Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Issues of Child and Adolescent Mental Health
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
In this course, the students will complete a human computer interaction project as a group of two to four students. The projects can be self-proposed by the students, or offered by faculty members within OsloMet, a private company, public organization and non-profit organization.
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
- god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Lectures/tutorials and supervision sessions. The students work in a group of two to four in a human-computer interaction project.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatoriske aktiviteter være godkjent:
- Arbeidskrav 1. Tilstedeværelse
Studenten må delta på 3 obligatoriske forelesninger, samlet 12 timer, med minimum 75% nærvær (9 timer). Dersom studenten har mellom 25-30% fravær kan studenten få aktiviteten godkjent ved et 2 siders arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene i undervisningen, som må godkjennes for å kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 30 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 2. Oppgaveseminar
Studenten må delta på 3-timers oppgaveseminar med minimum 2 timer nærvær.
Om en student er forhindret fra å møte eller har mer enn 1 time fravær, må studenten delta på et nytt oppsatt oppgaveseminar. Oppgaveseminaret må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Exam in two parts:
- Group project report (two to four members in a group, 4000-5000 words) plus a copy of the individual reflection report. The individual reflection will provide the examiners of the final report with insights into how each student contributed and viewed others’ contributions to the group work. This part counts 85% of the final grade.
- Group presentation for the project (20 minutes for each group presentation followed by a minimum of 10-minute question and answer). This part counts 15% of the final grade.
Both parts must be passed in order to pass the course. An overall grade is given. Students are graded individually.
The group presentation examination cannot be appealed.
New/postponed exam: In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
Maja Åskov Tengstedt & Weiqin Chen
Emneansvarlig
None.