EPN

SKUT4372 Specialisation in Professional Pedagogy 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2
Study programme
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om profesjonelt lærerarbeid, herunder spesialisert innsikt i ledelse av pedagogisk arbeid, utviklingsarbeid og sosialpedagogisk lærerarbeid

  • har inngående kunnskap om profesjonsretta forskning og forskningsetikk

  • har avansert kunnskap om å analysere utviklingsbehov, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling om profesjonsutøvelse som del av dette utviklingsarbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om profesjonelt lærerarbeid ut fra masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

  • kan ta et særlig ansvar for å utvikle og lede inkluderende faglige læringsmiljø som fremmer læring og danning for alle

  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til å anlysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for masterfaget

  • kan på systematisk vis planlegge og revidere opplegg for læring og danning med masterfaget som grunnlag

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Content

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerprofesjonalitet i klasserommet:

  • a) Lærerprofesjonalitet.

  • b) Ledelse av profesjonsutvikling.

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid:

  • a) Profesjonsetiske overveielser.

  • b) Forskning på inkludering og marginalisering.

  • c) Rådgiving og interprofesjonelt samarbeid.

Tema 3: Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid i klasserom og skole

  • a) Aktivitetsteori.

  • b) Pedagogisk aksjonsforskning.

Teaching and learning methods

I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen.

Arbeidskrav 2

Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- 20 prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.

Arbeidskrav 3

Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres i gruppe eller individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.

Arbeidskrav 4

Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Intern og ekstern sensor.