EPN

Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Dette toårige masterstudiet bygger på grunnskolelærerutdanning og er rettet mot arbeid i utdanningssektoren. Studiet bygger på minst tre års grunnutdanning hvorav til sammen ett år må være en fordypning på 60 studiepoeng i et obligatorisk grunnskolefag eller i pedagogikk.

Ved opptak velges en fagfordypning på 30 studiepoeng (to emner à 15 studiepoeng) blant skolefagene engelsk, KRLE, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, samfunnsfag eller begynneropplæring, eller blant fagfordypningene profesjonspedagogikk, spesialpedagogikk og utdanningsledelse.

Studiet skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skole- og utdanningssektoren. Slik kompetanse er relevant for undervisning og veiledning, forskning, forsøks- og utviklingsarbeid, faglig og administrativ ledelse i grunnopplæringen, og for faglig og pedagogisk veiledning.

Masteroppgaven utgjør en vesentlig del av studiet. Studium og oppgave skal samlet gi kompetanse både til å arbeide med FoU innen utdanningsfeltet og i andre stillinger der det stilles krav om forskningsmessig kompetanse. Det kan også være grunnlag for opptak til relevante doktorgradsprogrammer.

Studiet fører frem til graden Master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i ... [navn på den fordypningen studenten har tatt], på engelsk Master of Educational Sciences for Basic Education: Specialisation in [name of specialisation].

Fordypningskravet fra grunnutdanningen danner grunnlaget for videre fordypning i masterstudiet. Alle må søke seg inn på ønsket fagfordypning. I spesielle tilfeller kan en student etter søknad endre valg av fordypning etter påbegynt studium dersom øvrige krav er innfridd. Dersom det søkes opptak på grunnlag av tre år av fireårig grunnskolelærerutdanning, så må søker, for å få fullført sin grunnskolelærerutdanning, velge et skolefag som fagfordypning i masterstudiet. Dersom søker velger opptak til fagfordypning i profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk, mangler søker 30 studiepoeng med skolefag for å få fullført grunnskolelærerutdanningen. Fakultetet kan begrense tilbudene som lyses ut (hvilke fagfordypninger) for hvert opptak. Igangsetting av fagfordypningene forutsetter tilstrekkelig antall søkere.

Target group

Sentrale målgrupper er søkere med minst treårig lærerutdanning for grunnskolen eller søkere med annen utdanning av minimum tre års varighet som vil spesialisere seg for skolefaglig og pedagogisk arbeid samt utdanningsledelse i grunnopplæringen. Studiet er også åpent for andre kvalifiserte som har interesse for slike fordypninger.

Admission requirements

Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

1) For opptak til fagfordypning i skolefagene engelsk, KRLE, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, samfunnsfag eller begynneropplæring, samt for fagene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk:

Det stilles krav om at søker har en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i det faget en søker opptak til. For opptak til fagfordypning i begynneropplæring kreves minst 30 studiepoeng i norsk og matematikk og en påbygging til minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene. For opptak til profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk kreves minst 60 studiepoeng i pedagogikk. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår.

Det generelle grunnlaget for opptak er minst fullført og bestått ett av følgende:

  • Treårig allmennlærerutdanning

  • Bachelorgrad innenfor grunnskolerettet lærerutdanning eller tilsvarende utdanning

  • Cand. mag.-grad fra universitet eller høgskole

  • Annen formelt godkjent, relevant, likeverdig utdanning

2) For opptak til fagfordypningen Utdanningsledelse: Opptakskrav fastsettes senere. Fordypningen tilbys ikke høsten 2018.

Kvoter

  • Kvote 1: 25 % av plassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer med karakterpoeng. Det gis ikke tilleggspoeng.

  • Kvote 2: Det gis tilleggspoeng i tillegg til karakterpoeng.

Rangering

Tilleggspoeng i kvote 2 gis på følgende grunnlag: Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis er undervisningspraksis fra skoleverket. Tilleggsutdanning innen pedagogiske fag eller skolefag kan gi tilleggspoeng. Ved poenglikhet skal underrepresentert kjønn prioriteres. For øvrig rangeres eldre søkere foran yngre.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige, fagdidaktiske, didaktiske og forskningsmessige læringsutbytte innen skolerettet utdanningsvitenskap med relevans for grunnopplæring definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for grunnopplæringen

  • behersker relevant vitenskapsteori og metodologi innen skolerettet utdanningsvitenskap

  • har teoretisk og empirisk innsikt i generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger

  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagfelt

  • kan gjøre forskningsmessige studier av faglig relevante sammenhenger innen feltet

  • kan håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte

  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser på sitt fagfelt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling på sitt fagfelt innen grunnopplæring

  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap

  • kan formidle egen og andres forskning skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte

  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content and structure

Organisering av studiet

Alle emnene er obligatoriske (begge emnene i fellesdelen, en av fagfordypningene og masteroppgaven).

Fagfordypningen i første og andre semester (2x15 studiepoeng) av studiet skal være en videre påbygging av det faget som studenten søkte opptak på grunnlag av. Se emneplanene for nærmere beskrivelse av de ulike fagfordypningene.

Studiet er et heltidsstudium over to studieår. Etter søknad kan studiet gjennomføres som et deltidsstudium over tre eller fire år, se tabell under her. Dersom studiet gjennomføres på tre år, skrives masteroppgaven på heltid det tredje året. Det legges vekt på studie- og progresjonsfellesskap for å fremme en inkluderende forsknings- og studiekultur.

Heltid

2. år. SKUT5910. Masteroppgave (60 studiepoeng)

1. år. SKUT4200. Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng). SKUT4100. Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).

