EPN-V2

UTVB3901 Internship in the Development Enterprise Course description

Course name in Norwegian
Hospitering i utviklingsindustrien - med bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Development Studies
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tekst og matematikk. Studentene skal lære om barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Elementer ved språk, tekst og matematikk er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati.

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med både foresatte, personale, og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barnet varierte erfaringer.

Required preliminary courses

  1. Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
  2. Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
  3. Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
  4. Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har nærgående kjennskap til arbeidet i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, bærekraftig utvikling, globalisering og sosial endring
  • har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier

Ferdigheter

Studenten

  • har lært ferdigheter som er nødvendige for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, av avgrenset og faglig relevant karakter, i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • har fått verdifull arbeidslivserfaring
  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

Content

Ved siden av å dele innhold med emnet for teoribaserte bacheloroppgave (UTVB3300), fokuserer dette emnet på spesifikke temaer knyttet til hospitering:

  • Hovedtrekk og arbeidsmåter i den globale utviklingsindustrien
  • Norsk utviklingspolitikk - herunder arbeidet til frivillige organisasjoner
  • Nye tema, aktører, arbeidsmåter og partnerskap - herunder næringslivets samfunnsansvar
  • Representasjon og selvpresentasjon i utviklingsindustrien

Teaching and learning methods

Eksamen består av to deler, en skriftlig- og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50 % og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.

Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 2000 ord +/- 10%.

Del 2) Individuell muntlig eksamen, varighet 20 minutter. En forberedt fremføring (ca. 10 minutter) etterfulgt av en muntlig høring der studenten besvarer spørsmål fra pensum (ca. 10 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp

Course requirements

Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2) I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

En intern og en ekstern sensor på begge delene.

Grading scale

Innhold

  • Tverrfaglige tema

    • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
    • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
    • Observasjon og kartlegging
  • Norskfaglige tema

    • Barns språkutvikling
    • Barnelitteratur og tekster for barn
    • Språklig og tekstlig mangfold
  • Matematikkfaglige tema

    • Måling og sammenlikning
    • Tall og tallforståelse

Examiners

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.