Programplaner og emneplaner - Student
SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærminger til familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet institusjonelle forståelser av familie, familie forstått som en samling individer med egne rettigheter, og familie forstått som en praksis. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, hvor normativ kunnskap om familier vil bli sett i politiske, historiske og kulturelle kontekster. Den norske velferdsstaten er en sentral kontekst. De teoretiske bidragene er både nasjonale og internasjonale.
Undervisningsspråk er norsk. Det kan forekomme at forelesninger gis på engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
For de som tar dette emnet som et valgemne anbefales det at studentene har tatt SSA4000 Teorier i sosialt arbeid ved institutt for sosialfag, eller tilsvarende emner fra et annet sted, d.v.s. emner som gir grunnlag for å anvende ulike teorier og perspektiver til å analysere sosialfaglige problemstillinger
Forkunnskapskrav
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
- inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
- fordypet kunnskap om foreldreskap og barndom, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
- kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
- analysere familier ut i fra ulike perspektiver
- analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
- anvende teoretiske perspektiver til å belyse kompleksiteten i familieterapifeltet
- koble teoretisk kompetanse til ulike praksissituasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
- tenke etisk når forskning formidles og anvendes i det terapeutiske praksisfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
The final exam is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment is based on the learning outcomes for the course.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kristin Bergaust
Vurdering og eksamen
The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skal A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamensbesvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Randi Wærdahl og Wenche Bekken