SKUT . Fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng). SKUT . Fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).

Deltid (ev. søknad etter opptak)

3. år eller 3. og 4. år. SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).

2. år SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng).

SKUT  Fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).

1. år SKUT  Fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng)

SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng)

Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Arbeidsmåtene i studiet forutsetter at studentene behersker norsk muntlig og skriftlig, slik at de på en selvstendig måte kan oppfylle arbeidskrav og delta i undervisningen. Studiet kan i perioder ha knyttet til seg forelesere fra andre land enn Norge. Deler av undervisningen kan derfor bli gitt på engelsk. Studenter kan velge om de vil besvare skriftlige oppgaver på et skandinavisk språk eller engelsk.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk

Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk

Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk

Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk

Fagfordypning i begynneropplæring

Fagfordypning i spesialpedagogikk

1. semester
2. semester

Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk

1. semester
2. semester

Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk

Fagfordypning i RLE med RLE-didaktikk

1. semester
2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Masterstudiet vektlegger selvstendighet, prosess og progresjon. Det veksles derfor mellom forelesninger, seminarer, seminarpresentasjoner, veileder- og studentrespons, samtaler, diskusjoner i større og mindre grupper, skriving av essay/fagartikkel og masteroppgave.

Det legges vekt på at arbeidsmåter og arbeidskrav i studiet er preget av dialog og diskusjoner som drar nytte av de praksiserfaringer og den faglige bakgrunn som studentene måtte bringe med seg inn i studiet.

Practical training

Studenter som er tatt opp på grunnlag av fullført tre år av fireårig grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10, mangler et antall dager praksisopplæring for å få en godkjent fireårig grunnskolelærerutdanning. Disse studentene får tilbud om ti dager praksisopplæring knyttet til fagfordypningen i første år av masterstudiet. Studenter som ønsker dette, må ved opptak melde fra til Seksjon for praksisadministrasjon i fakultetets administrasjon. Studentene dette gjelder, vil være underlagt skikkehetsvurdering, jf. programplan for fireårig grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10. Se også praksisplan for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10.

Internationalisation

Utdanningen gir studenten internasjonale perspektiver gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, og dette er forankret i de enkelte emneplanene. Studenter som ønsker det, vil ha mulighet for et opphold ved et lærested i utlandet. Et slikt opphold må finne sted etter gjennomført felleskurs og fordypningsemner og i samforståelse med veileder. Høgskolen i Oslo og Akershus har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter. Utfyllende informasjon om utenlandsopphold ligger på høgskolens nettsider, eventuelt kan internasjonal koordinator kontaktes.

Work requirements

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i de enkelte emneplanene.

Assessment

Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innenfor fagfordypningene. Veiledning og vurdering skal skje fortløpende gjennom begge studieår. Etter hvert emne og hvert semester skal studenter og faglærere vurdere og oppsummere undervisning og andre læringsaktiviteter. Skriftlige arbeider skal følges opp av fagansvarlig med både skriftlig og utdypende muntlig veiledning og vurdering. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.

SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

Fagfordypning i begynneropplæring. SKUT4411. SKUT4412. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen

Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk. SKUT4311. SKUT4312. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen

Fagfordypning i kristendom, religion, livssyn og etikk med fagdidaktikk. SKUT4381. SKUT4382. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave

Fagfordypning i kroppsøving og idrettsfag med fagdidaktikk. SKUT4321. SKUT4322. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk. SKUT4331. SKUT4332. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave

Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk SKUT4341. SKUT4342. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk. SKUT4351. SKUT4352. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen.

Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk. SKUT4361. SKUT4362. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen

Fagfordypning i profesjonspedagogikk. SKUT4371. SKUT4372. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Individuell muntlig eksamen

Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk. SKUT4391. SKUT4392. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave

Fagfordypning i spesialpedagogikk. SKUT4421. SKUT4422. Individuell skriftlig semesteroppgave. Individuell skriftlig hjemmeoppgave

SKUT5910. Masteroppgave. Individuell skriftlig avhandling og muntlig eksamen

Karakterskala og sensorordninger

Alle emner benytter gradert karakterskala med A-E som bestått karakter og F som ikke bestått. I emner der det benyttes to interne sensorer ved avsluttende vurdering/eksamen, brukes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Alle de fire delene av studiet må være bestått for å oppnå graden Master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i ... [navn på den fordypningen studenten har tatt]. Karakterene fra alle studiets emner blir påført vitnemålet.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. 

Vurderingskriterier            

A: Fremragende          

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Svært høyt kunnskapsnivå. Svært god analytisk evne og stor grad av selvstendighet. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

B: Meget god   

Meget god prestasjon. Meget god oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

C: God

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Viser god selvstendighet på de viktigste områdene. Kandidaten viser analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene.

D: Nokså god  

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold, men oversikt over de viktigste kunnskapselementene mangler. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.

E: Tilstrekkelig 

En prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene gitt som læringsutbyttebeskrivelser. Kandidaten viser begrenset, men tilstrekkelig, analytisk evne, forståelse og selvstendighet. Kandidaten har tilstrekkelig oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold, men kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

F: Ikke bestått 

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene.

Other information

Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap (120 studiepoeng)

- med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse

Master's Programme in Educational Sciences for Basic Education (120 ECTS)

Heltid

Studieprogramkode: SKUT-MA

Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 30.05.2011  

Endringer godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo og Akershus 13.06.2013 og av studieutvalget ved LUI 12.06.2015, 14.01.2016 og 04.04.2016

Redaksjonelle endringer foretatt 20.01.2016

Endringer godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 28.02.2018

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Programplanen gjelder fra høstsemesteret 2018