EPN-V2

FLKM4500 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and research methods
Studieprogram
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Vitenskapsteori skal være et redskap for arbeidet med masteroppgaven og gi teoretisk innføring i fagets kunnskapsgrunnlag. I tillegg til generell vitenskapsteori, fokuseres det særlig på å gi oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner og på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for flerkulturell og internasjonal utdanning.

Forskningsmetoder sees i sammenheng både med vitenskapsteori og fremtidig oppgavearbeid med masteroppgaven. Vesentlige deler av stoffet må studenten imidlertid regne med å gjøre seg kjent med på egen hånd. Selv om emnene vitenskapsteori og forskningsmetoder nedenfor er presentert atskilt, vil det undervisningsmessig bli sett i sammenheng slik at studenten kan gjøre koblinger mellom vitenskapsteori og forskningsmetoder.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • kan redegjøre for sentrale temaer innen vitenskapsteori og forskningsmetodologi
  • har innsikt i vitenskapsteoriers relevans for flerkulturell og internasjonal utdanning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan formulere vitenskapsteoretiske spørsmål som er relevante for flerkulturell og internasjonal utdanning
  • kan anvende relevante metodiske tilnærminger
  • kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for flerkulturell og internasjonal utdanning
  • kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet

Generell kompetanse

Studenten:

  • har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen forskningsfeltet flerkulturell og internasjonal utdanning
  • kan formidle egen og andres kunnskap på en faglig forsvarlig måte

Innhold

Innholdet består av to deler:

Vitenskapsteori , herunder blant annet:

  • grunnlagsproblematikk som hermeneutikk, språkteori og diskursanalyse
  • innføring i vitenskapens samfunnsmessige roller og kunnskapens politiske, kulturelle og etiske begrunnelser og funksjoner, sett spesielt innenfor området utdanningsvitenskap

Forskningsmetode , herunder blant annet:

  • samfunnsvitenskapelige forskningsmetodiske begreper brukt av forskere på utdanningsfeltet
  • gjennomføring av teoretisk og empirisk forskning innen utdanningsfeltet
  • pålitelighets- og gyldighetsproblematikk
  • kvantitative og kvalitative metoder med spesiell vekt på feltarbeidsmetodikk, dokumentanalyse og intervju-/spørreskjemametoder, og hvordan disse metodene anvendes innenfor utdanningsforskning
  • lesing, tolking og bruk av kvantitative og kvalitative data
  • kunnskap om forskningsdesign og anvendelse av forskningsmetodikk i mastergradsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til arbeids- og undervisningsformer som er preget av forelesninger samt dialog og diskusjoner hvor studentenes ulike praksiserfaringer og faglig bakgrunn bringers inn. Undervisningsspråket er engelsk. Se programplanen for en mer utfyllende beskrivelse.

Aktiv deltakelse i undervisningen forventes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Innlevering av en 2-3 siders skriftlig rapport på bakgrunn av intervju, observasjon e.l.
  • Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven på 8-10 sider
  • 80 prosent deltakelse i undervisningen

I arbeidslivet og under studier er det svært viktig å kunne formidle stoff. For at den kunnskap og de resultater som er opparbeidet under et prosjekt skal komme andre til gode, må denne formidles. Formidlingen gjøres ofte i form av rapporter. Et prosjektarbeid er derfor ikke fullført før rapporten er skrevet. Skriving er en prosess, kjennetegnet ved prøving og feiling. Det er derfor viktig å komme i gang med skrivingen på et tidlig tidspunkt i prosjektet og å la dette være en løpende aktivitet i prosjektet.

I midten av annet semester, første studieår, skal studenten levere en 8-10 siders prosjektbeskrivelse. På grunnlag av prosjektbeskrivelsen får hver student oppnevnt veileder (eventuelt to veiledere). Veileder (eventuelt hovedveileder og biveileder) oppnevnes av faglig leder for masterprogrammet. Formålet med prosjektbeskrivelsen er å veilede studentene til å komme i gang med skrivingen av masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen danner utgangspunkt for det senere arbeidet med masteroppgaven.

Masterprogrammet er preget av dialog og diskusjoner som drar nytte av de ulike former for praksiserfaring og faglig bakgrunn som studentene bringer med seg inn i programmet. Det stilles derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering/utførelse av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren. Overskredet fraværskvote kan etter vurdering kompenseres med en form for skriftlig innlevering etter avtale med fagansvarlig.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og eksamen

Vurderingen består av en individuell skriftlig 6-timers eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og formelle feil ved eksamen i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler trykket på papir og personlige notater er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.