for trinn 1-7 er bygt opp av to emne à 15 studiepoeng. Norskfaget i grunnskolelærarutdanninga trinn 1.-7. går over eitt studieår. For å oppnå 30 studiepoeng må studentane bestå både emne 1 og 2. Studiet er lagt opp for å sikre ein god progresjon frå emne 1 til emne 2. Til saman utgjer norskfaget ein heilskap som gir deltakaren høve til å tileigne seg kunnskapar om norsk språk og norsk tekstkultur og om didaktiske teoriar knytte til norskopplæring.
Emne 1 Grunnleggande lese- og skriveopplæring, språket som system og språket i bruk.
Emne 2 Vidareutvikling av lese- og skriveferdigheiter, litteratur og litterær danning.
Sjå meir omfattande omtale av innhaldet i emneplanane.
-
Målgruppe
Det er knytt arbeidskrav til kvart emne. Retten til å gå opp til eksamen i norsk emne 1 og 2 føreset godkjente arbeidskrav. For nærare informasjon om innhaldet i arbeidskrav, sjå den enkelte emneplanen.
Sjukemelding fritar ikkje for å innfri arbeidskrava. Studentar som på grunn av sjukdom eller annan dokumentert gyldig årsak ikkje leverer/utfører arbeidskrav innan fristen som er sett, kan få forlenga frist. Ny frist for å innfri arbeidskrava må i kvart einskilt høve avtalast med faglærar
Studentar som leverer/utfører arbeidskrav innan fristen, men som får vurderinga ”Ikkje godkjend”, har høve til to nye innleveringar. Studenten må da sjølv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærar. Studentar som ikkje leverer/utfører arbeidskrav innan fristen og som ikkje har dokumentert gyldig årsak, får ikkje nye forsøk.
-
Opptakskrav
For å bli tatt opp til årsstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har generell kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
- har kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
- kjenner til hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
- har innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
- kjenner til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har evne til analytisk tenkning og refleksjon
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
-
Innhold og oppbygging
Programplan for norsk 1, trinn 1–7 – oppdrag
Norwegian 1 for Primary School Teachers
Studieprogramkode: NORCO
30 studiepoeng
Nett- og samlingsbasert vidareutdanning
Deltid
Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015
Siste redaksjonelle endring 25.11.2020.
Fagplan gjeld frå haustsemesteret 2021
Fakultet for lærarutdanning og internasjonale studium
Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning
Valgfritt emne Løper over flere semestre -
Arbeids- og undervisningsformer
Programplan for norsk 1, trinn 1–7 – oppdrag
Norwegian 1 for Primary School Teachers
Studieprogramkode: NORCO
30 studiepoeng
Nett- og samlingsbasert vidareutdanning
Deltid
Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015
Siste redaksjonelle endring 25.11.2020.
Fagplan gjeld frå haustsemesteret 2021
Fakultet for lærarutdanning og internasjonale studium
Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning
-
Praksisstudier
Praksis
I årsstudiet inngår fem ukers praksis i bibliotek, arkiv eller beslektede virksomheter. Alle studenter må gjennomføre praksisukene selv om de kan vise til lang arbeidserfaring fra bibliotek.
Praksisperioden er lagt til andre semester som en del av emnet BIB1541 Profesjon og praksis.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter. De skal også sikre at studentene har en jevn progresjon.
Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Hvis arbeidskrav underkjennes vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil studenten bli trukket fra eksamen.
-
Vurdering og sensur
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former.
Eksamensform vil variere i de ulike emnene. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer fremgår av den enkelte emneplan, i tillegg til beskrivelse av emnets sensorordning. Det benyttes både interne og eksterne sensorer på hver eksamen.
Til eksamen vil studentene kunne bli prøvet i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.
Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt eksamen, oppfordres til å følge undervisningen i emnet på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.