Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4372 Specialisation in Professional Pedagogy 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
- avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
- inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og ¿high troughput¿ metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
- avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
- spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
- på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
- på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
- anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur som brukes i genomisk analyse med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
Content
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerprofesjonalitet i klasserommet:
- a) Lærerprofesjonalitet.
- b) Ledelse av profesjonsutvikling.
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid:
- a) Profesjonsetiske overveielser.
- b) Forskning på inkludering og marginalisering.
- c) Rådgiving og interprofesjonelt samarbeid.
Tema 3: Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid i klasserom og skole
- a) Aktivitetsteori.
- b) Pedagogisk aksjonsforskning.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen.
Arbeidskrav 2
Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- 20 prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.
Arbeidskrav 3
Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres i gruppe eller individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav 4
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 2
a) Profesjonsfaglige perspektiver på lærerarbeid
b) Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom fort alle
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 2
a) Veiledning (ulike veilederroller, profesjonell utvikling, refleksjon og yrkesetiske dilemma)
b) Flerfaglig samarbeid om elever (primære og sekundære lag rundt eleven, profesjonell læreridentitet)
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Ulike perspektiver på faglig ledelse i kollegiale felleskap
b) Analyse og håndtering av dilemmaer og konflikter