EPN-V2

SKUT4412 Specialisation in Early Literacy and Mathematics 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i begynneropplæring 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Required preliminary courses

Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 7 studiepoeng breddefag,3 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for begynneropplæring og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor begynneropplæring i grunnopplæringen
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Emnet omhandler endringer gjennom menneskets livsløp, med spesielt fokus på barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår.

Temaer

  • barn og unges oppvekstsvilkår
  • utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv
  • sosialisering
  • ungdomskultur
  • sosiale medier
  • ungdom og psykisk helse
  • barn og unges rettigheter
  • læringsmiljø
  • kartlegge ulike programmer knyttet til godt skolemiljø
  • fysiske, psykiske og sosiale endringer i et livsløpsperspektiv
  • den flerkulturelle skolen
  • dokumentasjonsarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
  • har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
  • har kunnskap om ungdom og psykisk helse
  • har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
  • har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
  • kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
  • kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne

Course requirements

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene

Assessment

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
  • Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 600 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Permitted exam materials and equipment

Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Grading scale

Alle hjelpemidler tillatt.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.