Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4351 Specialisation in Science and Science Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
None
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
- kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
- kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.
Partikkel- og astrofysikk
I dette temaet er det overordnet fokus på:
- Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.
Det skal arbeides med problemstillinger som:
- Kvantemekanikkens grunnideer
- Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
- Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
- Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
- Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
- Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk
Det skal være overordnet didaktisk fokus på:
- Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
- Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
- Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag
Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi
Vitenskapsskepsis
Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:
- Klima
- Medisin
- Evolusjon
- Ernæring
Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk
HMS og praktisk naturfagundervisning
Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.
Hovedpunkter:
- Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
- Praktisk arbeid og læringsutbytte
Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).
Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi
Teaching and learning methods
Lectures, exercises and project work.
Course requirements
The following work requirements must be approved or admission to the exam:
- Five individual exercises related to lectures, each on two to three pages.
Assessment
Part 1 Individual written exam of three hours, which counts 70 percent.
Part 2 Project work in groups of three to five students and which counts 30 percent. Report, implementation, oral and visual presentation in group are considered.
Exam part 1) Exam results can be appealed. Exam part 2) Exam result cannot be appealed.
Both parts of the exam must be graded / E or better in order for students to pass the course.
In the event of a new and postponed individual written examination, oral examination forms may be used. If an oral examination is used for a new and postponed examination, this cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Exam part 1: Assistive products annexed to the examination paper. Handheld calculator that does not communicate wirelessly. If the calculator has the possibility of storage in the internal memory, the memory must be deleted before the exam. Sampling can be done.
Exam Part 2: All.
Grading scale
Graded scale A-F
Examiners
Part 1 An internal sensor.
Part 2 Two internal sensors.
External censorship is used regularly.