EPN-V2

FLKM4200 Menneskerettigheter, språk og utdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Rights, Language and Education
Studieprogram
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om forholdet mellom språk, utdanning og menneskerettigheter, samt forskjellige forståelser av menneskerettighetsbegrepet. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om aktuelle menneskerettighetskonflikter.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har tilegnet seg kunnskap om og innsikt i feltet menneskerettigheter og menneskerettighetskonflikter
  • har bred kunnskap om internasjonale perspektiver og diskusjoner om universelle rettigheter, som for eksempel språkrettigheter
  • har oversikt og forskningskunnskap innen studieemnet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over menneskerettighetenes rolle i et samfunn preget av mangfold
  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
  • kan analysere nyere forskning om koblinger mellom menneskerettigheter, språk og utdanning

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere hvordan nyere forskning om menneskerettigheter er relevant for utdanningssektoren, internasjonalt arbeid generelt og NGO-sektoren
  • kan redegjøre for og problematisere relevant teori innenfor forskningsfeltet
  • kan bruke ny kunnskap med faglig selvstendighet
  • kan kommunisere både skriftlig og muntlig faglige problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, språk og utdanning

Innhold

Menneskerettigheter er et normativt grunnlag for stater som har ratifisert dem. I et internasjonalt perspektiv er diskusjonen rundt universelle rettigheter viktig, både filosofisk og politisk. Flere av konfliktene rundt menneskerettigheter oppstår i skjæringspunktet mellom universelle og partikulære normer og interesser. Disse knytter seg ofte til spørsmål i forlengelsen av hva som tilhører privatsfæren og den offentlige sfære, eksempelvis språk og religion. Studentene skal tilegne seg kunnskap om konkrete relevante menneskerettighetskonflikter og betydning for bl.a. utdanningssektoren.

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til arbeids- og undervisningsformer som er preget av forelesninger samt dialog og diskusjoner hvor studentenes ulike praksiserfaringer og faglig bakgrunn bringes inn. Undervisningsspråket er engelsk. Se programplanen for en mer utfyllende beskrivelse.

Aktiv deltakelse i undervisningen forventes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent deltakelse i undervisningen

Masterprogrammet er preget av dialog og diskusjoner som drar nytte av de ulike former for praksiserfaring og faglig bakgrunn som studentene bringer med seg inn i programmet. Det stilles derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Overskredet fraværskvote kan etter vurdering kompenseres med en form for skriftlig innlevering etter avtale med fagansvarlig.

Vurdering og eksamen

Vurderingen består av en individuell skriftlig en ukes hjemmeeksamen på 3000 ord +/-10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og formelle feil ved eksamen i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.