Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid Programplan
- Engelsk programnavn
- Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet er innrettet slik at studentene skal kunne gjennomføre det på deltid ved siden av jobb. Det innebærer at det for noen emner vil være samlingsbasert, med digitale gjennomføringsmåter i tillegg. Noen av emnene vil kunne ha en heldigital gjennomføring uten bruk av fysiske samlinger. Under samlingene blir det brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og case-studier. I emnene forventes det at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler sine erfaringer og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.
Målgruppe
Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk.
Opptakskrav
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Studentene får videre informasjon om arbeidskravene under gjennomføring av emnene. Det er ulike former for krav i de forskjellige emnene, blant annet skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse. Kravene må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.
Læringsutbytte
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov lov av 8. mars 2024 nr. 9 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Som vurderingsuttrykk brukes i hovedsaken gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, mens det for noen av valgemnene brukes bestått/ikke bestått. Nærmere beskrivelse av karakter- og vurderingsformer, og sensorordning ligger i den enkelte emneplan.
Arbeids- og undervisningsformer
For å understøtte de ulike emnenes læringsutbytte benyttes det ulike læringsformer, pedagogiske metoder og vurderingsformer i utdanningen Varierte arbeidsformer og læringsmetoder i studiet fordrer aktiv studentdeltakelse både individuelt og i gruppe.
Gjennom gjentagende skriftlig arbeid får studenten trening i refleksjon, argumentasjon og ryddig framstilling. Muntlige framlegg og diskusjoner skal oppøve studenten i dialogiske og drøftende ferdigheter. Studieretningen fremmer i faglig selvstendighet gjennom egenstudium og gjennomføring av et større vitenskapelig arbeid.
Studenten skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i alle skriftlige oppgaver.
Det anbefales sterkt å danne kollokvier.
Internasjonalisering
Masterstudiet i sosialfag - studieretning sosialt arbeid skal bidra til å øke studentens kompetanse til å forstå internasjonale forhold som berører de temaene som studiet omfatter. Flere av emnene tar opp internasjonale forhold som får følger for sosiale problemer og mulige løsninger, og kulturelt mangfold og kulturforståelse er også berørt. Forståelse av for eksempel avvik eller sosiale problemer analyseres i lys av vår tids kulturelle mangfold. Videre sees sosialt arbeid i lys av majoritets- og minoritetsmekanismer knyttet blant annet til andregjøring. Dette kan sees både gjennom pensum og i tilknytning til undervisningstemaer.
Det vil være mulighet for utenlandsopphold i 3. eller 5. semester. Emnene ved den utenlandske utdanningsinstitusjonen må forhåndsgodkjennes av instituttet, for å sikre at de oppfyller de faglige kravene i masterprogrammet.
Studenten oppfordres til å følge med på tilbud som blir annonsert. OsloMet - storbyuniversitetet har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter og høgskoler.
En student kan også søke studier i utlandet på eget initiativ, men har da selv ansvar for å velge emner som kan godkjennes som del av en norsk mastergrad.
En student som ønsker å ta et semester i utlandet må gjøre dette i samråd med studieadministrasjonen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermedbehov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogiskveiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner.Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer iveiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet tilpraksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen somlæringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.
Vurdering og sensur
Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.
Øvrig informasjon
Skikkethetsvurdering
Master i sosialt arbeid er omfatta av Forskrift om skikkethetsvurdering i høgare utdanning fastsett av Kunnskapsdepartementet.
Skikkethetsvurdering er ei heilskapsvurdering av dei faglege og personlege føresetnadene til studenten for å kunna fungera som helse- eller sosialpersonell. Nærare informasjon om skikkethetsvurdering finn du på intranettet for studentar ved Oslomet.