Programplaner og emneplaner - Student
SFV4300 Sosiale kategoriers samspill i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Intersection of Social Categories in Social Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I samfunnsvitenskapen har sosiale kategorier som kjønn, sosial klasse, etnisitet, rase, seksualitet og alder tradisjonelt utgjort atskilte forskningsområder, gjerne knyttet an til ulike teorier. Et resultat av denne inndelingen har vært at slike kategorier ofte framstilles som isolerte variabler i menneskers liv. Kritikk som er reist mot slike forståelser er at de ikke i tilstrekkelig grad ivaretar den dynamikken som oppstår når flere kategorier virker sammen. Er det kategorien -mann- eller kategorien -etnisk minoritet- som tillegges vekt? Tilbyr kategorien -kvinne- det samme mulighetsrommet for alle som tilordnes eller identifiserer seg med denne kategorien? Får kategoriene -ung-, -gutt-, -innvandrer- andre betydninger knyttet til seg enn -ung-, -gutt-, norsk-?
Emnet gjennomgår teorier som adresserer hvordan slike kategorier får vekslende betydninger avhengig av andre, samtidige kategoritilhørigheter. På bakgrunn av dette tilbyr emnet teoretiske, metodiske og praktiske muligheter til å utforske dynamikk som oppstår i samspillet mellom sentrale sosiale kategorier. Gjennom hele emnet vil vi arbeide med å gjøre denne typen analyser relevante for sosialfaglig arbeid i bred forstand.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om makt- og kategoriseringsprosesser som bidrar til forming av de aktuelle kategoriene i vår tid, og forståelse for hvilke sosialfaglige implikasjoner disse kan få
- innsikt i samvirke (intersection) mellom kategoriers utforminger og betydninger i ulike sosialfaglige kontekster
- kunnskap om teoretiske bidrag til forståelse av framtredende sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, -rase-, sosial klasse, seksuell orientering og alder
- forståelse av hvordan sosiale kategorier og samvirke dem i mellom har betydning for profesjonelle så vel som ulike brukergruppers betingelser og sosiale handlingsrom
Ferdigheter
Studenten
- behersker egnede analytiske strategier til å analysere teoretiske bidrag så vel som empiriske fenomener innen sosialt arbeids ulike felt i et interseksjonalitetsperspektiv
- kan benytte kunnskap om de aktuelle sosiale kategorier og deres samvirke i forskning og utviklingsarbeid knyttet til sosialt arbeids yrkesfelt og/eller ulike brukergrupper samt sosialt arbeids betingelser og samfunnsmessige funksjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over ulike maktrelasjoner og deres samvirke som gjør seg gjeldende i sosialfaglig arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
The course provides a comprehensive overview on corporate governance theory and practice, covering topics such as ownership and control, boards of directors, managerial incentives, corporate social responsibility and sustainable finance.
Language of instruction is English.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of what a corporate governance problem is and how it can be discovered and handled
- an overview of the main theoretical and empirical evidence concerning corporate governance issues
Skills
The student is capable of
- applying relevant techniques, statistical methods and data sources in different investigations as an integrated part of theoretical and empirical discussions
- analyzing a company's corporate governance guideline and proxy statements and writing a basic corporate governance analysis report
General competence
The student is able to
- reflect on the financial and ethical implications of corporate decisions
- critically appraise and apply corporate governance principles and best practices in risk management for an organization
Hjelpemidler ved eksamen
Lectures / tutorials / group discussions / exercises / case analyses
Vurderingsuttrykk
No coursework requirements or compulsory activities.
Sensorordning
The exam in the course consists of two parts:
1) A supervised exam of 2 hours.
The supervised exam counts for 50% of the final grade.
2) A group project/course paper.
For the group project, the students are expected to work with a group of 2-3 students and write a literature review of 1-2 pages and a corporate governance report of 5-10 pages.
The course paper counts for 50% of the final grade.
Both exams must be passed in order to pass the course.
If a student has to resit the exam, the student can retake each part separately. It is not necessary to take both parts.
Emneansvarlig
The following aids are permitted at the school exam:
- Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
- One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English).
The following aids are permitted at the group project:
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.