Programplaner og emneplaner - Student
UTVB2500 Choices of Sustainability Transitions Course description
- Course name in Norwegian
- Veivalg for bærekraftig utvikling
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The Faculty of Education and International Studies at Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bacherlor's degree in Development Studies of 180 ECTS credits. This course on Problems of Sustainability is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the bachelor programme.
The course will be taught in English (or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities). The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish
Recommended preliminary courses
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave:
- Bacheloroppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 prosent).
- Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.
Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten. Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.
Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:
- Bacheloroppgaven være på 12 000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
- 6000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.
Bacheloroppgaven vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor utarbeider sensorveiledning med eksamensspesifikke vurderingskriterier.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering.
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competencies.
Knowledge The student can
- identify different dimensions and interpretations of the terms «sustainability», «sustainable development», «the Anthropocene» and "the Capitalocene";
- discuss explanations of the present situation of "unsustainable development", and its historical background;
- identify the range of approaches and history behind sustainability transitions, such as doughnut economics, ecomodernism/green growth, degrowth, and the UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development.
Skills The student can
- reflect critically on the main strengths and weaknesses of frameworks for sustainability transitions in the context of countries both in the Global North and South, as well as in the relation between the North and South;
- identify political and economic impediments to sustainability transitions in the contemporary world.
General competenciesThe student
- has obtained a basic competence to critically examine, discuss and take part in democratic decision making and action regarding choices of sustainability transitions;
- has obtained a basic competence to identify "greenwashing", "green colonialism" and other types of unjustifiable claims of sustainability transition.
Content
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
There will be lectures and teacher-led seminars. Students are expected to participate actively in group work and discussions during seminars.
Course requirements
Activities with compulsory attendance
It is compulsory to attend the seminars. These are considered essential for developing skills and general competence, as they give the students the opportunity to verbalize, analyze and discuss key issues of the course. The group work on which the seminars are based require that most students are present.
Students with undocumented absence from more than 25 % of these seminars cannot take the exam. Students who have attended less than 75 % of the seminars, but can document valid compelling reasons for all the absences, will have to submit a written paper on a given theme as compensation in order to be able to take the exam. The length of the paper shall be in the range of 2,000-5,000 words, depending on the number of seminars missed.
Students shall also take part in online discussions on topics from the course. Each student is required to post at least four contributions of a minimum of 50-100 words each. Taking part in an online discussion of the course contents ensures the active involvement of the students with the issues the course deals with, and thus enhances learning. Information on deadlines for posting and questions to respond to will be given at the start of the course. If a deadline is not met, the student will be given a new deadline. However, unless all four posts have been posted by the last lecture/seminar (whichever comes last), the student cannot take the exam.
Assessment
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over 96 hours, with a scope of 2,500 words +/- 10 %.
Resit/rescheduled exam:
Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
- Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
- Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
- kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
- Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager
Examiners
Se arbeids- og undervisningsformer