Programplaner og emneplaner - Student
SSA4000 Teorier i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Work Theories
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Associate Professor Raju Shrestha
Forkunnskapskrav
- Bachelor level knowledge in linear algebra, vector calculus, and basic statistics, and probability is important for understanding some of the concepts in this course.
- Knowledge and skills in programming, particularly Python, and machine learning frameworks such as scikit-learn, TensorFlow, and Keras.
- Knowledge and skills in cloud containerization technologies such as Docker.
Læringsutbytte
This course covers principles of machine learning and deep learning methods and best practices in solving problems effectively. Most of the problems are related and applicable in various areas such as computer vision, surveillance, assistive technology, medical imaging, etc. Therefore, the course intends to provide case studies and examples of ML and DL in solving various problems. Students can explore the tremendous potential of modern AI, ML, and DL methods and techniques in solving problems in different application domains through project work.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir oversikt over vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for det praktiskestetiske feltet og for fagdidaktisk forskning og utviklingsarbeid. Vitenskapsteori skal gi innsikt i ulike tradisjoner og paradigmer, herunder også praksisbasert og praksisledet forskning. Emnet presenterer en bredde av forskningsmetoder og vitenskapelige posisjoner. Forskningsetikk inngår i emnet. Emnet skal gi grunnlag for arbeid med masteroppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
- har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis. har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
- har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.
Ferdigheter Studenten
- kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.
- kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.
- kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
- kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
- kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.
- kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
Vurdering og eksamen
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- En muntlig presentasjon av et valgt tema fra pensum, for medstudenter og lærer. Presentasjonen utarbeides i grupper på 3-5 studenter.
- Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.
Omfang: 3000-4000 ord. Eksamensresultatet kan påklages.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneansvarlig
Gradert skala A-F.