EPN-V2

SFV4500 Anvendt analyseverksted - kvalitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied analyses workshop - qualitative method
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Enkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en fordypning i ulike kvalitative analysemetoder og passer for studenter som ønsker å benytte kvalitativ metode i sin masteroppgave. Et sentralt tema er språkets makt, og hvordan ulike tekster i velferdsstaten kan sies å utøve makt over velferdsstatens «brukere». Hvordan en «klient», «beboer» eller «pasient» fremstilles i en journal kan for eksempel få avgjørende betydning for personens videre liv. Studentene vil få trening i praktisk analyse av et konkret materiale, enten tekster av ulike slag, eller kvalitative intervjuer. Målet er å opparbeide kompetanse i forskningsmessig analyse, som også vil være en nyttig forberedelse til analyseprosessen i masteroppgaven.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har innsikt i

  • ulike tekstanalytiske tradisjoner
  • ulike teorier om makt og språk
  • ulike tekstsjangre med betydning for velferdssamfunnet

Ferdigheter

Kandidaten kan selvstendig

  • diskutere anvendeligheten av ulike tekstanalytiske metoder
  • analysere ulike velferdstekster
  • reflektere over språk og tekst som maktfaktorer innenfor velferdssamfunnet og i eget arbeid

Generell kompetanse

  • Studenten kan reflektere kritisk over etiske konsekvenser av kvalitativ forskning og analyse

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger og praktisk analysearbeid i grupper og gjennom plenumsdiskusjoner. Studenten får et reflektert forhold til analyseredskapene gjennom selvstendig arbeid med ulike typer tekster.

Det praktiske analysearbeidet foregår i form av to skriveseminar. I forkant av første seminar leverer studenten inn et førsteutkast til essay. Det gis tilbakemelding fra seminaransvarlig på første seminar. I forkant av andre seminar leverer studenten et bearbeidet utkast av eget essay, og leser to medstudenters førsteutkast. På det andre seminaret skal studenten gi skriftlige og muntlige opponentkommentarer på disse. For å få opponentkommentarer og tilbakemelding fra seminarleder, forutsettes deltakelse i begge seminar.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav og obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Emnet gir en innføring i fagene sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, stats- og kommunalkunnskap samt organisasjonsteori. Den gjensidige påvirkningen mellom individ og samfunn vil stå sentralt, samt betydningen dette har for yrkesrollen. Emnet går over 7 uker.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse -og velferdstjenesteutøvernes posisjon i et demokrati
  • kan beskrive forskjellene mellom offentlig og privat sektor
  • kan gjøre rede for forvaltningens oppbygning, lokalt og nasjonalt
  • kan beskrive samspillet/relasjonen individ - system fra et systemteoretisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike forståelser av sosial ulikhet
  • kan beskrive hvordan sosial ulikhet påvirker levekår og livskvalitet
  • kan gjøre rede for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers liv og sosiale relasjoner
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner
  • kan gjøre rede for sosial identitet og gruppeprosesser
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner, herunder situasjonen til den samiske urbefolkningen
  • kan forklare hvordan offentlig forvaltning fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnbegreper og hovedperspektiv i sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, organisasjonsteori og statsvitenskap for å forstå konteksten tjenestemottaker og tjenesteyter opererer innenfor
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten og hvordan ulik kultur påvirker utøvelsen av tjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere hvordan organisasjoner fungerer
  • kan diskutere politiske- og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • kan reflektere over hvordan sosiale forhold kan påvirke menneskers muligheter og selvforståelse, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse
  • kan reflektere over hvordan samfunnsmessige barrierer kan virke funksjonshemmende, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse

Emneansvarlig

Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstudium, forelesninger, gruppediskusjoner og erfaringsutveksling.