EPN-V2

SFV4500 Anvendt analyseverksted - kvalitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied analyses workshop - qualitative method
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Enkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
  • Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider)
  • Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)

Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan analysere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
  • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen

Læringsutbytte

Eksamen er en individuell semesteroppgave på 4500 ord +/-10 % der studenten drøfter lærerens profesjonelle utvikling. Det er et krav at oppgaven bygger på alle de fire arbeidskravene som studentene har gjennomført i semesteret. Oppgaven skal også inneholde en etisk og profesjonsfaglig metarefleksjon der studenten kan bruke egne erfaringer fra praksisperioder. Videre skal studenten trekke inn pedagogisk faglitteratur og drøfte utvikling av egen lærerrolle i samspillet mellom praksis og teori.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides én gang.

Arbeids- og undervisningsformer

Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

All

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Skolen i samfunnet

  • skolen i et historisk perspektiv
  • skolen som organisasjon
  • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

  • Læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
  • læreplan i et komparativt perspektiv
  • kritisk analyse

Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

  • læreren i det profesjonelle felleskapet
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • innovasjonsarbeid
  • lærerrollen i endring

Tema 4: Den profesjonelle læreren

  • utvikling av lærerprofesjonalitet
  • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
  • sosial og relasjonell kompetanse
  • profesjonsetiske spørsmål

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Hanne Christoffersen og Marit Haldar