Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor's Programme in Development Studies Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i utviklingsstudier
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Bachelorstudiet i utviklingsstudier gir en tverrfaglig innføring i Nord/Sør-forhold og utviklingslandenes situasjon. Gjennom studiet vil studentene arbeide med temaer og problemstillinger som er utviklet innen fag som geografi, historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap, økonomi og pedagogikk. Det særegne ved utviklingsstudiene er måten disse fagene kombineres og anvendes på til å utvikle kunnskap og innsikt i Nord/Sør-spørsmål.
Studenter utenfor bachelorprogrammet kan søke opptak på de enkelte delene av programmet i henhold til gjeldende opptakskrav dersom de lyses ut for opptak.
For tildeling av bachelorgrad i utviklingsstudier ved OsloMet kreves studier av 180 studiepoengs omfang, med 120 studiepoeng i utviklingsstudier (60 av studiepoengene skal være på påbyggingsnivå). Studentene kan i tillegg til emnene i utviklingsstudier søke om å få godskrevet et relevant fag/emne/emnegruppe eller studieprogram av maksimum 60 studiepoengs omfang fra en annen institusjon i inn- eller utland. Disse emnene vil normalt kunne erstatte fjerde og/eller femte semester av bachelorstudiet. Minimum 60 av studiepoengene i graden må være gjennomført ved OsloMet. Det er et krav at man gjennomfører tredje semester og sjette semester i utviklingsstudier ved OsloMet.
Studenter som har fullført 60 studiepoeng tilsvarende Utviklingsstudier årsstudium ved OsloMet, kan søke direkte opptak til andre studieår i bachelorprogrammet.
Studiet fører fram til graden bachelor i utviklingsstudier. Gjennom studiet vil studentene kvalifisere seg for arbeid med informasjonsvirksomhet omkring Nord/Sør-forhold, for utviklingsarbeid i land i Sør og for ulike typer arbeid i private og offentlige organisasjoner i Norge og i utlandet. Deler av studiet kan innpasses i bachelorgrader ved andre institusjoner. Fullført bachelorgrad kvalifiserer til opptak til masterstudium i International Education and Development ved OsloMet og en del andre masterstudier ved andre institusjoner.
Target group
Bachelorprogrammet henvender seg til studenter som er interessert i tverrfaglig samfunnsvitenskap med vekt på utviklingsproblemer og Nord-Sør-forhold.
Admission requirements
For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Learning outcomes
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681
Det finnes tre ulike måter å bli kvalifisert for opptak til forkurs til ingeniørutdanning:
Opptaksgruppe I: Bestått VG1 og VG2 yrkesfag i norsk/nordisk videregående skole.
Opptaksgruppe II: Realkompetanse. For å få godkjent realkompetanse til fullt forkurs må søkeren oppfylle følgende vilkår:
- Søkere må fylle 18 år eller mer det året de søker om opptak.
- Søkere må dokumentere minst 5 års relevant fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning på nivå over grunnskole.
Søkere fra land utenfor Norden må i tillegg normalt dokumentere kunnskaper i norsk og engelsk tilsvarende kravene for generell studiekompetanse, jf. nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2.
Opptaksgruppe III: Generell studiekompetanse
Søkere som har avlagt og bestått godkjent fag- eller svenneprøve er kvalifisert, og vil bli plassert i en av de tre ovennevnte grupper. Alle fagbrev/svennebrev er likestilt uansett hvordan det er oppnådd og lengden på opplæringen i skolen.
Søkere til forkurs konkurrerer i 2 ulike kvoter. Det er en egen kvote for søkere med generell studiekompetanse og en kvote for øvrige søkere.
Studieplassene fordeles 50/50 mellom søkere med og uten generell studiekompetanse.
Søkere rangeres etter konkurransepoeng.
Søkere med generell studiekompetanse rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til høyere utdanning. Det er ikke kvote for førstegangsvitnemål.
For øvrige søkere vil gjennomsnittskarakter av samtlige karakterer som ligger til grunn for opptak ganges med 10 for å regne ut karakterpoeng, og det legges så til tilleggspoeng. Karakterpoeng og tilleggspoeng summeres for å komme fram til konkurransepoeng.
For disse søkerne gis det: 3 tilleggspoeng for fagbrev.
Tilleggspoeng for praksis. Hvis praksis også inngår i opptakskravet gis tilleggspoeng for praksis ut over minstekravet. For praksis gis 1,8 tilleggspoeng for hvert halve år med heltids praksis, i inntil 3 år. Deltid vil regnes om til heltid, og kortere perioder summeres. Det rundes så av til nærmeste halve år.
Kvinnelige søkere får 2 tilleggspoeng. Dersom flere søkere har lik poengsum, går det underrepresenterte kjønn foran, og eldre søkere går foran yngre av samme kjønn.
For søkere som søker på grunnlag av realkompetanse fastsettes følgende studiespesifikke bestemmelser:
Minst 5 års heltids yrkeserfaring innen tekniske fag.
Bestått matematikk fra norsk videregående skole 84 årstimer / 3 uketimer.
