EPN-V2

Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
Valid from
2017 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

På masterstudiet i journalistikk legges det vekt på variasjon i arbeids- og undervisningsformer.

Studiets arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, seminarer, gruppearbeid med veiledning samt oppgaveløsning. Under arbeidet med masteroppgaven inngår fellesseminarer og individuell veiledning. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Arbeids- og undervisningsformer for hvert emne er valgt ut fra hva som best kan føre fram til forventet læringsutbytte.

Oppnådd læringsutbytte av forelesninger vil være å bli introdusert til viktige kunnskapsområder og få en forståelse av kjerneområdene i journalistikken.

Tradisjonelle forelesninger suppleres av arbeids- og undervisningsformer der det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på drøfting, samarbeid og medstudentrespons. Oppnådd læringsutbytte av seminarer og gruppearbeid med veiledning og oppgaveløsning vil være evnen til å orientere seg selvstendig innenfor et journalistfaglig materiale, vise evne til nytenkning og refleksjon over egen journalistisk praksis, kunne presentere egen journalistikkforskning på en forståelig måte samt vise evne til kritisk og konstruktiv analyse av andres journalistikk og -forskning.

Individuell veiledning vil være den sentrale arbeidsformen for utvikling av masteroppgaven. Oppnådd læringsutbytte av individuell veiledning vil være å kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen journalistikk i tråd med gjeldende forskningsetiske normer samt være i stand til å analysere journalistiske og forskningsetiske problemstillinger. Studentene oppfordres under arbeidet med masteroppgaven til å etablere kollokviegrupper. Læringsutbytte av slike kollokviegrupper vil være å kunne drøfte kritisk med medstudenter egne slutninger på grunnlag av et stort materiale og gjennom konstruktiv tilbakemelding stimulere hverandre til videre utvikling av oppgaven.

Target group

Studentene kan søke om utveksling ett semester. Institutt for journalistikk og mediefag har avtaler innenfor Erasmus-programmet og Nordplusprogrammet, og studentene kan også søke via OsloMet - storbyuniversitetets avtaler utenfor Europa.

Når det gjelder studenter fra andre utdanningsinstitusjoner, inneholder emneporteføljen tilbud om fordypning i journalistikk og transnasjonale perspektiver, det vil si ulike innfallsvinkler til transnasjonale mediebegivenheter (for eksempel krig og konflikt) og til utfordringer og endringer i journalistenes rolle ved økt globalisering i et samfunn som blir stadig mer kulturelt komplekst.

Admission requirements

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Vurderingsformene varierer fra emne til emne og omfatter skriftlige arbeider, hjemmeeksamen og muntlig eksamen.

Oppnådd læringsutbytte av hjemmeeksamen vil være at studentene i løpet av et begrenset tidsrom er i stand til å besvare en problemstilling som viser at de har spesialisert kunnskap om ulike teorier knyttet til journalistikk.  Gjennom å bruke pensumlitteratur og eventuelle henvisninger til litteratur som er gjennomgått i undervisningen, skal de vise at de har oversikt over emnet. Drøftingsdelen av oppgaven vil vise om de har inngående teoretisk innsikt i prosesser som former journalistikken og i hvordan journalistikken påvirker samfunnet.

Oppnådd læringsutbytte av emner med semesteroppgaver som vurderingsform vil være at studentene får trening i å gå i dybden og i å arbeide med et tema / en problemstilling over tid og under veiledning av en faglærer. Gjennom denne eksamensformen får studentene vist at de har utdypende forståelse for ulike retninger innen journalistikkforskningen, og de får vist at de har ferdigheter til å analysere faglige problemstillinger og journalistiske tekster.

Noen av emnene, inkludert masteroppgaven, har muntlig vurdering i tillegg til den skriftlige. Muntlig eksamen vil fungere som et supplement til den skriftlige delen av eksamen ved at det er mulig for studenten å utdype den skriftlige besvarelsen og vise evne til kritisk tenkning og refleksjon, både rundt egen forskerrolle og rundt journalistikk som profesjon.

Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid knyttet til et selvvalgt tema.  Eksamensformen er enten en avhandling eller en praktisk oppgave i kombinasjon med et teoretisk refleksjonsnotat, samt en muntlig eksaminasjon. Oppnådd læringsutbytte av denne eksamensformen er kompetanse i presentasjon både av akademisk og journalistisk materiale og utvikling av journalistiske ferdigheter gjennom avansert kjennskap til fagets forskningsområde og egen praksis.

I flere av emnene kan studenten velge mellom to ulike eksamensformer, enten en teoretisk semesteroppgave eller en praktisk semesteroppgave. I det siste tilfellet består oppgaven av en produksjonsoppgave med tilhørende refleksjonsnotat. For de studentene som velger praktisk variant av masteroppgaven, vil det som regel være en fordel å velge praktisk semesteroppgave for å utvikle evnen til å produsere parallelt med å utøve kritisk refleksjon over eget arbeid fundert i journalistikkfagets vitenskapelig teori og metoder.

Det benyttes ekstern og intern sensor på alle eksamensbesvarelser. I tillegg har institutt for journalistikk og mediefag en tilsynssensor som skal føre tilsyn med studieprogrammet, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Ved vurderinger som avsluttes med en muntlig prøve, kan karakter for den skriftlige besvarelsen justeres opp eller ned én karakter. For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige eksamensdelen være bestått.

Sensur kan påklages i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.

Nedenfor er det gitt en oversikt over emneporteføljen for studiet.

Emnene tilbys normalt annenhver høst/vår, men det tilbys alltid minimum 30 studiepoeng per semester.

Learning outcomes

After completing the programme, the candidate is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The candidate

  • has thorough knowledge of and insight into different social and pedagogical perspectives applied to international education issues and social conditions in the South
  • has in-depth knowledge of and is capable of applying philosophy of science and social science research methods
  • has knowledge of how issues in the field can be analysed and is capable of making a critical assessment of the discipline¿s history, traditions, distinctive nature and place in society

Skills

The candidate

  • is capable of applying and analysing multidisciplinary and interdisciplinary approaches to studies of education and development issues
  • is capable of critically assessing and analysing different issues linked to the relationship between education and development, and of conducting research studies of relevant connections in the field
  • is capable of contributing to the development of new research-based knowledge in his/her field
  • is capable of making competent written and oral statements on his/her field

General competence

The candidate

  • is capable of analysing relevant academic/scientific issues and conducting advanced tasks and projects in the field
  • is capable of disseminating his/her own and other people's research orally and in writing in an academically sound manner
  • is capable of contributing to innovation and development in his/her field

Content and structure

The master¿s degree programme consists of five courses that address the need for common content and allow for specialisation and in-depth studies.

Courses 1, 2, 4 and 5 are common to all students. Course 3 consists of two areas of specialisation: 3a and 3b. Students choose either course 3a or course 3b when they apply for admission to the master¿s programme. All classes are taught in English, and the master¿s thesis is also to be written in English.

Course 1, first semester: FLKM4110 Introduction to International Education and Development, 15 ECTS Credits.

Course 2, first semester: FLKM4210 The Role of Education in Social Development in the Global South, 15 ECTS Credits.

Course 3a, second semester: FLKM4310 Education, Culture and Sustainable Development, 15 ECTS Credits.

Course 3b, second semester: FLKM4320 Inequality, Power and Change, 15 ECTS Credits.

Course 4, second semester: FLKM4410 Epistemology, Research Methods and Statistics , 15 ECTS Credits.

Course 5, third and fourth semester: FLKM5000 Master's Thesis, 60 ECTS Credits.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

Multicultural Education

1. semester

2. semester

Education and Development in the South

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

The programme is organised as a course of full-time study over two years. The master¿s degree programme emphasises independence, process and progress. Teaching therefore varies between lectures, seminars, seminar presentations, supervisor and student feedback, conversations, discussions in large or small groups, writing essays/scholarly articles and a master's thesis. Project descriptions of the master¿s theses are presented at thesis seminars in the second semester.

The students are encouraged to be open and humble in relation to new fields of knowledge. By challenging the students to use their own experience, different theoretical frames of reference and placing perspectives in new contexts, the programme will help to enhance the visibility and value of focusing on education and development. The programme¿s interdisciplinary approach will make the students proficient at placing a delimited topic in an interdisciplinary context.

