EPN-V2

SBV5920 Masteroppgave i barnevern Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis in Child Welfare
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et selvstendig og analytisk arbeid på 30 studiepoeng, med relevans for studiets fagfelt. Studenten skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter. Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller artikkelbasert (artikkelmanus og kappe).

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Alle emner som inngår i mastergraden, må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
  • inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
  • inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
  • velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
  • utvikle design for en empirisk undersøkelse
  • analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven

Arbeids- og undervisningsformer

I andre semester på heltid og i fjerde semester på deltid skal studenten utarbeide prosjektskisse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av et obligatorisk avsparkseminar. Prosjektskissen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester/ fjerde semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. I emnet arrangeres det også mastertorg og obligatorisk midtveisseminar.

Antall timer veiledning: Ved individuell masteroppgave: totalt 10 timer (45 min) veiledning, individuelt eller i gruppe. Når to studenter skriver masteroppgave sammen: totalt 15 timer (45 min) veiledning.

Avsparkseminar arrangeres i andre semester for heltidsstudenter og i fjerde semester for deltidsstudenter, fordelt på to samlinger. Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektskisse for masteroppgaven.

Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtale, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på prosjektskissen, samt diskusjon av planlagt masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veileder.

Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester for heltidsstudenter og i begynnelsen av fjerde semester for deltidsstudenter. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan søke om å bli tilknyttet.

Veiledningsavtale: Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet.

Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studenten et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven. Teksten legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne levere masteroppgaven må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav:

  • Obligatorisk deltakelse: Avsparkseminar, 2 dager. Ved fravær på en eller begge dagene gis et kompenserende arbeidskrav. Kompenserende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen angitt frist.
  • Arbeidskrav: 2-sider prosjektskisse om eget masterprosjekt leveres til oppnevnt veileder innen angitt frist. Egen mal skal følges. Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent av veileder, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
  • Obligatorisk deltakelse: Midtveisseminar, 1 dag. Ved fravær vil det bli et kompenserende seminar.

Vurdering og eksamen

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk

Dette emnet kan tilbys som enkeltemne.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om språklig variasjon, flerspråklighet og språkendring blant tegnspråklige
  • har kunnskap om språkideologi og tegnspråkenes plass i språklig mangfoldige samfunn
  • har kunnskap om utvikling og betydning av internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer
  • har fordypet kunnskap om nyere tilnærminger til døves livserfaringer og historie (døvestudier)
  • har fordypet kunnskap om hvordan teknologisk utvikling på ulike felt har påvirket døves samfunnsdeltakelse
  • har fordypet kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn
  • har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i et mangfoldsperspektiv
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve
  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
  • kjenner til og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder internasjonal tegnkommunikasjon, taktilt tegnspråk og haptisk kommunikasjon
  • kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve
  • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige
  • kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og språklig mangfold
  • kan redegjøre for sammenhengen mellom lærerens språkbevissthet og tegnspråkets plass i den flerspråklige skolen

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering. Veileder skal ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.