Programplaner og emneplaner - Student
SSA4100 Sosialpolitikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Policy
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.
Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:
- Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
- Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.
Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.
Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.
Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om hva som særpreger den norske velferdsstaten og den nordiske modellen i forhold til velferdsstaten i andre land i Europa, som Storbritannia,Tyskland og i Sør-Europa
- kunnskap om de faktorer som har skapt særtrekkene ved de ulike velferdssystemene, med vekt på klasse, kjønn og demografi.
- inngående kunnskap om arbeidsmarkedet, arbeidsmarkedspolitikken og arbeidslinja
- fordypet innsikt i familiens rolle som forsørgelsessystem, endringer i familiemønstre og ulike typer familiepolitiske tiltak
- inngående innsikt i faktorer som skaper fattigdom og sosial eksklusjon for ulike befolkningsgrupper, herunder barn
- inngående kunnskap om hvordan økonomiske, demografiske, politiske og ideologiske endringer påvirker velferdspolitikken
- fordypet innsikt i hva globaliseringen betyr for utviklingen av velferden og velferdstiltakene i Norge og andre land
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere likheter og forskjeller mellom velferdstiltak i Norge og andre land
- analysere velferdsordninger i lys av bakenforliggende sosialpolitiske prinsipper og ideologier
- problematisere analytiske kategorier og måleinstrumenter innen velferdsforskningen
- anvende sentrale teorier og begreper i eget skrivearbeid
- gjøre bruk av data og statistikk fra ulike kilder i diskusjon av sosialpolitiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte sterke og svake sider ved ulike typer sosialpolitiske tiltak og dilemmaer i velferdspolitikken
- vurdere hvordan aktuelle samfunnsendringer og endringer i holdninger og verdier påvirker velferdspolitikken, rammene og innholdet i arbeidet i sosial- og helsetjenestene
Arbeids- og undervisningsformer
En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Hanne Christoffersen og Ivar Lødemel