Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltid Programplan
- Engelsk programnavn
- Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work, part-time
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet Realkompetansevurdering er en videreutdanning på masternivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.
Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.
Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.
Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.
Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått studium i «Realkompetansevurdering». Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Målgruppe
Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.
Personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV) vil bli prioritert ved opptak til studiet.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.
Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1: Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter,
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis
- minimum fem års relevant yrkespraksis
Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2: Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.
3: Søkere som har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker: Søker må ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.
Søkere som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV) blir prioritert og får 5 tilleggspoeng. Det må vedlegges arbeidsattest hvor relevante arbeidsoppgaver innen VOV og FOV fremkommer.
Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover opptaksgrunnlaget til alle kvalifiserte søkere. Med relevant yrkespraksis menes yrkespraksis som innebærer jobbformidling, kompetanseutvikling, karriereveiledning, vurdering og kartlegging av realkompetanse, undervisning i (voksen)opplæring eller tilsvarende.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, blir søkere rangert etter rangeringsregler i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har utvidet kunnskap om
- realkompetanse i et samfunnsperspektiv
- realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
- lover og regler knyttet til realkompetanse
- føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
- fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- veilede søkere til å dokumentere kompetanse
- bygge relasjoner basert på tillit og aksept
- velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
- utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
- vurdere helhetlig kompetanse
- samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
- veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
- reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
- anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
- forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav
Arbeids- og undervisningsformer
For å understøtte de ulike emnenes læringsutbytte benyttes det ulike læringsformer, pedagogiske metoder og vurderingsformer i utdanningen Varierte arbeidsformer og læringsmetoder i studiet fordrer aktiv studentdeltakelse både individuelt og i gruppe.
Gjennom gjentagende skriftlig arbeid får studenten trening i refleksjon, argumentasjon og ryddig framstilling. Muntlige framlegg og diskusjoner skal oppøve studenten i dialogiske og drøftende ferdigheter. Studieretningen fremmer i faglig selvstendighet gjennom egenstudium og gjennomføring av et større vitenskapelig arbeid.
Studenten skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i alle skriftlige oppgaver.
Det anbefales sterkt å danne kollokvier.
Praksisstudier
I 3. semester gjennomfører studentene praksis i 4 uker. Praksis gjennomføres i hovedsak på egen arbeidsplass, såfremt OsloMet godkjenner denne som egnet praksisplass. OsloMet er ansvarlig for å skaffe praksisplass til de studentene som ikke har egen arbeidsplass. Oppfølging av praksisplassordningen og godkjenning av praksissteder må foretas før studentene kan påbegynne praksisopplæringen. Praksisperioden skal være gjennomført og godkjent i overensstemmelse med gjeldende reglement. Det vises til Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, og spesielt Kapittel 5. Praksis.
Internasjonalisering
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell oppgave om bruk av læreplaner/studieplaner i vurderingsarbeidet (750–800 ord) Oppgaven presenteres og diskuteres i grupper som representerer samme fagområde og utdanningsnivå.
- Gruppeoppgave med beskrivelse og drøfting av roller og ansvar i realkompetansearbeidet 1500–2000 ord).
- Gruppeoppgave basert på metodisk utprøving i ulike faser av realkompetansearbeidet (1500–2000 ord). Arbeidskravet gjennomføres og deles nettbasert.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Avsluttende vurdering, vurderingsuttrykket, sensorordning og omtale av ny og utsatt eksamen beskrives nærmre i emneplanen
Vurdering og sensur
Studiet organisert over ett semester ble opprettet 10.05.2021
Øvrig informasjon
Skikkethetsvurdering
Master i barnevernsarbeid er omfatta av Forskrift om skikkethetsvurdering i høgare utdanning fastsett av Kunnskapsdepartementet.
Skikkethetsvurdering er ei heilskapsvurdering av dei faglege og personlege føresetnadene til studenten for å kunna fungera som helse- eller sosialpersonell. Nærare informasjon om skikkethetsvurdering finn du på intranettet for studentar ved Oslomet.