Programplaner og emneplaner - Student
UTVB2500 Choices of Sustainability Transitions Course description
- Course name in Norwegian
- Veivalg for bærekraftig utvikling
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The Faculty of Education and International Studies at Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bacherlor's degree in Development Studies of 180 ECTS credits. This course on Problems of Sustainability is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the bachelor programme.
The course will be taught in English (or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities). The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish
Recommended preliminary courses
Emnet overlapper med FKH1002.
Emnet overlapper med 10 stp mot FKH1000.
Emnet overlapper 15 stp mot MLEST1200.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
- har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
- har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
- har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
- har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.
Undervisningspraksis:
Studenten
- kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
- kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
- kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.
Undervisningspraksis:
Studenten
- kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
- kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.
Generell kompetanse
Studenten
- har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
- kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
- kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
- har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
Content
This course offers basic knowledge about sustainable and unsustainable development and the range of framework for sustainability transitions. Emphasis is put on the relationship between rich and poor countries.
The course will highlight the various uses of the term sustainability, sustainable/unsustainable development, the Anthropocene and the Capitalocene. Students will learn about the problems and challenges that these concepts address, and the main historical trajectories of global development that have brought us to the present situation. A main objective of the course is to introduce the students to insights and tools to critically discuss the broad range of choices about sustainability transitions.
Teaching and learning methods
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen. Studentene deltar i praksislærers undervisning. Det legges vekt på observasjon, analyse og drøfting av undervisning og den profesjonelle hverdag ved praksisskolen. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 10 dager.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Assessment
Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.
1. Praktisk skapende arbeid
Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.
2. Skriftlig oppgave
Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og praksiserfaringer inngår. Omfang på 1500-2000 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.