Studieinfo emne TKDF1000 2020 HØST
TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interdisciplinary project work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi / Bachelorstudium i anvendt datateknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi / Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin / Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST
2020
- Timeplan
- Programplan
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi / Bachelorstudium i anvendt datateknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi / Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin / Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt overordnet tema. Temaet vil være inspirert av samfunnsaktuelle eller fremtidige utfordringer og kan variere fra år til år. Innenfor temaet kan studentene definere egne problemstillinger eller hente inspirasjon fra en liste med forhåndsdefinerte problemstillinger. «Grønn energi» kan være et overordnet tema med problemstillinger knyttet til for eksempel bærekraftig materialbruk, energieffektiv teknologi eller miljøbevissthet. Det er et krav at sluttproduktet er en fysisk eller datasimulert prototype.
Studentene vil bli inndelt i grupper. Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Gjennom semesteret tilbys kurs og samlinger med relevant innhold for oppgaven. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til gruppenes disposisjon.
Det ferdige produktet presenteres mot slutten av semesteret.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om et overordnet tema og spesialisert kunnskap om en avgrenset problemstilling innenfor dette temaet.
- har kunnskap om hensiktsmessig gjennomføring av prosjektarbeid og problemløsning i gruppe.
- har innsikt i produktutvikling, fra idé til prototype eller ferdig produkt.
- kjenner bruksområdene til verktøyene som finnes i Makerspace.
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre produktutvikling fra idé til prototyp for et fysisk eller digitalt produkt.
- kan bruke utvalgte verktøy i Makerspace.
- kan regulere egen fremdrift i prosjektgjennomføringen.
- kan kommunisere egen spesialisert fagkunnskap til ei tverrfaglig gruppe.
Generell kompetanse
Studenten:
- har kunnskap og ferdigheter til å velge ut relevante materialer, metoder og redskaper.
- kan arbeide i tverrfaglige grupper og ser tverrfaglige sammenhenger.
- behersker metoder for utforming og gjennomføring av prosjekter.
- kan formidle problemstilling, idé og produkt til andre.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet innledes med en obligatorisk oppstartsamling hvor det gis praktisk informasjon og studentene blir inndelt i grupper. Hver gruppe får en veileder, som skal følge opp gruppen og hjelpe i utviklingen av det ferdige produktet. Gjennom de første ukene skal studentene snevre inn prosjektbeskrivelsen og levere en liste med målbare objektiver samt en foreslått tidslinje og eventuelle behov for ressurser/opplæring.
I løpet av semesteret vil det være ytterligere tre samlinger. Den første av disse er et midtveisseminar hvor studentene legger frem en foreløpig skisse av sitt prosjekt. Den andre samlingen blir en statusrapport, hvor gruppene skal presentere sin fremdrift knyttet til de tidligere spesifiserte målene og vurdere eventuelle endringer. Hver gruppe får i oppgave å være opponenter for en annen gruppe. Den siste samlingen arrangeres mot slutten av semesteret og fokuserer på presentasjon av produktet.
I tillegg tilbys kortere kurs underveis i semesteret med tema som f.eks. «Innføring i Sketchup (3D-modellering)», «Programmering av Arduino» og «Basic prototyping/idéutvikling». Disse kursene må gruppene selv vurdere om de ønsker å delta på, avhengig av deres behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltagelse på de fire samlingene.
- Detaljert prosjektbeskrivelse etter mal, samt spesifisering av nødvendige ressurser.
- Presentasjon av prosjektplan i samling nr. 2
- Statusrapport, inkludert endringer i prosjektbeskrivelsen, leveres før samling 3.
Vurdering og eksamen
Muntlig produktpresentasjon i gruppe.
Studentene presenterer sitt endelige arbeid, inkludert sluttprodukt, offentlig og fremfor et panel bestående av representanter fra flere fagmiljø ved TKD.
Gruppen får en samlet karakter som ikke kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Produkt og presentasjon vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Opptakskrav
Opptak til emnet kan gis til studenter med "Generell studiekompetanse".