Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4341 Specialisation in Music and Music Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2.
Sentralt i fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk står forholdet mellom musikk og læring i et mangfoldig samfunn preget av stadig forandring. Fagfordypningen legger til rette for at studentene tilegner seg innsikt i sentrale teoretiske perspektiver innenfor musikkpedagogikk/musikkdidaktikk som forskningsfelt og utvikler forsknings- og utviklingskompetanse for dette feltet. Studentene skal istandsettes til å produsere ny kunnskap om hvordan praksis, forskning og teori samvirker i utviklingen av feltet, og til kritisk refleksjon over musikkundervisningens rolle i skolen. Spesialiseringen inneholder også elementer av praktisk musikkutøving.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
- har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i musikkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Content
Emnet består både av arbeid med tekster og musikkutøving som munner ut i en konsertframføring. Temaer som behandles er sosiologiske, psykologiske, flerkulturelle og etiske perspektiver på musikkundervisning.
Teaching and learning methods
Undervisningen i fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk vil i hovedsak foregå i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt framlegg og drøfting av selvvalgt forskningslitteratur på ca. 30 minutter. Denne arbeidsformen skal utvikle studentens evne til å sette seg inn i og drøfte kritisk innholdet i musikkdidaktisk forskningslitteratur.
- Konsertframføring. Hver student må delta i arbeid med et repertoar som varer 20-30 minutter. Repertoaret kan knyttes til tematisk til ett eller flere sentrale temaer fra pensum.
Assessment
Individuell, skriftlig semesteroppgave (i form av et essay) over selvvalgt tema innen emnets område på 5000 ord +/-10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.