Supervised teaching practice/practical training

Students admitted on the basis of three completed years of primary and lower secondary teacher education, will be offered ten days of teaching practice in connection with their specialisation during the first year of the master's degree programme. On admission, they must notify the Section for Practical Training at the faculty if they are interested. The teaching practice is carried out together with students in the fourth year of the primary and lower secondary teacher education programme.

Internationalisation

The study programme focuses on international relations, and the study environment is international with students recruited from all over the world. The composition of the student group and the fact that classes are taught in English help the students to gain international experience and international perspectives.In addition to the international academic environment throughout the programme, the data collection component of the master¿s thesis can also be conducted abroad as a field study.

Work requirements

The attendance requirement for teaching activities in each course is 80%. Attendance is compulsory because emphasis is placed on the work methods in the master¿s degree programme involving dialogue and discussions, which are based on the different types of practical experience and academic backgrounds the students bring to the programme. The programme emphasises student participation, cooperative learning and dialogue. The composition of the student group, with both international students and students from Norway, is a precondition for international and intercultural learning, which are core values in the programme. This important learning opportunity is lost if students do not attend classes.

The coursework requirements are described in the individual course descriptions. All absence, irrespective of reason, is included when compulsory attendance is approved. In special cases where this requirement is unreasonable in relation to the student, documented sickness absence, for example, can be assessed and, if applicable, compensatory measures can be agreed.

The required coursework must be submitted/completed by the stipulated deadlines. Absence for a valid reason documented by e.g. a medical certificate does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who fail to submit/meet the coursework requirements by the deadline due to illness or for other documented valid reasons can be given an extended deadline.

A new deadline for submitting/completing required coursework must be agreed with the lecturer in question in each individual case. Absence in excess of the limit can, on the basis of a concrete assessment, be made up for by a written assignment by agreement with the person responsible for the course.

The required coursework is assessed as approved/not approved. Students who submit required coursework/meet the coursework requirements by the deadline, but whose work is assessed as not approved, will be given up to two opportunities to resubmit/redo the work. In such cases, the students themselves must agree with the lecturer on a re-assessment of the coursework in question.

Progress requirements

All the courses in the first year of the programme must be passed and all required coursework must be approved before the students can be assigned a supervisor and write the master¿s thesis and take the oral exam as the final assessment. In very special cases and on application, partial deviation from this requirement may be considered.

Assessment

Information about assessment is provided in the individual course descriptions.

Rights and obligations in connection with exams

The students¿ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at HiOA. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students¿ responsibility to register for any resit/rescheduled exams.

Grade scale

A, Excellent: The candidate demonstrates sound analytical understanding. The candidate demonstrates excellent knowledge and an excellent overview of the academic content of the course. The candidate demonstrates excellent skills in applying this knowledge.

B, Very good: The candidate demonstrates very good analytical understanding. The candidate demonstrates very good knowledge and a very good overview of the academic content of the course. The candidate demonstrate very good skills in applying this knowledge.

C, Good: The candidate demonstrates analytical ability and understanding. The candidate demonstrates good knowledge and a good overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge.

D, Satisfactory: The candidate demonstrates a certain degree of analytical ability and understanding. The candidate demonstrates some knowledge and a certain overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge to a certain extent.

E, Sufficient: The candidate demonstrates some insight into the academic content of the course, but the candidate's insight is incomplete and characterised by limited insight into connections in the course. The candidate masters the application of this knowledge to a limited extent.

F, Fail: The candidate demonstrates large and obvious gaps in the academic content of the course. The candidate demonstrates little insight into connections in the subject. The candidate demonstrates little ability to apply this knowledge.

Other information

Approved by the department board on 13 December 2002Approved by the board of HiOA on 8 May 2003

Revision approved by the Academic Affairs Committee of HiOA on 12 December 2013

Editorial amendments made on 20 January and 11 April 2016

The most recent revision was approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 23 February 2017

Revision approved by the Academic Affairs Committee on 12 October 2017

Valid from autumn 2018