Søkere med utenlandsk utdanning eller realkompetanse fra utlandet vil bli vurdert mot de samme opptakskravene, og utenlandsk utdanning vil bli vurdert for hva den tilsvarer i det norske utdanningssystemet. Alle søkere med utenlandsk bakgrunn må i tillegg dokumentere ferdigheter i både norsk og engelsk språk på nivå med kravet til generell studiekompetanse, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning.
Content and structure
The PhD programme may be taken either as a full-time programme over three years or as a part-time programme over four years combined with 25% required duties. Each candidate must take six courses.
Programme structure
The programme is divided into two main parts:
- Training component (30 credits).
- Research component (150 credits).
The programme structure is flexible in that candidates may choose when to take the courses so as to adapt the training component to their individual theses. All courses are concluded with an examination. The academic year lasts for 40 weeks, and candidates are expected to work 40 hours per week. This includes scheduled activities, individual activities, and the examination.
Candidates who choose other compulsory methods course or elective courses will be given supervision in finding such courses at other units at OsloMet or at other national or international institutions. The PhD committee at the Faculty of Health Sciences shall consider the approval of such courses in individual applications. Candidates are advised to apply for approval in advance.
Candidates may be awarded a maximum of 5 credits for research stays abroad in connection with their thesis. The maximum amount of credits may replace credits awarded for an elective course. Awards totaling less than 5 credits that cannot be integrated into the PhD programme will be specified on a separate transcript. Candidates must apply to the PhD Committee at the Faculty of Health Sciences to have credits approved before research stays are undertaken. On their return, candidates must submit a report for assessment by the PhD Committee as to whether the stay was undertaken in accordance with their application. Credits for research stays abroad are awarded subject to assessment by the PhD Committee at the Faculty of Health Sciences. The following criterion will apply:
- Activity: Research stay abroad in connection with work on the thesis (minimum of 2 weeks).
- Credits: 2-5 credits (maximum of 1 credit per week).
See section "Internationalisation" for a more detailed description of research stays abroad.
Training component
The training component must promote the candidates' research and competence development. It comprises courses offering theoretical and methodological training in performing the work involved in writing the thesis.
The compulsory courses, PHVIT9000, Health Sciences I: Health and Illness, and PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology will provide candidates with a theoretical and methodological platform. Health Sciences I will give candidates a critical perspective of different views of health and illness and will enable them to apply these concepts in complex physical, physiological, and social contexts. Health Sciences II promotes critical thinking on philosophical, ethical, and methodological issues. Qualitative, qualitative, and mixed research methods are key elements, and the course provides candidates with a broad methodological basis for assessing research strategies in their own research.
The PhD programme offers seven elective courses, each Worth 5 credits. Candidates must choose three of the seven elective courses.
Elective specialisation in methodology is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology, and is offered either as PHVIT9200, Qualitative Methods or as PHVIT9300, Quantitative Methods. PHVIT9100, Health Sciences II, offers a broad methodological basis, whereas the elective specialisation courses provide the basis for deeper understanding of and advanced application of qualitative or quantitative methods. Candidates can therefore apply relevant design and methods when planning and undertaking their own research work.
Furthermore, the following elective courses are offered: PHVIT9510, Concept and Theory Development in Health Sciences; PHVIT9520, Intervention Design in Health Sciences; PHVIT9530, Assessment and Methods of Measurement; PHVIT9540, User Involvement and Coordination, PHVIT9550, Systematic Reviews and Metaanalyses and PHVIT9560 Bioinformatics with emphasis on analysis of high throughput sequencing data. The elective element of the PhD programme forms multidisciplinary arenas that will support interdisciplinary research. The courses integrate scientific theories and methods that are relevant to the Faculty of Health Sciences' areas of research. The elective courses are thematically and methodically rooted in the faculty's research activities, and offer candidates the opportunity to specialise in approaches and ways of thinking that are particularly relevant to their thesis.
The PhD programme will be closely linked to current research, and candidates will contribute to developing the respective fields of study through their own projects. Candidates who need to specialise in both qualitative and quantitative methods may choose to take both compulsory methodology courses and only one elective course.
Compulsory courses, a total of 15 credits (Offered once a year)
- Course PHVIT9000: Health Sciences I: Health and Illness, 5 credits.
- Course PHVIT9100: Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology, 10 credits.
Elective courses, a total of 15 credits. Candidates choose three of the following courses (Offered once a year)
- Course PHVIT9200: Qualitative Methods, 5 credits.
- Course PHVIT9300: Quantitative Methods, 5 credits.
- Course PHVIT9510: Concept and Theory Development in Health Sciences, 5 credits.
- Course PHVIT9520: Intervention Design in Health Sciences, 5 credits.
- Course PHVIT9530: Assessment and Methods of Measurement, 5 credits.
- Course PHVIT9540: User Involvement and Coordination, 5 credits
- Course PHVIT9550: Systematic Reviews and Metaanalyses, 5 credits
- Course PHVIT9560: Bioinformatics with emphasis on analysis of high throughput sequencing data, 5 credits
Research component
The research component comprises course PHVIT9900, Thesis, 150 credits.
