EPN-V2

SKUT4351 Specialisation in Science and Science Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Intern og ekstern sensor.

Required preliminary courses

Emnet behandler to hovedtemaer: systemer og systemtenkning og artsmangfold og bærekraftig utvikling. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk:

Systemer og systemtenkning

I dette temaet er det overordnet fokus på

  • Systemer som naturvitenskaplig og teknologisk overbygning og systemtenkning som didaktisk strategi

Det skal arbeides med problemstillinger som

  • å identifisere og organisere komponenter og prosesser i komplekse naturlige systemer eller kretsløp, og tilsvarende for teknologiske systemer eller kretsløp

Det skal være overordnet didaktisk fokus på

  • å kunne tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen

Det tilbys undervisning i både naturvitenskapelige og teknologisk system. Det undervises om følgende systemer:

  • Det platetektoniske kretsløpet
  • Det elektriske kretsløpet i Norge ¿ vannets kretsløp, energikretsløp, fornybare ikke-fornybare energikilder
  • Kjemien i doping og dopinganalyse

Regifag : Kjemi, geofag, teknologi, biologi (avhengig av valg).

Støttefag : Fysikk, kjemi, biologi (avhengig av valg).

Artsmangfold og bærekraftig utvikling

I dette temaet er det overordnet fokus på

  • forståelse av naturlige og menneskeskapte miljøendringer, med årsaker, effekter, mekanismer, konsekvenser, tiltak og tilpasninger på lokalt og globalt nivå

Det skal arbeides med problemstillinger som

  • arters tilpasninger til endringer i miljø
  • globale aspekter av karbonregnskap
  • bærekraftig utnytting av naturresurser i lokalt og globalt perspektiv
  • klimaendringer

Det skal være overordnet didaktisk fokus på

  • utfordringer ved å forstå og undervise kompliserte årsaksforhold

Regifag : Biologi

Støttefag : Geofag, fysikk, kjemi

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
  • kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
  • kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
  • kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.

Partikkel- og astrofysikk

I dette temaet er det overordnet fokus på:

  • Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.

Det skal arbeides med problemstillinger som:

  • Kvantemekanikkens grunnideer
  • Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
  • Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
  • Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
  • Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
  • Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk

Det skal være overordnet didaktisk fokus på:

  • Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
  • Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
  • Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag

Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi

Vitenskapsskepsis

Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:

  • Klima
  • Medisin
  • Evolusjon
  • Ernæring

Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk

HMS og praktisk naturfagundervisning

Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.

Hovedpunkter:

  • Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
  • Praktisk arbeid og læringsutbytte

Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).

Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi

Teaching and learning methods

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Partikkel- og astrofysikk: Skrive forsøksrapport basert på et forsøk eller demonstrasjon knyttet til partikkelfysikk eller astronomi. Rapporten skal være en sammensatt tekst og følge oppgitte retningslinjer.
  • HMS og praktisk arbeid
    1. Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
    2. Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).

Assessment

Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:

  • Et framlegg skal knyttes til pensum og perspektiver i emnet etter nærmere retningslinjer. Framlegget skal ha en lengde på 20 minutter.
  • Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Intern og ekstern sensor.