EPN-V2

SKUT4372 Specialisation in Professional Pedagogy 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvens-, lengde- og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
  • avansert kunnskap om genetisk variasjon som kan føre til sykdom
  • inngående kunnskap om screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og ¿high troughput¿ metoder som benyttes for molekylærgenetisk forskning.
  • avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
  • spesialisert innsikt i anvendelsesområde av utvalgte bioinformatikkverktøy for DNA- og RNA-analyser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
  • på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette i metodeutvikling av diagnostiske metoder
  • på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
  • anvende basale bioinformatikkverktøy for metodeutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur som brukes i genomisk analyse med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger

Content

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerprofesjonalitet i klasserommet:

  • a) Lærerprofesjonalitet.
  • b) Ledelse av profesjonsutvikling.

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid:

  • a) Profesjonsetiske overveielser.
  • b) Forskning på inkludering og marginalisering.
  • c) Rådgiving og interprofesjonelt samarbeid.

Tema 3: Pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid i klasserom og skole

  • a) Aktivitetsteori.
  • b) Pedagogisk aksjonsforskning.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen.

Arbeidskrav 2

Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- 20 prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.

Arbeidskrav 3

Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres i gruppe eller individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.

Arbeidskrav 4

Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 2

a) Profesjonsfaglige perspektiver på lærerarbeid

b) Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom fort alle

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 2

a) Veiledning (ulike veilederroller, profesjonell utvikling, refleksjon og yrkesetiske dilemma)

b) Flerfaglig samarbeid om elever (primære og sekundære lag rundt eleven, profesjonell læreridentitet)

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Ulike perspektiver på faglig ledelse i kollegiale felleskap

b) Analyse og håndtering av dilemmaer og konflikter