Work on the academic thesis is spread across all six semesters and includes planning and conducting the research project, processing the results, and designing the thesis. The thesis may be produced as a compilation of articles or as a monograph; see the PhD Regulations under "Training component" above.
An article-based thesis must contain at least three articles, at least two of which the PhD candidate must be the main author. In the case of articles of which the PhD candidate is not the main author, the candidate ought to have made a material contribution towards collecting data, interpreting results, and writing the article. On submission of the thesis, at least one of the articles must already be accepted for publication.
1st year of study
2nd year of study
3. semester
Teaching and learning methods
Bachelorstudiet baserer seg på studentaktive undervisningsformer, og studentene får individuell oppfølging gjennom veiledning og arbeid med større oppgaver. Varierte arbeidsmåter benyttes, så som forelesninger, diskusjoner, gruppeaktiviteter, skriftlige oppgaver (individuelle oppgaver og gruppeoppgaver), seminarer og veiledning. Det forutsettes at studentene danner kollokviegrupper på eget initiativ og benytter Internett til faglige diskusjoner seg imellom og med faglærerne.
Internationalisation
Ikke relevant her.
Work requirements
Examination and grading systems
Assessment of examinations in the training component will be conducted in accordance with the provisions regarding examinations and cheating in the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet; see the PhD Regulations, section 4-3.
All examinations in the training component will be specified on the certificate.
The forms of assessment for courses PHVIT9100 to PHVIT9560 (except PHVIT9550) in the training component consist of individual home examinations or essays. Home examinations shall be used for the compulsory courses and the methodology courses. These are appropriate for testing candidates' knowledge, skills, and general competence under specific conditions. Home examinations last for 2 or 4 days (6 hours for PHVIT9560) and are based on specific questions. Answer papers must contain up to 3,500 words for courses worth 5 credits, and 5,000 words for courses worth 10 credits. Essays are used for examinations in four of the elective courses and are based on a specific concept and/or theory of the candidate's choice. As a form of examination, essays are suitable for giving candidates the opportunity to critically reflect on their own research work in terms of topic, research problems, concepts, theoretical issues, and methodological and ethical challenges covered in the respective courses. Essays must consist of up to 5,000 words and must be submitted no more than 2 weeks after the end of the course. For the elective course PHVIT9550, each candidate must plan and write a protocol of a systematic review based on a research question of their choice, to be submitted no more than 6 months after the first day of the course.
Course code / Assesment / Grading scale
- PHVIT9000 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9100 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9200 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9300 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9560 / Individual home exam /Pass-Fail
- PHVIT9510 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9520 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9530 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9540 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9550 / Protocol of a systematic review / Pass-Fail
- PHVIT9560 / Individual home exam / Pass - Fail
- PHVIT9900 / Thesis / Pass-Fail
Grading
Assessment of PhD theses in health sciences is regulated by the PhD Regulations, sections 6-1 to 6-8 and general regulations regarding doctoral degrees at HiOA. Supplementary guidelines for the PhD Programme in Health Sciences contain more details regarding procedures for assessing PhD theses.
Examinations in courses PHVIT9100 to PHVIT9560 in the training component are assessed by one internal and one external examiner. All courses are graded on the basis of pass or fail.
The thesis is assessed by an assessment committee consisting of three members, two of whom are external examiners: see the PhD Regulations, section 6-3. Once the thesis is considered worthy of public defense, the candidate must deliver and receive approval of a trial lecture on a given subject and must defend the thesis in a public defense.
The degree of philosophiae doctor is conferred on the basis of
- approval of the training component
- approval of the thesis
- approval of the trial lecture on a given topic
- approval of the public defense of the thesis
Study progression
The training component must be approved by the faculty, and the work required for PHVIT9900, the thesis, must be approved before the candidate may apply to have the thesis assessed.
Assessment
Vurderingsordningene varierer i løpet av studiet med type arbeider, progresjon i krav og forventninger og bruk av interne og eksterne sensorer. Studentene vil i løpet av studiet blant annet være innom følgende vurderingsformer: hjemmeeksamen, feltarbeidsoppgave, muntlig eksamen, skriftlig oppgave og skriftlig eksamen under tilsyn.
Se hver enkelt emneplan for mer informasjon om vurdering.
Vurderingskriterier ved bruk av gradert karakter:
A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser usedvanlig god reflekterende og analytisk evne og uvanlig stor grad av faglig modenhet og selvstendighet.
B, meget god: Meget god presentasjon. Kandidaten viser god reflekterende og analytisk evne og stor grad av faglig modenhet og selvstendighet. Mindre mangler kan aksepteres.
C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser en viss reflekterende og/eller analytisk evne og en viss grad av faglig modenhet og selvstendighet. En del mangler kan aksepteres.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss svakhet når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har relativt lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser klare svakheter når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende faglig modenhet og selvstendighet.
Other information
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
Tilsynssensorordning
Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiet. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsleMet, ser her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer