EPN-V2

UTVB3901 Internship in the Development Enterprise Course description

Course name in Norwegian
Hospitering i utviklingsindustrien - med bacheloroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 21. november 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17. januar 2018 og 7. november 2019. Redaksjonell endring lagt inn 3. mars 2021. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 25. november 2023. Gjeldende fra vårsemesteret 2024.

    I femte semester i bachelorstudiet kan studenter søke på hospitantplasser utlyst av vertsorganisasjoner som OsloMet har laget særskilt avtale med. Utlysningene publiseres på OsloMet sin digitale læringsplattform - sammen med nærmere spesifikasjoner om krav til søknaden.

    Emnet er åpent for siste års studenter på bachelorstudiet i utviklingsstudier som har fått tildelt hospitantplass hos en av de tilknyttede vertsorganisasjonene. Vertsorganisasjonene rekrutterer et begrenset antall deltakere på bakgrunn av motivasjonsbrev, karakterer oppnådd tidligere i bachelorstudiet, samt intervju med søkere.

    Sammensetning av vertsorganisasjoner, antall hospitantplasser og hospitantsteder vil variere fra år til år. Enkelte hospitantplasser er hos UNHCR i Genève, der hospiteringsperioden er på seks måneder (1. januar-1. juli), andre hos vertsorganisasjoner i Oslo, der hospiteringsperioden er på ti uker. Studentene i respektivt Genève og Oslo har derfor noe ulike ordninger hva gjelder undervisningsform, arbeidskrav og frist for innlevering av bacheloroppgaven.

  • Required preliminary courses

    1. Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
    2. Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
    3. Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
    4. Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har nærgående kjennskap til arbeidet i en virksomhet innen utviklingsindustrien
    • har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, bærekraftig utvikling, globalisering og sosial endring
    • har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier

    Ferdigheter

    Studenten

    • har lært ferdigheter som er nødvendige for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, av avgrenset og faglig relevant karakter, i en virksomhet innen utviklingsindustrien
    • kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
    • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har fått verdifull arbeidslivserfaring
    • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
    • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode
  • Content

    I emnet inngår en obligatorisk skriftlig innlevering på åtte til ti sider som må være godkjent for at studentene skal få ta eksamen. Dersom innleveringen ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frist for innlevering.

  • Teaching and learning methods

    Det holdes forelesninger som omhandler vitenskapsteori, metode og verktøy av direkte relevans for utvikling av, research til og skriving av bacheloroppgaven. Dessuten arrangeres en seminarrekke der studenten utvikler sitt bacheloroppgave-prosjekter - først frem mot en idéskisse, og deretter frem mot endelig prosjektbeskrivelse.

    Studenten tilbringer 12 uker i en vertsorganisasjon innen utviklingsindustrien, der hen realiserer et avgrenset og faglig relevant oppdrag.

    I siste del av semesteret skal studenten skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema.

    Oppgavens tema skal fortrinnsvis være relatert til det oppdraget studenten har hatt som hospitant i sin vertsorganisasjon eller annet arbeid som utrettet av denne virksomheten.

    Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen gitt frist.

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    I løpet av seminarene skal hver studenten innlevere og legge fram to obligatoriske notater. Disse må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave:

    1. Idéskisse/temangivelse (1000 ord +/-10%) til selvvalgte bacheloroppgave.
    2. Prosjektbeskrivelse (2000 ord +/-10%) som presenterer opplegget for bacheloroppgaven.

    Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Obligatorisk oppmøte

    Underveis i emnet gis det forelesninger og seminarer. Studenten må møte til minst 70% av seminarene.

    Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene gjennom medstudentvurderinger og seminargrupper, får delt kunnskap og perspektiver med hverandre. Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer. Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.

    For å få levere bacheloroppgave må studenten også ha gjennomført hospiteringen i sin vertsorganisasjon, til sistevntes tilfredshet.

  • Assessment

    Hvordan ivaretas etiske hensyn internt i bedrifter og andre organisasjoner? Emnet tar blant annet for seg de etiske forutsetningene som er forankret i regelverket som regulerer bedriftenes samfunnsansvar, og etiske spørsmål som oppstår innenfor eller utenfor disse rammene.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Grading scale

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om etiske teorier og om problemkretsen som dekkes av betegnelsen -bedriftenes samfunnsansvar-
    • inngående kunnskap om de ulike formene for samfunnsansvar som kan gjøre seg gjeldende i tilknytning til bedriftenes finansielle og øvrige økonomiske disposisjoner, og i bedriftenes organisering, ledelse og forhold til de ansatte.
    • bevissthet om den gjennomgående betydningen av egen integritet i ulike situasjoner

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • foreta systematisk beskrivelse og analyse av situasjoner der verdier og/eller handlinger kommer i konflikt med hverandre. Det gjelder både situasjoner som oppstår med utspring i en bedrift og hverdagskonflikter.
    • ta ansvar for beslutninger og er i stand til å begrunne egne vurderinger av verdiene som står på spill i det konkrete tilfellet
    • forstå og til å formidle de moralske verdiene som står på spill for dem selv og for andre
  • Examiners

    Undervisningen vil bestå av både forelesninger og gruppearbeid med praktiske eksempler og gjennomgang av -cases-. Studentene gir muntlige presentasjoner av begrunnede standpunkter. Det vil bli lagt opp til diskusjon eller kontradiktorisk behandling av konfliktspørsmål, herunder rollespill.