Programplaner og emneplaner - Student
FLKM4500 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and research methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Vitenskapsteori skal være et redskap for arbeidet med masteroppgaven og gi teoretisk innføring i fagets kunnskapsgrunnlag. I tillegg til generell vitenskapsteori, fokuseres det særlig på å gi oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner og på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for flerkulturell og internasjonal utdanning.
Forskningsmetoder sees i sammenheng både med vitenskapsteori og fremtidig oppgavearbeid med masteroppgaven. Vesentlige deler av stoffet må studenten imidlertid regne med å gjøre seg kjent med på egen hånd. Selv om emnene vitenskapsteori og forskningsmetoder nedenfor er presentert atskilt, vil det undervisningsmessig bli sett i sammenheng slik at studenten kan gjøre koblinger mellom vitenskapsteori og forskningsmetoder.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan redegjøre for sentrale temaer innen vitenskapsteori og forskningsmetodologi
- har innsikt i vitenskapsteoriers relevans for flerkulturell og internasjonal utdanning
Ferdigheter
Studenten:
- kan formulere vitenskapsteoretiske spørsmål som er relevante for flerkulturell og internasjonal utdanning
- kan anvende relevante metodiske tilnærminger
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for flerkulturell og internasjonal utdanning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
Generell kompetanse
Studenten:
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen forskningsfeltet flerkulturell og internasjonal utdanning
- kan formidle egen og andres kunnskap på en faglig forsvarlig måte
Innhold
Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til arbeids- og undervisningsformer som er preget av forelesninger samt dialog og diskusjoner hvor studentenes ulike praksiserfaringer og faglig bakgrunn bringers inn. Undervisningsspråket er engelsk. Se programplanen for en mer utfyllende beskrivelse.
Aktiv deltakelse i undervisningen forventes.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Innlevering av en 2-3 siders skriftlig rapport på bakgrunn av intervju, observasjon e.l.
- Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven på 8-10 sider
- 80 prosent deltakelse i undervisningen
I arbeidslivet og under studier er det svært viktig å kunne formidle stoff. For at den kunnskap og de resultater som er opparbeidet under et prosjekt skal komme andre til gode, må denne formidles. Formidlingen gjøres ofte i form av rapporter. Et prosjektarbeid er derfor ikke fullført før rapporten er skrevet. Skriving er en prosess, kjennetegnet ved prøving og feiling. Det er derfor viktig å komme i gang med skrivingen på et tidlig tidspunkt i prosjektet og å la dette være en løpende aktivitet i prosjektet.
I midten av annet semester, første studieår, skal studenten levere en 8-10 siders prosjektbeskrivelse. På grunnlag av prosjektbeskrivelsen får hver student oppnevnt veileder (eventuelt to veiledere). Veileder (eventuelt hovedveileder og biveileder) oppnevnes av faglig leder for masterprogrammet. Formålet med prosjektbeskrivelsen er å veilede studentene til å komme i gang med skrivingen av masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen danner utgangspunkt for det senere arbeidet med masteroppgaven.
Masterprogrammet er preget av dialog og diskusjoner som drar nytte av de ulike former for praksiserfaring og faglig bakgrunn som studentene bringer med seg inn i programmet. Det stilles derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering/utførelse av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren. Overskredet fraværskvote kan etter vurdering kompenseres med en form for skriftlig innlevering etter avtale med fagansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for normalutviklingen fra barn til voksen
- kan beskrive normale aldringsprosesser
- kan beskrive hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan beskrive hvordan grunnleggende behov og verdighet ivareta hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kan beskrive forhold som kan påvirke ivaretakelsen av grunnleggende behov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og foreslå hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan, under veiledning, gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleie
- kan utføre hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med faglige og yrkesetiske prinsipper
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- kan reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter og pårørende
- kan reflektere over døden som fenomen, og kan beskrive symptomer og tegn på at død har inntrådt
- har forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres*
Vurderingsuttrykk
Praksisstudier 6 uker i kommunehelsetjenesten, fortrinnsvis sykehjem. Seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer utfra læringsutbyttene belyses.
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Sensorordning
I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser og hvordan helsesvikt påvirker disse. Reaksjoner, opplevelser, symptomer og tegn på helsesvikt er sentrale temaer i emnet. Du skal lære deg å observere og kartlegge pasienters grunnleggende behov og ressurser. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Du skal observere og reflektere over sykepleietilbudet til både pasienter og pårørende.
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 «Den samme ungen – ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Det handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst. Læringsutbyttene som er forventet etter gjennomført INTER1100 er merket med *. https://uni.oslomet.no/interact/